کشاورزان اردبیلی خسارت حوادث غیرمترقبه گرفتند

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از پرداخت یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان خسارت بر اثر حوادث غیرمترقبه به کشاورزان استان اردبیل خبر داد.

کشاورزان اردبیلی خسارت حوادث غیرمترقبه گرفتند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از استان اردبیل، محسن مصطفایی در جلسه بررسی طرح‌های پوشش بیمه‌ای بخش کشاورزی در محل جهادکشاورزی اردبیل اظهار کرد:‌ بخش کشاورزی در استان اردبیل از نظر توان اقتصادی در جایگاه اول و ارزش ناخالص داخلی با تولید 30 درصد در جایگاه ممتازی قرار دارد به طوریکه همچنان این بخش در تأمین امنیت غذایی و پشتیبانی 34 درصد اشتغال استان نقش بسزایی دارد.

وی به اهمیت بخش کشاورزی در استان اردبیل و ضرورت پوشش بیمه‌ای در این راستا تصریح کرد: سالانه هزاران میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد می‌شود که در صورت رغبت کشاورزان به استفاده از پوشش بیمه‌ای می‌توان بخش عظیمی از این خسارت‌ها را جبران کرد.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت:‌ در سال زراعی گذشته صندوق بیمه کشاورزی تلاش کرده تا بخشی از خسارت وارده به این حوزه را تأمین کند که مجموع خسارت وارده به بخش کشاورزی یک‌هزار و 500 میلیارد تومان بوده است.

مصطفایی از خشکسالی با 550 میلیارد تومان خسارت وارده، سرمازدگی، باد و طوفان و سیل و تگرگ به عنوان حوادث غیرمترقبه اولویت‌دار در استان یاد کرد و افزود: باید به سمتی حرکت کنیم تا با پوشش تمام محصولات کشاورزی اعم از زراعی، ‌ باغی و دامی بتوانیم از توان صندوق بیمه کشاورزی استفاده کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: به هیچ وجه بیمه صندوق کشاورزی یک صندوق انتفاعی و تجاری به مانند سایر بیمه‌ها نیست بلکه کشاورزان می‌توانند با بهره‌مندی و تکیه بر این صندوق در مواقع بحران و بروز حوادث از پشتیبانی و حمایت‌های این مجموعه استفاده کنند.

مصطفایی اضافه کرد: در شمال استان اردبیل بیشترین پوشش بیمه‌ای مربوط به اراضی دیم و محصول گندم است که همواره با مخاطراتی روبه‌رو می‌شود که امسال نیز این اراضی به دلیل خشکسالی و باد و طوفان رخ داده با خسارتی هنگفت روبه‌رو شد.

وی در ادامه بیان کرد:‌ کشاورزان با پرداخت متوسط 30 درصد حق بیمه می‌توانند تحت پوشش صندوق قرار بگیرند که 70 درصد حق بیمه را نیز دولت پرداخت می‌کند که یک رقم قابل توجه به حساب می‌آید.

مصطفایی ادامه داد: صندوق بیمه کشاورزان استان اردبیل در سال زراعی گذشته بیش از 21 میلیارد و 200 میلیون تومان حق بیمه دریافت کرده در حالی که غرامت پرداختی هشت برابر این رقم و معادل 161 میلیارد تومان به صورت نقدی بوده است.

وی اظهار کرد: این وضعیت نشان می‌دهد که دولت 140 میلیارد تومان در استان از فعالان این بخش حمایت کرده و سعی داشته تا خسارت آنها را جبران کند.

مصطفایی تصریح کرد: کشاورزان شمال استان تا آخر آذرماه و مابقی مناطق تا 15 آذرماه فرصت دارند تا محصولات خود را تحت پوشش بیمه درآورند و باغداران نیز می‌توانند تا آخر دی ماه محصول خود را بیمه کنند.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت:‌ در همه شهرستان‌ها نمایندگی شرکت صندوق بیمه کشاورزان فعالیت خود را انجام می‌دهند و آمادگی ارائه خدمات را دارند.

وی به اجباری بودن پوشش بیمه‌ای دام، طیور و زنبور عسل اشاره کرد و افزود: در کنار بیمه عمومی و همگانی، صاحبان این صنوف می‌توانند از بیمه تکمیلی نیز در صورت بروز حوادث بسیار تلخ استفاده کنند که قطعا این امر به حمایت از صاحبان واحدهای پرورش طیور، دام و زنبور عسل کمک خواهد کرد.

مصطفایی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: با رقمی بسیار پایین دامداران می‌توانند دام‌های خود را تحت پوشش بیمه ببرند که در صورت بروز حوادث چندین برابر رقم پرداختی غرامت و خسارت به آنها پرداخت می‌شود.

وی از استقبال عشایر به ویژه بخش دام‌ آنها در بهره‌مندی از پوشش بیمه‌ای خبر داد و اضافه کرد: امیدواریم دامداران روستانیانی که به دامداری مشغول هستند از این طرح استقبال کرده و دام‌های خود را تحت پوشش کامل بیمه ببرند.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان