همزمان با افزایش مراجعان کرونایی به بیمارستان‌ها صورت گرفت

مخالفت با بازگشایی مدارس

دنیای‌اقتصاد : به‌دنبال اعلام بازگشایی مدارس در مناطق زرد و آبی از اول بهمن‌ماه، نگرانی از شیوع مجدد ویروس کرونا به دغدغه جدی مقامات وزارت بهداشت تبدیل شده است

اما به‌رغم همه این هشدارها روز پنج‌شنبه جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و در این جلسه بازگشایی مدارس از اول بهمن‌ماه در شهرهای زرد و آبی، مورد بررسی قرارگرفت. براساس این گزارش کادر اداری و اجرایی در تمام مدارس کشور به جز مناطق قرمز از ابتدای بهمن‌ماه در مدارس حضور خواهند داشت و در شهرهای زرد و آبی تمام مدارس ابتدایی در پایه‌های اول و دوم باز شده و در آن مدارسی که تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌های درس بیش از 10 نفر است، مقرر شد دانش‌آموزان با مدیریت شورای مدرسه در روزهای هفته توزیع ‌شوند تا‌ همه از آموزش حضوری بهره‌مند شوند.

به گزارش «ایرنا» همچنین در مدارسی که تعداد کل دانش‌آموزان کمتر از 50 نفر است در تمام مقاطع تحصیلی و تمام پایه‌ها کلاس‌های درس 10 نفره و حضوری و البته به‌صورت اختیاری برگزار می‌شود و مدیریت این موضوع و اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها برای زمان حضور فرزندانشان در مدارس، بر عهده مدیران مراکز آموزشی است.حسن روحانی رئیس‌جمهوری نیز در این جلسه گفت: اگر چه آموزش غیرحضوری با توجه به زیرساخت‌هایی که در سال‌های گذشته توسط دولت ایجاد شد، اجازه نداد جریان آموزش با وجود تعطیلی مدارس قطع شود، اما باید در نظر داشت که هیچ شیوه‌ای جایگزین آموزش حضوری نبوده و نخواهد شد.روحانی همچنین با تا‌کید بر اینکه سلامت دانش‌آموزان و کادر آموزشی برای ما بسیار مهم است، گفت: مدیریت مدارس باید بهداشت کرونا را در کنار سایر آموزش‌ها به‌طور دقیق و روشن به دانش‌آموزان آموزش دهند و جهت حفظ سلامت کادر آموزشی بیش از پیش تلاش کنند.

مخالفت نمکی، موافقت حاجی میرزایی

بازگشایی مدارس در حالی از اول بهمن‌ماه در مناطق زرد و آبی کشور صورت می‌گیرد که روز پنج‌شنبه سعید نمکی، وزیر بهداشت ضمن تا‌کید بر مخالفت جدی با بازگشایی مدارس تصریح کرد: نگرانیم که دوباره با عادی‌انگاری به تله اردیبهشت و خردادماه بیفتیم. به گزارش «ایسنا» وی افزود: اگر این بار گرفتار شویم، موج و شدت خیز جدید کرونا در کشور شاید بیشتر باشد و نیروهای ما ممکن است توان و انرژی مقابله چندباره با موجی جدید را نداشته باشند.البته محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش نظر دیگری دراین زمینه دارد. او معتقد است تمام کشورها درصدد بازگشایی مدارس خود هستند و امروز این سیاست در تمام دنیا جریان دارد. وی افزود: اصل بر این است که مدرسه باز باشد البته با رعایت پروتکل و دستورالعمل‌های بهداشتی؛ هرزمان که متخصصان به این نتیجه برسند که در مناطقی بازگشایی مدارس با تبعات روبه‌رو است ما تبعیت می‌کنیم، اما اکنون ستاد کرونا تصمیم گرفته است که آموزش‌ها حضوری باشد؛ اما با الزاماتی همراه باشد. وزیر آموزش و پرورش در عین حال گفت که مطالعات نشان می‌دهد تا‌ثیر تعیین‌کننده‌ای بین بازگشایی مدارس و شیوع بیماری وجود ندارد.

افزایش ملایم موارد بیماران سرپایی

با این همه گزارش‌ها حاکی از افزایش موارد مراجعه سرپایی بیماران کرونا به مراکز درمانی است. همچنان‌که روز پنج‌شنبه وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر نگران بازگشت خیز بیماری هستیم چون موارد سرپایی در حال افزایش است و این یک اعلان و هشدار برای یک خیز جدید در بهمن و اسفندماه می‌تواند باشد. علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران هم از افزایش آمار بیماران مبتلا به کرونای بستری شده در بخش‌های عادی و ویژه خبر داد.

به گزارش «ایسنا» زالی روز پنج‌شنبه با اشاره به وضیعت کرونا در پایتخت گفت: برای اولین بار در طول روزهای اخیر تعداد بیماران بستری جدید کرونایی در تهران از مرز 300 گذشت و به 309 نفر رسید که 131 نفر آنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. وی همچنین از مراجعه 1970 بیمار سرپایی به بخش‌های درمانی در شبانه روز گذشته در تهران خبر داد که نسبت به روز قبل 7/ 6 درصد افزایش داشته است.

زالی افزایش نسبی آمار بیماران جدید کرونایی را حاکی از یک خیز ملایم آماری دانست که باید در روزهای آتی مورد بررسی و رصد قرار گیرد. به گفته وی این خیز آماری ممکن است یک تموج گذرا باشد ولی اگر در 48 ساعت آتی همین روند افزایشی ادامه یابد می‌تواند زنگ خطر جدی برای تهران باشد. وی تغییر آمار در مراجعان سرپایی بخش‌های درمانی را زودرس‌ترین علائم افزایش شیوع بیماری کرونا برشمرد و افزود: معمولا اولین شاخصی که در تهران دچار تغییر می‌شود میزان مراجعان سرپایی به بخش درمان است. مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا هم با تا‌کید بر لزوم نظارت مستمر بر بازگشایی‌های اخیر گفت: احتمال بروز پیک چهارم کرونا به‌دنبال بازگشایی‌ها قابل رد کردن نیست، اما امیدواریم با توجه به اینکه روند رو به کاهش بیماری چشمگیر است، پیک چهارم رخ ندهد. او همچنین هشدارداد تعجیل در بازگشایی‌ها ممکن است آرامش فعلی این روزها را برهم بزند.

افزایش شهرهای قرمز مازندران

در همین حال براساس تا‌زه‌ترین ارزیابی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعیت کرونایی چهار شهرستان دیگر مازندران هم قرمز شده و تعداد مناطق قرمز استان به 9 شهرستان افزایش یافته است. پیش از این وضعیت شهرستان‌های نکا، ساری، قائمشهر، فریدونکنار و آمل قرمز بود که طبق ارزیابی جدید سامانه ماسک، همچنان وضعیتشان قرمز باقی مانده است. در همین راستا شهرستان بابل نیز به لیست شهرهای قرمز استان اضافه شده است. طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل، هم‌اکنون یک‌هزار و 435 بیماری مبتلا به بیماری کووید-19 در بیمارستان‌های استان بستری هستند. با توجه به وضعیت استان مازندران روز پنج‌شنبه حسن روحانی رئیس‌جمهوری تا‌کید کرد: با توجه به وضعیت استان‌های شمالی کشور (مازندران، گلستان و گیلان) لازم است تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده، همه پروتکل‌ها با دقت رصد شود و همه استانداران و دستگاه‌های این استان‌ها کاملا هماهنگ عمل کنند.همچنین سرهنگ عین‌الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در گفت‌وگو با «ایسنا» اعلام کرد ورود خودروهای با پلاک غیربومی به استان مازندران و گلستان ممنوع بوده و پلیس مانع آن خواهد شد. ازسوی دیگر ورود به9 شهرستان گیلان که در وضعیت نارنجی قرار دارند نیز ممنوع است.

شناسایی بیش از 6 هزار بیمار جدید

از سوی دیگر به گفته سخنگوی وزارت بهداشت طی شبانه روز گذشته 83 مبتلای به کرونا جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به 56 هزار و 621 نفر رسید. سیما سادات‌لاری همچنین گفت که در این بازه زمانی 6485 بیمار جدید مبتلا به کووید-19 در کشور شناسایی و631 نفر از آنها بستری شدند. به گفته وی مجموع بیماران کووید-19 در کشور به یک میلیون و 318 هزار و 295 نفر رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان