ضرر ۱۵۷ میلیارد دلاری ایرلاین‌ها

ایسنا به نقل از رویترز نوشت: انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) هشدار داد ایرلاین‌ها امسال و سال آینده در نتیجه شیوع پاندمی ویروس کرونا و تعطیلیهای گسترده، در مجموع ۱۵۷ میلیارد دلار ضرر خواهند کرد.

ضرر  157 میلیارد دلاری ایرلاین‌ها

 یاتا که در ژوئن ضرر 100 میلیارد دلاری ایرلاین‌ها در مدت دو سال را پیش بینی کرده بود، اکنون ضرر 118.5 میلیارد دلار در سال 2020 و ضرر 38.7 میلیارد دلار در سال 2021 را برآورد کرده است.

این دورنمای تیره منعکس کننده چالشهای پیش روی صنعت هواپیمایی با وجود انتشار اخبار مثبت از ساخت واکسنهای کووید 19 است که تا اواسط سال آینده به طور انبوه در  دسترس عمومی قرار نخواهند گرفت.

الکساندر دو ژونیاک، مدیرکل یاتا به رویترز گفت: تاثیر مثبت واکسن کووید 19 روی اقتصاد و ترافیک هوایی تا پیش از نیمه سال 2021 اتفاق نخواهد افتاد.

طبق پیش بینی یاتا، انتظار می رود شمار مسافران هوایی از 4.5 میلیارد نفر در سال 2019 به 1.8 میلیارد نفر در سال 2020 کاهش پیدا کند. درآمد مسافری برای سال 2020 هم پیش بینی می شود 69 درصد کاهش پیدا کرده و به 191 میلیارد دلار بالغ شود.

برایان پیرس، اقتصاددان ارشد یاتا در این باره اظهار کرد: این بزرگترین شوکی است که صنعت هواپیمایی از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون تجربه کرده است.

در این پیش بینیها فرض بر این قرار گرفته که مرزها تا اواسط سال 2021 با تست کووید 19 و استفاده از واکسن بازگشایی خواهند شد.

یاتا درخواست خود از دولتها برای جایگزین کردن برنامه های وسیع تست کرونا به جای قرنطینه را تکرار کرد. دوژونیاک با اشاره به ابتکارهایی که در فرانسه، آلمان، ایتالیا، انگلیس، آمریکا و سنگاپور در جریان است، گفت: ما شاهد آن هستیم که دولتها به تدریج به حرف ما گوش می کنند. اگرچه برخی از دولتها و ایرلاینها مانند کانتاس استرالیا اعلام کرده اند که مسافران برای پروازهای مسافت دور باید گواهی واکسن داشته باشند اما این رویکرد بعید است همه جا موثر واقع شود و مانع از سفرهای هوایی توسط افرادی می شوند که واکسن نمی زنند.

یاتا اعلام کرد بار هوایی تنها نقطه امید صنعت هواپیمایی بوده و کاهش پروازهای مسافری، قیمت حمل هوایی بار را افزایش داده است. با وجود کاهش حجم بار هوایی به 54.2 میلیون تن، درآمد جهانی آن امسال با 15 درصد افزایش، به 117.7 میلیارد دلار می رسد.

این گروه هشدار داد حدود 173 میلیارد دلار کمک دولتی، دریافت کنندگان آنها را زیر بار بدهی سنگینی قرار داده که ممکن است روی سرمایه گذاریهای آتی و احتمالا ورشکستگیهای بیشتر تاثیر بگذارد. ایرلاین نروژ جدیدترین قربانی صنعت هواپیمایی است که 18 نوامبر خواستار حمایت برای ورشکستگی در ایرلند شد.

بر اساس گزارش رویترز، پیرس اظهار کرد یک ایرلاین معمولی اکنون نقدینگی کافی برای دوام آوردن به مدت هشت ماه و نیم دارد در حالی که برخی تا چند هفته بیشتر نقدینگی ندارند.

223224

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان