کشورهای نفتی، بودجه خود را با نفت چند دلاری بستند؟

بازار نفت از اواخر سال گذشته تاکنون پرنوسان ترین روزهای خودش را تجربه کرده است و این نوسانات قیمت نفت بیش از همه برای کشورهای نفتی بحران آفرین بوده است؛ کشورهایی که بودجه خود را به پشتوانه فروش نفت می بندند.

کشورهای نفتی، بودجه خود را با نفت چند دلاری بستند؟

نگارعلی_ از مورد حمله قرار گرفتن آرامکو در سپتامبر سال گذشته و صعود 15 درصدی قیمت هر بشکه نفت گرفته تا منفی شدن قیمت نفت در اپریل سال 2020 با کاهش چشمگیر تقاضا و انباشت بشکه ها در انبارهای ذخیره نفت بازار نفت پرنوسان ترین روزهای خودش را طی این ماه ها تجربه کرده است.

جزئیات بیشتر در: انفجار آرامکو چه بر سر قیمت نفت آورد؟

جزئیات بیشتر در: اتفاق عجیب در بازار نفت/قیمت نفت منفی شد

طبق برآوردهای این صندوق ایران برای متعادل کردن بودجه خود در سال 2021 به نفت 321 دلاری نیاز دارد و پس از آن امارات متحده عربی به نفت 66 دلاری، کویت به نفت 60 دلاری و عراق به نفت 55 دلاری در سال آینده نیاز دارند.

عربستان سعودی با میانگین تولید 12 میلیون بشکه نفت در روز پس از آمریکا دومین تولید کننده بزرگ نفت در دنیا است؛ این کشور در حالی بودجه 2020 خود را بر روی نفت 63 دلاری بسته است که میانگین قیمت هر بشکه نفت در سال جاری زیر 40 دلار تخمین زده شده است. این کاهش قیمت نفت در حالی اتفاق می افتاد که این کشور به همراه سایر اعضاء اوپک برای کنترل بازار نفت و جلوگیری از سقوط بیشتر قیمت ها تولید نفت را نیز کاهش داده اند به طوری که از اوایل سال جاری براساس توافق اعضاء اوپک تولید نفت عربستان به 8 میلیون و 500 هزار بشکه در روز رسید اما طبق گفته تحلیلگران این حجم از کاهش تولید برای احیا بازار نفت کافی نیست و به تازگی عربستان و روسیه برای کاهش بیشتر تولید نفت و رساندن آن به 7.7 میلیون بشکه در روز در سه ماه اول سال 2021 توافق کردند.

وزارت دارایی عربستان سعودی بر اساس داده های گلدمن ساکس پیش بینی کرده است که قیمت نفت برای سه سال آینده حدود 50 دلار در هر بشکه باشد و این کشور بودجه سال آینده را بر روی نفت 50 تا 55 دلاری بسته است. براساس گفته مقامات سعودی کسری تجاری این کشور از 12.1 درصد در سال جاری تا 5.1 درصد در سال آینده کاهش پیدا خواهد کرد؛ براساس برآوردهای صندوق بین المللی پول عربستان سعودی برای متعادل کردن بودجه خود در سال 2021 به نفت 66 دلاری نیاز دارد.

امارات متحده عربی پس از عربستان سعودی سومین تولیدکننده بزرگ نفت دنیا است که با پاندمی کرونا و کاهش فروش نفت دولت این کشور مجبور به کاهش 5.1 درصدی هزینه های خود برای سال 2021 شده است؛ طبق برآوردهای انجام شده بودجه امارات متحده عربی برای سال آینده 15.8 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است و در حالی که صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است که تا پایان امسال اقتصاد امارات متحده عربی 6.6 درصد کوچک می شود در سال آینده پیش بینی می شود که اقتصاد این کشور بهبود 1.3درصدی را تجربه کند.

صندوق بین المللی پول در سال گذشته نیاز امارات متحده عربی برای تامین بودجه خود در سال 2020 را به نفت 75 دلاری در هر بشکه تخمین زده بود و امسال این صندوق پیش بینی کرده است که امارات متحده برای تامین بودجه خود به نفت بشکه 66 دلاری نیاز خواهد داشت.

پس از امارات متحده کویت یکی از کشورهایی است که امسال با بیشترین کسری بودجه مواجه شده است به طوری که طبق پیش بینی های مقامات این کشور کویت در سال جاری 30.33 میلیارد دلار کسری بودجه خواهد داشت که کسری بودجه آن نسبت به سال گذشته 19 درصد افزایش یافته است؛ بودجه سال آینده این کشور در حالی بر روی نفت 55 دلاری بسته شده است که سال گذشته قیمت هر بشکه نفت در بودجه این کشور در محدوده 60 تا 65 دلاری تخمین زده شده بود.

عراق یکی دیگر از بزرگترین تولیدکنندگان نفت در دنیا است که در حال حاضر تولید نفت آن به 5 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده است. مقامات این کشور پیش بینی کرده اند که قیمت نفت در سه ماه دوم سال 2021 احیا شود و ظرف شش سال ظرفیت تولید نفت این کشور به 7 میلیون بشکه در روز برسد گفتنی است که عراق بودجه سال 2021 خود را بر روی نفت 45 دلاری بسته است.

223227

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان