پدر بمب هسته ای ایران را کی ترور کرد؟

در نزدیکی تهران ، "پدر بمب هسته ای " محسن فخری زاده کشته شد. جزئیات هنوز مشخص نیست، اما در رسانه ها حدسیات ظاهر شده است.

پدر بمب هسته ای ایران را کی ترور کرد؟

اسپویتنیک به نقل از هیل می نویسد: کسانی که حدس می زدند دونالد ترامپ از هفته های آخر ریاست جمهوری خود برای وارد آوردن ضربه ای ویرانگر به برنامه هسته ای ایران استفاده خواهد کرد، این نکته را نادیده گرفتند که اسرائیل می تواند فرصت مغتنمی را بخود بگیرد و اقدامی را انجام دهد که تحت مدیریت دولت بایدن به سختی می توانست از آن استفاده کند. 

برای دوستداران سریال جاسوسی اسرائیلی "تهران" ، قتل محسن فخری زاده ، فیزیکدان برجسته هسته ای ایرانی در صبح جمعه ، 27 نوامبر ، می توانست فقط یک پیچ و تاب چشمگیر سوژه باشد. در جاده شرق تهران، در سایه کوه دماوند ، ماشین فخریزاده در کمین قرار گرفت. عکس های منتشر شده در توییتر نشان می دهد که در خودروی وی هیچ بازمانده ای نبوده است. ظاهراً اتومبیل دوم در اثر انفجار بمب کاملاً نابود شد.

اسرائیل در سالهای  2010 - 2012 از تاکتیک ترور فیزیکدانان هسته ای ایران استفاده کرد. ولی  تحت فشار دولت اوباما مجبور به بستن آن شد ، اما اکنون ، ظاهراً ، تصمیم گرفت که زمان از سرگیری آن فرا رسیده است. 

برای تحت فشار قرار دادن بیشتر تهران، دولت ترامپ در سال 2018 از توافق هسته ای خارج شد. از آن زمان ، ایران تولید اورانیوم غنی شده و تعداد سانتریفیوژهای در حال کار را افزایش داده است. حمله ماه ژوئیه به کارخانه غنی سازی اورانیوم نطنز که گفته می شود اسرائیل آن را انجام داده، کاری کرده تا بلند پروازی ایران کوتاه شود، اما منجر به قطع آن نشد. 

در گذشته، اسرائیل از مخالفان رژیم اسلامی که آموزش ویژه دیده بودند برای انجام کارهای کثیف خود در ایران استفاده می کرد. با توجه به حرفه ای بودن و پیچیدگی حمله به فخری زاده، می توان فرض کرد که این حمله توسط خود اسرائیلی ها انجام شده باشد. در داخل ایران این امر باعث ایجاد خشم و شاید برخی وحشت می شود و اقدامات شدید امنیتی تقریباً اجتناب ناپذیر است.

ساده لوحی است اگر باور کنیم که ایران در سال 2003 ، هنگامی که اطلاعات آمریکا به این نتیجه رسید که کار ایران در زمینه تولید سلاح هسته ای متوقف شده است، از بلندپروازی های هسته ای خود دست کشید، اگرچه کار برای غنی سازی اورانیوم برای ایجاد موشک هایی که توانایی تحویل کلاهک هسته ای را دارند، ادامه داشت. در آن زمان ، فخری زاده رئیس مرکز تحقیقات فیزیکی ایران و رهبر  پروژه آماد AMAD بود. از آن زمان ، چندین رهبر در این پروژه تغییر کرده اند و فخری زاده رئیس سازمان تحقیقات و نوآوری در وزارت دفاع ایران شد. 

اگرچه مقامات ایرانی همچنان اصرار داشتند که تحقیقات هسته ای آنها صرفاً ماهیتی صلح آمیز دارد ، اما آنها هنوز به نمایندگان آژانس انرژی هسته ای اجازه ندادند با فخری زاده وارد صحبت شوند. در نتیجه ، وی مورد تحریم های سازمان ملل قرار گرفت و از سفر به خارج منع شد. دارایی های خارج از کشور او مسدود شده بود.

اگر از اهمیت آنچه که  اتفاق افتاده سخن گفته شود، باید گفت که قتل فهری زاده با ترور قاسم سلیمانی برابر است ، که ارتش آمریکا در ژانویه در بغداد انجام داد. سردار سلیمانی فرمانده با نفوذ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بود، او فعالیت های تهران در عراق ، سوریه و لبنان را هماهنگ می کرد. تهران قول داد انتقام قتل سلیمانی را بگیرد، اما هنوز این کار را نکرده است. 

اکنون نیاز شدید به انتقام گرفتن از قتل دیگر یک شخصیت با نفوذ ایرانی ممکن است بیش از خواست ایران برای انتظار فرصت مناسب برای این کار باشد.

نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان