رویکرد اروپا در برابر ترور شهید فخری زاده؛ ترور خوب، ترور بد!

پس از ترور شهید محسن فخری زاده، بسیاری از مقامات کشور‌ها و کنشگران بین المللی واکنش‌های مختلف و متفاوتی از خود نشان دادند؛ واکنش‌هایی که بیش از هر چیز رویکرد دوگانه بسیاری از دولت‌ها نسبت به ترور و تروریسم را نمایان می‌کند.

رویکرد اروپا در برابر ترور شهید فخری زاده؛ ترور خوب، ترور بد!

بین الملل تابناک: پس از ترور شهید محسن فخری زاده، بسیاری از مقامات کشور‌ها و کنشگران بین المللی واکنش‌های مختلف و متفاوتی از خود نشان دادند؛ واکنش‌هایی که بیش از هر چیز رویکرد دوگانه بسیاری از دولت‌ها نسبت به ترور و تروریسم را نمایان می‌کند.

در حالی که اروپایی‌ها ادعا می‌کنند نسبت به هرگونه حادثه تروریستی در جهان حساسیت دارند، اما در ماجرای ترور روز گذشته شهید محسن فخری زاده شاهد رویکرد دوگانه آن‌ها بوده ایم. به گونه‌ای که به نظر می‌رسد دو گونه ترور از دیدگاه آن‌ها وجود دارد: ترور خوب و ترور بد!

آنچه مربوط به ایران و علیه ایران است، ترور خوب و آن تروری که علیه دیگران اتفاق می‌افتد، ترور بد!

در همین راستا، اتحادیه اروپا حاضر نشد ترور شهید محسن فخری‌زاده را اقدامی تروریستی قلمداد کند و آن را صرفا عملی مجرمانه که مغایر اصول حقوق بشر است، دانست!

دفتر سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای نوشت: در 27 نوامبر 2020 (7 آذر 1399) در منطقه آبسرد، یک مقام رسمی دولت ایران و چندین غیر نظامی در مجموعه‌ای از حملات کشته شدند.

این بیانیه می‌افزاید: این یک اقدام مجرمانه و مغایر اصول احترام به حقوق بشر اتحادیه اروپاست. نماینده عالی مراتب تسلیت خود را به خانواده‌های قربانیان ابراز داشته و برای آن‌هایی که مصدوم شده اند آرزوی بهبودی دارد.

بیانیه یاد شده یادآور می‌شود: در این دوران پر ابهام، بیش از هر زمان دیگری ضروری است که تمام طرف‌ها آرامش خود را حفظ و خویشتن‌داری کنند تا از تشدید اوضاع که به نفع هیچ‌کس نیست، جلوگیری شود.

وزیر خارجه آلمان نیز در واکنش به ترور شهید فخری زاده، این اقدام انزجار آور تروریستی را محکوم نکرده و تنها به درخواست حفظ خونسردی برای جلوگیری از بدتر شدن اوضاع منطقه بسنده کرد.

هایکو ماس با اعلام اینکه آلمان هنوز هیچ گونه اطلاعات دقیقی درباره این حادثه ندارد، گفت: این مساله روشن است که ترور محسن فخری زاده، شرایط منطقه را تشدید می‌کند؛ آن هم زمانی که ما به چنین تشدید اوضاعی نیاز نداریم.

وی در حالی این گونه و بدون محکوم کردن این ترور انزجار آور واکنش نشان داد که وزیر امور خارجه کشورمان بخصوص از اروپاییان درخواست کرده بود، استاندارد‌های دوگانه شرم آور خود را کنار گذاشته و این حادثه تروریستی را محکوم کنند.

انتقاد تند ظریف از اروپایی‌ها در پیِ ترور فخری‌زاده

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در انتقاد به موضع‌گیری ضعیف برخی کشور‌ها در محکوم کردن ترور شهید فخری زاده، در توییتی نوشت: شرم آور است که برخی از ایستادن در برابر تروریسم خودداری می‌کنند.

ظریف در این توئیت افزود: بدون شک حمله تروریستی به دانشمند هسته‌ای ما توسط یک رژیم تروریست طراحی و برنامه‌ریزی و توسط همدستان جنایتکار آن اجرا شده است.

او ادامه داد: شرم‌آور است که برخی از ایستادن در برابر تروریسم خودداری کرده و خود را پشت دعوت به «خویشتنداری» پنهان می‌کنند.

وی تاکید کرد: بی‌کیفر گذاشتن، به جسورتر شدن رژیم تروریستی منجر می‌شود که تجاوزگری در ذات آن است.

بدون شک استاندارد دوگانه اروپا در برابر این ترور، نه تنها کمکی به مسیر دیپلماسی با ایران نمی‌کند بلکه ضربه‌ای اساسی به چنین مسیری که اروپا ادعا می‌کند، وارد خواهد کرد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان