مارادونا؛ سقوط یک فرشته با گرد سفید

دیگو آرماندو مارادونا اسطوره فوتبال آرژانتین که به تازگی تحت عمل جراحی مغز قرار گرفته بود، در سن ۶۰ سالگی به دلیل ایست قلبی درگذشت.

مارادونا؛ سقوط یک فرشته با گرد سفید

مریم روحی؛ دیگو آرماندو مارادونا با وجود آن که در زندگی خود شرایط خاصی را تجربه کرد و بارها و بارها به خاطر استعمال مواد مخدر، اتهام همکاری با مافیا، دوپینگ و حتی تقلب مورد انتقاد قرار گرفت اما هیچ اتفاقی نتوانست به جایگاه او را به عنوان اسطوره فوتبال جهان و آرژانتین خللی وارد کند.

شاید آن چه که او را از دیگر چهره های مطرح تاریخ متمایز می کند، قبول اشتباهات بود. مارادونا هیچ گاه هیچ چیز را مخفی نکرد و هر آن چه که انجام داده بود را برگردن گرفت. او دست خدا را پنهان نکرد؛ درباره عدم تعهدش به همسرش هم هیچ گاه دروغ نگفت و اعتراف کرد کوکائین زندگی او را خراب کرد.

او هیچ گاه نتوانست لقب یک مرد و بازیکن متعهد و اخلاق مدار را داشته باشد و حتی در اظهار نظری برابر انتقادی که نسبت به رفتارش در خانواده داشت؛ گفت: "من عاشق کلودیا (مادر فرزندانش) بودم اما هرگز قدیس هم نبودم."

حتی زمانی که صحبت از گل ملقب به "دست خدا" شد او با جسارت خاصی آن را انتقاد جنگ فالکلند دانست. مارادونا درباره این گل در یک مستند جنجال برانگیز گفت: ما آرژانتینی‌ها نمی‌دانستیم جنگ چطور پیش می‌رفت اما نظامی‌ها می‌گفتند ما برنده جنگ هستیم اما حقیقت این بود که انگلیس 20 بر صفر از ما پیش بود؛ روزهای سختی بود. آن دیدار درست مثل این بود که ما برای جنگی دیگر به میدان می‌رویم. می دانم با دست توپ را زدم، برنامه ام این نبود اما اتفاق به قدری سریع افتاد که کمک داور دست مرا ندید، داور نگاهی به من انداخت و گفت: "گل" احساس خوبی بود، چیزی شبیه یک انتقام نمادین از انگلیسی‌ها.

مارادونا در یکی از مهم ترین مستندهای تاریخ ورزش نیز یک جمله باورنکردنی را به زبان آورد. در حالی که بسیاری از رسانه ها سعی می کردند استعمال کوکائین او را مخفی کنند یا درباره آن سخن نگویند او در مستند "کاستاریکا" با پشیمانی یک جمله تاسف برانگیز را برزبان آورد. مارادونا با بغض گفت: اگر آن گرد سفید نبود من حتما بازیکن خیلی بهتری می شدم.

این جمله آب سردی بود بر پیکره هواداران سرسخت ستاره تکرارناشدنی فوتبال جهان. دیگر چه کسی می توانست از او حمایت کند؟

اما یک چیز هیچ وقت درباره مارادونا عوض نشد و آن تحسین بود! هیچ یکی از مسائل سبب نشد او فراموش شود. هواداران ناپلی که رویایی ترین روزهای خود را با ستاره آرژانتینی سپری کردند هیچ گاه روابط او با مافیای ناپلی باعث نشد زحماتش را فراموش کنند. حتی در زمانی که گفته شد مارادونا بعد از حضور در ناپل گرفتار کوکائین شده او بدون هیچ ابایی اعلام کرد که از زمان حضورش در بارسلونا استعمال کوکائین را آغاز کرده است.

این یعنی مارادونا قبل از آشنایی با تبهکاران مطرح شهر ناپل با آن گرد سفید آشنا شده است اما شاید به آن اندازه که در زمان حضورش در ناپلی از آن استفاده می کرد نبوده است چرا که در آن زمان قطعا آزمایش دوپینگش مثبت اعلام می شد. بسیاری گفته اند او در زمان اعتیادش به کوکائین در هفته بیش از چهار نوبت مصرف می کرد که این برای یک فوتبالیست در حد و اندازه های مارادونا تعجب برانگیز و البته تاسف بار است، آن هم وقتی بدانیم که در آن زمان هیچ گاه تست او مثبت نشد!

بسیاری علت این موضوع را حمایت مافیای ناپلی از او عنوان می کنند. مافیایی که مارادونا با یکی از مشهورترین آن ها بدون هیچ ترسی نشست و برخاست داشت و عکس های او در این مجالس کماکان وجود دارد.

با تمام این حقایق شاید اینکه گفته می شود برزیلی ها کاری کردند که تست دوپینگ او در جام جهانی مثبت شود، یک دلیل غیر منطقی و البته غیرواقعی است. نپذیرفتن اولین فرزندش (پسر) که توسط دختری که دوست خانوادگی آن ها بود به دنیا آمده بود برای سی سال؛ افشای روابط با مافیای ناپل؛ واکنش و ها و اظهارنظرهای عجیب و غریب سیاسی که هرکدام جریمه ای برای او به همراه داشت و البته روابط متعدد با زنان؛ مارادونا فوتبالیست افسانه ای را به تباهی کشاند تا هزاران نقطه تاریک در زندگی یک اسطوره فوتبال جهان وجود داشته باشد.

253 251

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان