از اقدام ایران برای ۱۸میلیون دز واکسن تا واکنش ملک‌زاده به اعترافات

مشروح اخبار کرونایی امروز را اینجا بخوانید.

از اقدام ایران برای 18میلیون دز واکسن تا واکنش ملک‌زاده به اعترافات

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امروز هم با رویه قبلی آمار مبتلایان کرونا در کشور افزایش یافت و متاسفانه نزدیک به 500نفر در اثر کرونا را درگذشت.

به گفته سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، در این رابطه اعلام کرد که در 24 ساعت گذشته تا ظهر امروز (چهارم آذر 1399) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 13 هزار و 721 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد و دو هزار و 801 نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید19 در کشور به 880 هزار و 542 نفر رسید.

همچنین در این مدت متاسفانه 483 نفر فوت کردند، همچنین 5824 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

ملک‌زاده موافق ایمنی گله‌ای بود؟

از سوی دیگر امروز رضا ملک زاده معاون پیشین وزارت بهداشت که گفته می‌شد موافق سیستم ایمنی گله‌ای برای مقابله با کرونا بود، در واکنش به انتقادات گفت:  جناب رئیس جمهور فقط دو بار از اینجانب برای شرکت و سخنرانی در ستاد کرونا دعوت به عمل آوردند که متن کامل سخنرانی من موجود است و در هر دو سخنرانی ضمن توضیح مفهوم ایمنی جمعی، به طور کامل با آن مخالفت و توصیه کرده‌ام که باید پیشگیری برنامه اصلی باشد. 

او همچنین درباره کارآزمایی صورت گرفته درباره داروهای کووید-19 عنوان کرد: همه داروهایی که در این کارآزمایی استفاده شده‌اند داروهای استانداردی بودند که برای سایر بیماری‌های ویروسی استفاده شده بودند و ایمنی آنها برای استفاده در انسان‌ها سال‌ها قبل به اثبات رسیده بوده است. این داروها همزمان با استفاده در این کار آزمایی بالینی به صورت گسترده در ایران و همچنین در سایر کشورهای جهان در حال استفاده بودند و در پروتکل ملی درمان کرونا وجود داشته یا دارند.

انتقاد از وزیر بهداشت

در راستای استعفای ملکزاده درباره یکی از اختلاف نظرهای او نمکی یعنی طب سنتی بحث‌های زیادی به وجود آمده است. در همین رابطه امروز دکتر سیما مشایخی،فوق تخصص جراحی سرطان، در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «درمان‌های حاشیه‌ای و غیرعلمی از جمله طب سنتی و گیاهی (بدون گذراندن مراحل علمی برای اثبات اثر) در همه کشورها وجود دارند و این موضوعی نیست که بتوان آن را حذف کرد. اما موضوع اصلی دفاع و حمایت مهم‌ترین مدیر سازمان علمی، بهداشتی و درمانی ایران یعنی دکتر نمکی از این روش‌های عجیب است.»

او ادامه داد: «خیلی از داروهای مورد استفاده و استاندارد در پزشکی از گیاهانی تهیه می‌شود که همه مراحل اثربخشی را در تریال‌های علمی و استاندارد طی کرده‌اند اما اینکه وزیر بهداشت و درمان یک کشور، معرکه مدعیان استفاده از درمان‌های سنتی را این‌چنین جانانه حمایت کند و در مقابل اعتقادات علمی معاون پژوهشی و فناوری خود که فردی شناخته‌شده در جامعه علمی بین‌المللی است، بایستد و در دفاع از شبه‌علم، علم را زیر سؤال ببرد، برای جامعه پزشکی و مردمی که وزارت بهداشت را معتمد سلامت خود می‌دانند یک علامت سؤال بزرگ است.‌»

اولویت تزریق واکسن با چه کسانی است

اما در میان تمام این حواشی، خبرهای خوبی از واکسن کرونا در اطراف دنیا می‌آید. امروز موسسه تحقیقاتی گامالیا اعلام کرد: واکسن اسپوتنیک-وی (Sputnik V) 42 روز پس از اولین تزریق، اثربخشیِ بیش از 95 درصدی نشان داده است. ارزیابی صورت گرفته بر اساس تزریق واکسن روی 18 هزار و 794 داوطلب 28 روز پس از دریافت اولین دوز (7 روز پس از دوز دوم) واکسن یا دارونما بدست آمده است.

همچنین ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت و درمان، درباره توزیع این واکسن‌ها گفت: «ما برای 18 میلیون دوز اقدام کردیم، مردم به این نکته توجه کنند که واکسن عادلانه و براساس اصول علمی توزیع خواهد شد اول افراد پر خطر، کادر بهداشت و درمان در اولویت خواهند بود و هیچ تبعیض و شهروند درجه اولی هم وجود ندارد، توزیع واکسن براساس برنامه تدوین‌شده  کمیته علمی خواهد بود، یک مسیر دیگر واکسنی است که با کشورهای تولیدکننده برای تولید مشترک مذاکره کردیم که اقداماتی هم برای تولید محصول مشترک انجام شده و یکی دیگر واکسن ایرانی است که فازهای حیوانی چهار تا از آنها طی شده و فاز انسانی‌شان تا دو، سه هفته یگر آغاز و تا چند ماه آینده توزیع می‌شود.»

او افزود:  «به این نکته توجه کنند که واکسن عادلانه و براساس اصول علمی توزیع خواهد شد اول افراد پر خطر، کادر بهداشت و درمان در اولویت خواهند بود و هیچ تبعیض و شهروند درجه اولی هم وجود ندارد.»

4٧٢٣٧

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان