نسل جدید کپسول باری اسپیس ایکس با موفقیت فرود آمد

نخستین مدل از نسل جدید کپسول‌های باری «اسپیس ایکس» پس از جدا شدن خودکار از ایستگاه فضایی با موفقیت فرود آمد.

نسل جدید کپسول باری اسپیس ایکس با موفقیت فرود آمد

نخستین مدل از نسل جدید کپسول‌های باری «اسپیس ایکس» پس از جدا شدن خودکار از ایستگاه فضایی با موفقیت فرود آمد.

کپسول باری دراگون که ساعت 17:35 روز سه شنبه از ایستگاه فضایی جدا شده بود، پس از سفری 36 ساعته راس ساعت 04:56 دقیقه به وقت تهران در «خلیج مکزیک» فرود آمد.

این کپسول که از نسل جدید فضاپیماهای «اسپیس ایکس» محسوب می‌شود، 17 آذر ماه امسال محموله‌ای به وزن 3 تن شامل مایحتاج فضانوردان و همچنین اقلام علمی و تحقیقاتی از جمله محموله آزمایش داروی ضد ویروس «رمدسیویر» را در قالب ماموریت «CRS-21» با خود به ایستگاه فضایی برده بود.

کپسول مذکور بر پایه کرو دراگون طراحی شده و علاوه بر فضای بازتر و توانایی حمل بار بیشتر، به خاطر ساختار خاص بدنه توانایی استقرار در فضا برای مدت زمان بیشتری را نیز دارد. این کپسول همچنین برای اتصال به ایستگاه فضایی مثل نسل قبل نیازی به بازوی رباتیک ندارد و به صورت خودکار به ماژول متصل می‌شود.

کپسول بدون سرنشین در سفر بازگشت خود نیز یک محموله 2 تنی شامل ابزارهای تحقیقاتی را با خود به زمین آورده و پس از فرود در دریا با کمک هلیکوپتر طی 6 ساعت به «مرکز فضایی کندی» منتقل شد.

محموله این کپسول شامل موارد مختلفی از کابل‌های فیبر نوری تولید شده در شرایط ریز گرانش تا سلول‌های بافت قلب آزمایش شده در ISS می‌شود. یکی دیگر از مزایای نسل جدید کپسول فرود در خلیج مکزیک به جای اقیانوس آرام است که زمان انتقال محموله به آزمایشگاه را کاهش می‌دهد؛ مساله‌ای که برای ناسا و شرکت‌هایی که روی تاثیر فضا بر مواد مختلف تحقیق می‌کنند، بسیار حیاتی است.

اسپیس ایکس علاوه بر این فضاپیمای باری یک نسخه سرنشین دار از کپسول دراگون را هم در ایستگاه فضایی مستقر کرده که دو ماه قبل چهار فضانورد را در قالب ماموریت «Crew-1» به این پایگاه منتقل کرده بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان