گودرزی: خدا شهرام هروی را بغل کرده

بابک گودرزی مربی ایرانی تیم کاراته هلند می‌گوید: کاراته هلند چیزی برای مقایسه با ایران ندارد. کاراته ایران الگوی همه دنیاست.

گودرزی: خدا شهرام هروی را بغل کرده

سیدحسن صفوی؛ شاید کمتر کسی در کاراته باشد بابک گودرزی، مربی جوانان و امید هلند را نشناسد. مربی خوش‌اخلاق و فنی که این روزها با شیوع کرونا مشغول استاژ فنی مجازی را برای کشورهای مختلف برگزار می‌کند. گودرزی می‌خواهد با پایان کرونا اردوی مشترکی بین کاراته‌کاهای ایرانی و هلند برگزار کند. حرف‌های او خالی از لطف نیست.

بابک، از شرایط و اوضاع تمرینات تیم جوانان و امید کاراته هلند در روزهایی کرونایی بگو؟
هلند مثل همه کشورهای دنیا زیر سایه کروناست. این شرایط برنامه همه کشورهای دنیا را تغییر داد. اصلاً شکل برنامه‌ریزی تغییر کرده، تمرینات تیم ملی هلند هم برای مدتی با شیوع کرونا کاملاً تعطیل بود و با قرنطینه هیچ کاری نمی‌توانستیم انجام دهیم. ما چهار ماه سخت را داشتیم و بعد تمرینات شروع شد. البته شکلش تغییر کرد، چراکه مسئولان هلند در تلاش برای مهار کرونا بودند. تمرینات تا سن 18 سال آزاد بود و 18 سال به بالاها باید در گروه چهار نفره تمرین می‌کردند. هر چند خانواده‌ها ترس از کرونا داشتند و حاضر نبودند فرزندان‌شان در تمرینات شرکت کنند. در تیم ملی تمرینات اصلاً متمرکز نیست و فقط هفته‌ای یک روز تمرین داریم.

قبول داری ورزش دنیا منتظر سال 2020 بودند تا اتفاقات جدیدی رخ دهد؟
بله همه جامعه ورزش آرزو داشتند سال 2020 اتفاقات جذابی رخ دهد اما متأسفانه کرونا آرزوی همه را برباد داد، چیزی که مردم دنیا فکر می‌کردند در سال 2020 رخ نداد.

بابک، هلند شانسی برای سهمیه المپیک توکیو دارد یا خیر؟
ما برای المپیک برنامه‌ای نداریم، چون مربی جوانان و امید هستم. امیدی برای سهمیه المپیک نداریم، چون مهره‌ای نداریم. کاراته هلند در مقطعی خیلی اسم و رسم داشت و قهرمانان بزرگی داشت اما حالا شرایط مثل قبل نیست. مثلاً جفری، کاراته‌کای سرشناسی است که امیر مهدی‌زاده در مسابقات جهانی دو بار با او مبارزه کرده، یک برد و یک باخت جفری مقابل امیر داشت. مهدی‌زاده در آخرین مسابقات جهانی با شکست جفری، به همه دنیا نشان داد که یک سر وگردن از همه آنها بالاتر است.

پس با این حساب به هیچ عنوان کاراته هلند و ایران قابل مقایسه با هم نیست؟
اصلاً کاراته هلند با ایران قابل مقایسه نیست، در واقع کاراته هلند چیزی برای مقایسه با ایران ندارد. کاراته ایران الگوی همه دنیاست، همیشه کشورهای اروپایی مثل ایتالیا، فرانسه و...  هرکدام در تلاش هستند تا از تجربه مربیان و کاراته‌کاهای ایرانی استفاده کنند و این موضوع اتفاق کوچکی نیست و ما باید افتخارکنیم که کاراته ایران به چنین جایگاهی رسیده است.

* برنامه‌ای برای برگزاری اردوی مشترک با تیم ملی ایران بعد از کرونا نداری؟
اتفاقاً یک برنامه ویژه برای شروع سال 2021 داریم که همه آن بستگی به شرایط کرونا دارد، اگر به امید خدا کرونا کنترل شود و زندگی به حالت عادی برگردد، فکر می‌کنم فصل اول سال جدید میلادی احتمالاً ما اردوی مشترک با تیم ملی ایران داریم. کرونا با تمام بدی که داشت درس بزرگی به ما داد تا قدر هم را بیشتر بدانیم، امیدوارم هرچه زودتر این شرایط تمام شود و دوباره تیم ملی ایران افتخارآفرینی کند تا دل مردم ایران شاد شود.

تیم ملی کاراته ایران با این همه موفقیت را با شهرام هروی چطور می‌بینی؟
تیم ملی کاراته ایران عصاره زحمت خانواده بزرگ کاراته ایران است. این تیم ملی با اعتماد خانواده کاراته به سیدشهرام هروی سپرده شد و اتفاقاً هروی با نتایجی که با تیم ملی گرفت در مقابل تیم ملی رو سفید است و تیم ملی هم مقابل ملت ایران. من هروی را قلباً دوست دارم و اگر بخواهم از ویژگی او یک جمله بگویم، نظرم این است؛ شهرام هروی به خدا وصل است. او همیشه در بهترین و بدترین شرایط با فروتنی سکوت کرده و همه چیز را به خدا سپرده و برای همین مزد سکوتش را گرفته است. او قلب بزرگی دارد و هروی را خدا بغل کرده است.

شما به عنوان یک مربی لژیونر نظرت درباره سوپر لیگ ایران چیست و چقدر برگزاری آن در موفقیت کاراته ایران در دنیا تأثیرگذار بوده؟
برگزاری لیگ‌های مختلف به تیم ملی ایران کمک زیادی کرده است. لیگ ایران به واسطه جمعیت زیادی که دارد تأثیر بسیار مثبتی روی تیم‌های ملی ایران داشته است. حتی در مقطعی خارجی‌ها در لیگ ایران مبارزه کردند. رافائل آقایوف، ستاره کاراته دنیا سال‌ها در تیم دانشگاه آزاد مبارزه می‌کرد، دوران موفقیت او بعد از حضور در لیگ ایران آغاز شد.

حرف آخر؟
کاراته ایران با کادر فنی و مدیریت فعلی فدراسیون موفقیت‌های بزرگی در دنیا گرفته است. امیدوارم این موفقیت‌ها بعد از کرونا هم دوباره تکرار شود تا ملت ایران خوشحال شوند. برای همه کاراته‌کاهای ایرانی در دنیا آرزوی موفقیت دارم و امیدوارم مردم ایران هرچه زودتر از شر این ویروس خلاص شوند و دوباره لبخند به روی لب‌هایشان دیده شود.

256 251

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان