اقتصاد در گذر زمان

از تصویب لغو امتیاز دارسی در مجلس تا رد شایعه تک نرخی شدن قیمت بنزین

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دهمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دهمین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

10 آذر 1311، امروز در جلسه علنی مجلس شورای ملی سیدحسن تقی ‌زاده وزیر مالیه لغو امتیاز دارسی را خواستار شد. مجلس نیز با اکثریت آرا آن را تصویب کرد.

10 آذر 1312، جاده چالوس به بهره ‌برداری رسید. کار ساخت این راه در بهار 1310 آغاز شده بود.

10 آذر 1319، کار ساخت سد روانسر پایان یافت و به بهره ‌برداری رسید.

10 آذر 1323، دکتر محمد مصدق در مجلس شورای ملی بعد از نطقی مفصل، طرحی را که راجع به نفت و اعطای امتیاز به خارجی‌ ها بود، ارائه کرد که فی ‌المجلس تصویب شد. به موجب این طرح هیچ یک از مقام‌ های کشور حق ندارند راجع به امتیاز نفت با خارجی ‌ها مذاکره یا قرارداد منعقد کنند؛ ولی برای فروش نفت با اجازه مجلس حق دارند. متخلفین از این قانون به حبس مجرد از 3 تا 8 سال و انفصال دائم از خدمات دولتی محکوم خواهند شد.

10 آذر 1334، رییس اصل چهار، 5 میلیون دلار کمک بلاعوض آمریکا را به وزیر دارایی ایران تحویل داد.

10 آذر 1342، کنفرانس توسعه روابط بازرگانی با کشورهای عربی و شیخ ‌نشین‌های خلیج فارس در تهران افتتاح شد.

10 آذر 1353، هویدا بودجه کشور را به مبلغ 2445 میلیارد ریال تقدیم مجلس کرد.

10 آذر 1356، کابینه آلمان غربی به شرکت «کرافت ورک یونیون» اجازه احداث 4 رآکتور هسته‌ای را در ایران داد. ارزش این قرارداد 8/4 میلیارد دلار است.

10 آذر 1358، سایروس ونس وزیر خارجه آمریکا به لندن، پاریس، رم و بن سفر کرد تا همکاری و همراهی مقامات این کشورها را برای ایجاد فشارهای اقتصادی علیه ایران جلب کند.

10 آذر 1390، سنای آمریکا با وجود مخالفت دولت این کشور، طرح تحریم بانک مرکزی ایران را تصویب کرد. اتحادیه اروپا اما به تحریم نفتی ایران رای نداد.

10 آذر 1392، رئیس جمهور از راه اندازی دومین نیروگاه اتمی در بوشهر خبر داد.

10 آذر 1393، صندوق بین ‌المللی پول کل ذخایر طلای جهان را 32 هزار و 139 تن اعلام کرد و از افزایش 49 تنی ذخایر طلای خاورمیانه از ابتدای سال جاری میلادی خبر داد.

10 آذر 1397، مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را به تصویب رساند که با متهم کردن ایران به بر هم زدن صلح در عراق خواستار تحریم این کشور شده است. این طرح که «جلوگیری از بی‌ثبات‌سازی ایران در عراق» نام گرفته خواستار «اعمال تحریم علیه آن دسته از اشخاص ایرانی است که صلح یا ثبات عراق یا حکومت عراق را تهدید می‌کنند.»

10 آذر 1398، روابط‌عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در اطلاعیه‌ای شایعات مطرح‌شده درباره تک‌نرخی شدن قیمت بنزین را تکذیب کرد. در متن این اطلاعیه آمده بود: در پی انتشار شایعات در فضای مجازی به نقل از این شرکت با موضوع احتمال تک‌نرخی شدن بنزین، ضمن رد این‌گونه شایعات و اخبار، تاکید می‌شود هموطنان عزیز به‌منظور اطلاع از اخبار صحیح طرح مدیریت مصرف سوخت به سایت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به آدرس www.niopdc.ir مراجعه کنند.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان