اعلام میزان کاهش قیمت انواع خودرو/پراید ٩ میلیون تومان عقب نشست

خودرو در شرایطی لقب کم‌بازده‌ترین بازار را در میان بازارهای بورس، مسکن، ارز و سکه به خود اختصاص داده است که بازارهای دیگر نیز به سبب کاهش ریسک‌های غیراقتصادی در مسیر کاهشی قرار داشتند؛ اما خودرو توانست گوی سبقت را برباید و همانند آبان‌ماه ۹۹ در صدر جدول کم‌بازده‌ترین بازارها در آخرین ماه از فصل پاییز قرار بگیرد.

اعلام میزان کاهش قیمت انواع خودرو/پراید ٩ میلیون تومان عقب نشست

میانگین قیمت خودروها در ابتدا و انتهای آذرماه نشان می‌دهد افت بازار خودرو در بازه زمانی بیش از 8 درصد بوده است. اما در سایر بازارها این روند به چه شکلی بوده و درصد افت‌وخیز چگونه بوده است؟

از بازار سرمایه شروع می‌کنیم. بازار سهام توانسته در ماه آذر 99 رشد 7 درصدی را به خود ببیند.

بعد از بازار سهام سکه توانسته به کمک رشد نیم‌درصدی در جایگاه دوم پر بازده‌ترین بازارهای عمومی کشور قرار بگیرد؛ به‌طوری‌که قیمت سکه در این ماه افزایش نیم درصدی به خود دیده است.

در حالی‌که بازارهای سرمایه و سکه توانسته در آذرماه کارنامه مثبتی از خود به جا بگذارند، شاهد هستیم که دو بازار دیگر کشور یعنی بازار مسکن و ارز به نوعی سرمایه‌گذاران خود را نقره‌داغ کردند. سرمایه‌گذاران در بازار ارز شاهد افت 2درصدی بوده‌اند. این در حالی است که بازار مسکن در بازه ابتدا تا انتهای آذرماه افت یک‌درصدی را تجربه کرده است.

با توجه به درصد افت‌وخیز سایر بازارها مشخص است که بازار خودرو با افت 3/ 8درصدی خود بیش از بازارهای یادشده سرمایه‌گذاران خود را ناامید کرده است.

اما چه اتفاقی سبب شد تا روند تخلیه حباب قیمتی که از آبان‌ماه آغاز شده بود، در آذرماه نیز تدوام یابد؟

همان‌طور که در ابتدای گزارش یادآور شدیم نتایج انتخابات آمریکا سنگ بنای این تخلیه حباب قیمتی در بازارهای عمومی کشور بود.

به‌طوری‌که با اعلام نتایج انتخابات آمریکا بازار ارز شاهد اولین تغییرات قیمتی بود.

نرخ ارز که همزمان با محدودیت‌های بین‌المللی و افزایش فشار اقتصادی به کشور روند صعودی به خود گرفته بود و سرعت این اتفاق از ماه‌های ابتدای سال‌جاری تا مهرماه افزایش قابل‌توجهی به خود دید با آغاز رای‌گیری در آمریکا در نیمه آبان‌ماه امسال و اعلام نتایج به‌صورت تدریجی، از تب و تاب مهرماه فاصله گرفت و نمودار آن نزولی شد.

ازآنجاکه نرخ ارز خود را به‌عنوان قطب‌نمای سایر بازارهای عمومی کشور طی دو سال و هشت ماهی که از خروج ایالات‌متحده آمریکا از توافق نامه برجام می‌گذرد، معرفی کرده است قابل‌پیش‌بینی بود که نزولی شدن نمودار نرخ ارز به فاصله کمی خود را در سایر بازارها از جمله بازار سکه، مسکن و خودرو نشان دهد و چنانچه دست‌انداز جدیدی در این مسیر ایجاد نشود (مانند بحران‌ها و تنش‌های منطقه‌ای) شاهد تداوم تخلیه حباب قیمتی در این بازارهای یادشده خواهیم بود. همین اتفاق هم افتاد و شاهد بودیم که افت بازدهی بازارها در آبان‌ماه امسال در آخرین ماه از فصل پاییز نیز تدوام داشت.

البته علاوه‌بر اثرگذاری کاهش نرخ ارز باید به این نکته نیز توجه کرد که روی کار آمدن جو بایدن دموکرات با توجه به شعارهای تبلیغاتی که پیش از برگزاری انتخابات آمریکا داده بود علاوه‌بر اینکه ریسک‌های غیراقتصادی را کاهش داد سبب شد انتظارات تورمی نیز فروکش کند.

کاهش یافتن انتظارات تورمی به آن معنا بود که دارندگان سرمایه‌های نقدی دیگر مانند گذشته به‌دنبال تبدیل ریال خود به ارز، سکه و طلا، مسکن و خودرو نیستند. درواقع می‌توان تغییر ذائقه رای دهندگان آمریکایی را به‌عنوان مانعی در مسیر ورود سرمایه‌های سرگردان به بازارهای مختلف کشور قلمداد کرد. باریک شدن مسیر ورود نقدینگی به بازارهای عمومی کشور سبب کاهش تقاضا به نسبت عرضه در بازارهای یادشده بود و همین اتفاق افت بازدهی را در بازارهای مختلف رقم زد.  

  بررسی قیمت خودروهای پرتیراژ در آذر

افت بیش از 8 درصدی بازدهی بازار خودرو در شرایطی اتفاق افتاده است که کاهش قیمت محصولات پرتیراژ به نوعی بیشترین تاثیر را در این ارتباط داشته‌اند.

نگاهی به وضعیت قیمت محصول پرتیراژ در ابتدا و انتهای آذر این مساله را به خوبی نشان می‌دهد.

پراید 131 که به‌رغم توقف تولید همچنان در بازار جولان می‌دهد در ابتدای آذر امسال با قیمت 101 میلیون تومان قابل خریداری بود؛ اما این محصول پرطرفدار در روز آخر آذر همزمان با شب یلدا با قیمت 97 میلیون تومان در بازار موجود بود. مقایسه دو قیمت یاد شده از افت 4 درصدی قیمت پراید 131در بازه زمانی یاد شده حکایت دارد. پراید 111 یا همان پراید هاچ بک (بدون صندوق ) نیز افت 5/ 7 درصدی را در بازه یک ماهه آذر تجربه کرده است.

ابتدای آذر این خودرو با قیمت 121 میلیون تومان قابل خریداری بود، اما به تدریج قیمت خود را از دست داد و در پایان آذر قیمتش به 112 میلیون تومان رسید. تیبا صندوقدار که مترصد خروج پراید از بازار است تا بتواند خود را به‌عنوان ارزان‌ترین خودروی بازار معرفی کند در بازه زمانی ابتدا و انتهای آخرین ماه از فصل پاییز 6 درصد از قیمت خود را از دست داد.

این خودرو که در آغاز آذر با قیمت 116 میلیون تومان در دسترس متقاضیان بود مصادف با آخرین روز پاییز قیمتش به زیر 110 میلیون تومان سقوط کرد و با پرداخت 109 میلیون تومان در دسترس خریداران قرار داشت.

پژو 206 تیپ 2 نیز افت 7/ 7 درصدی را در بازه زمانی یاد شده به خود دید.

این محصول پرطرفدار آذر را با قیمت 194 میلیون تومان آغاز کرد اما این ماه را با قیمت 179 میلیون تومان به پایان برد. تیپ 5 این خودرو نیز افت 8 درصدی را در کارنامه آذر خود به ثبت رساند.

این خودرو آخرین ماه از فصل پاییز را با قیمت 263 میلیون تومان شروع کرد اما با قیمت 241 میلیون تومان به میهمانی یلدا رفت.

سمند LX نیز که بخشی از تقاضای بازار را پاسخ می‌دهد در یک ماهه آذر 99 مانند پژو 206 تیپ 5 افت 8 درصدی را  به خود دید.

این خودرو ابتدای آذر با قیمت 184 میلیون تومان در دسترس خریداران بود اما اگر متقاضیان این خودرو صبوری به خرج می‌دادند می‌توانستند این خودرو را با قیمت 171 میلیون تومان در انتهای فصل پاییز خریداری کنند.

ساینا و پژو 405 نیز به ترتیب افت 5/ 5 درصدی و 5/ 6 درصدی را در بازه زمانی یاد شده در  کارنامه خود ثبت کردند. اما در میان محصولات پرتیراژ، پژو پارس LX گوی سبقت را از بقیه ربود و با افت بیش از 14 درصد بدترین عملکرد بازدهی را در بازار آذر به نام خود ثبت کرد.

٢٢٣٢٢٣

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان