راهکار جبران شوک قیمتی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

یک کارشناس امور اقتصادی گفت: برای جبران شوک قیمتی در نتیجه حذف ارز ۴۲۰۰ پیشنهادم ارائه کارت اعتباری مانند کاری که اکنون وزارت رفاه آن را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای طبقات پایین‌تر انجام می‌دهد، است.

راهکار جبران شوک قیمتی حذف ارز 4200 تومانی

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از ایبِنا ، مجید شاکری در رابطه با احتمال تصویب حذف ارز 4200 تومانیگفت: پیش از اینکه درباره موضوع مورد اشاره توضیحی داده شود این سوال پیش می‌آید که اساسا در ساختار تجاری  سال 1400 توانایی تخصیص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی وجود دارد؟ به طور مثال می‎توان به ارز تخصیص یافته برای واردات جو دامی،ذرت دامی، کنجاله و دانه سویا و دارو در این رابطه اشاره کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: سابقه اجرای ارز 4200 تومانی نشان از این دارد که به طرز موثری قیمت کالاهای مشمول و غیر مشمول که ذیل آن بودند با تغییرات عمومی قیمت کالا فاصله دارد. به این معنا ارز 4200 تومانی در کنترل تورم آن زمان تاثیر گذارد، اما به طور طبیعی هر قدر که میزان تخصیص آن کمتر، دیرتر و سخت‌تر شد، اثر آن هم کاهش یافت.

این کارشناس امور اقتصادی در این رابطه اظهار داشت: علت  اینکه با وجود تخصیص 9 میلیارد دلار ارز 4200 در سال 99، در عمل قیمت مربوط به کالاهای اصلی و کالاهایی که در ادامه زنجیره‌ای وجود دارد، زیاد شد  ارز 4200 تومانی نیست، این است که تمامی نیاز پوشش داده نشد، توانایی پایش تا مرحله آخر هم وجود ندارد.

شاکری تصریح کرد: به این معنا که در عمل با یک قیمت بالا در حاشیه بازار مواجه شدیم و اینکه بانک مرکزی نتوانست اختصاص ارز 4200 تومانی را با شدتی که در سال 97 و 98 تخصیص می‌داد، انجام دهد، ارتباطی به حجم درآمد ارزی آن ندارد، بلکه به کیفیت آن بستگی دارد و با توجه به اینکه از کانال‌های تجاری کالاهای اساسی را خریداری می‌کنیم، ارز خاصی را هم می‌توانیم مورداستفاده قرار دهیم.

وی در این رابطه با اشاره به اینکه قطع همین ارز شوک جدید قیمتی به بازار وارد می‌کند، یادآور شد: بدون شک این اتفاق خواهد افتاد، اما بر بزرگتر بودن اثر تورمی کسری بودجه دولت یا حذف ارز 4200 تومانی آگاه نیستیم. 

این کارشناس امور اقتصادی خاطر نشان کرد: باید مبانی تجاری را به خصوص در حوزه  کالاهای اساسی متنوع سازیم، به نحوی که اساسا بتوانیم 4200 را تخصیص دهیم. به نظر می‌رسد که انجام این کار ممکن است زیرا این کالاهایی که برشمردیم زنجیره طولانی ازاقتصاد ایران را درگیر می‌کند، به خصوص چهار کالای اصلی که در حوزه کالاهای اساسی نام برده شد، به این معنا ارز 4200 برای بودجه 1400  هم قابل توصیه است.  

شاکری درباره راهکار دولت و مجلس برای جلوگیری از شوکی قیمتی در نتیجه حذف ارز 4200 یادآور شد: در حوزه دارو پیشنهاد جدی این است که منابع ریالی ناشی از افزایش فروش قیمت ارز بانک مرکزی مصروف بیمه‌ها شود تا هزینه‌های بخش درمان پوشش داده شود. در حوزه کالاهای اساسی هم چنانچه درصدد باشیم به این سمت حرکت کنیم تا کالاهای اساسی با نرخ نیمایی وارد شود، ناچارا باید الگوی حمایتی را به خصوص در زمینه گسترش سبد غذا و تورم احساس شده در دهک‌های پایین‌تر گسترش داد.

این کارشناس امور اقتصادی در ادامه اضافه کرد: برای جبران شوک قیمتی در نتیجه حذف ارز 4200 پیشنهادم کارت اعتباری یعنی همین کاری که اکنون وزارت رفاه آن را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای طبقات پایین‌تر انجام می‌دهد، است.

شاکری در ادامه بیان کرد: متاسفانه ارز 4200 به یک سطح سیاسی افتاده است و جناح‌های مختلف با نگاه سیاسی به استدلال در این زمینه می‌پردازند، در حالیکه اجرای آن بسیار پیچیده‌تر از این نظراتی که مطرح می‌شود، است.

223224

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان