راه هموار اروپا برای استعدادهای ایرانی

صادرات غیرسرخابی

دنیای‌‌اقتصاد : فصل گذشته دو مهاجم ایرانی کنار فورواردهای خارجی در کورس آقای‌گلی لیگ نوزدهم بودند؛ یکی عیسی آل‌کثیر بود که امروز در پرسپولیس است و شرایطش را می‌دانید، دیگری هم شهریار مغانلو نام داشت که در پیکان توپ می‌زد

* سردار آزمون: روزگاری مهم‌ترین صادرات غیرسرخابی فوتبال ایران به اروپا، امثال خداداد عزیزی یا جواد نکونام بودند که از پاس‌تهران به لیگ‌های آلمان و اسپانیا رسیدند. در این دوران اما این عنوان را باید به سردار آزمون داد؛ بازیکنی که در سن بسیار پایین و از تیم‌های پایه سپاهان راهی لیگ روسیه شد و افتخارات فردی و تیمی خوبی را در این کشور به‌دست آورد. خیلی‌ها عقیده دارند دوران حضور سردار در سرزمین تزارها زیادی به درازا کشیده و او اگر از روسیه دل بکند، قادر است در لیگ‌های معتبرتر هم بدرخشد.

* سعید عزت‌اللهی: او هم در سن بسیار پایین و از باشگاه ملوان راهی اروپا شد. عزت‌اللهی مدتی را در تمرینات تیم سوم اتلتیکو‌مادرید پشت‌سر گذاشت و بعد از آن شش سال است که در لیگ‌های مختلف اروپایی توپ می‌زند؛ هرچند نسبت به انتخاب‌های سعید انتقادهای زیادی وجود دارد و گفته می‌شود او صرفا قصد دارد به حضور در قاره سبز ادامه بدهد، حتی اگر کمتر بازی کند یا سر از تیم‌های ضعیف دربیاورد. عزت‌اللهی در حال‌حاضر عضو تیم وایله بلدکلوب در لیگ دانمارک است.

* علیرضا جهانبخش: یک نمونه بارز دیگر از صادرات موفق غیرسرخابی. جهانبخش در داماش گیلان به‌عنوان پدیده به فوتبال ایران معرفی شد و در شرایطی که با دریافت دستمزد قابل‌توجه شانس حضور در پرسپولیس را داشت، ترجیح داد ماجراجویی‌اش را در لیگ هلند آغاز کند. به امروزش نگاه نکنید که در برایتون به نیمکت زنجیر شده و روشن نیست چرا آنجا را رها نمی‌کند. علیرضا سابقه آقای گلی لیگ هلند را در کارنامه دارد.

* میلاد محمدی: میلاد و مهرداد محمدی، دوقلوهای جذاب و دوست‌داشتنی فوتبال ایران در راه‌آهن چهره شدند. در شرایطی که خود این تیم قدیمی بعد از معرفی برادران محمدی به‌دسته پایین‌تر رفت و در مسیر نابودی قرار گرفت، میلاد و مهرداد راهی اروپا شدند. مهرداد که مهاجم بود بعد از بازی در تیم آوس پرتغال به آسیا برگشت و درحال‌حاضر برای العربی قطر توپ می‌زند. با این وجود میلاد که دفاع چپ است، همچنان در خنت بلژیک مشغول به‌کار است.

* مرتضی پورعلی‌گنجی: پدیده فوتبال ایران در جام‌ملت‌های 2015 آسیا در نفت تهران گل کرد و بعد از درخشش در تیم‌ملی لژیونر شد. گنجی در این سال‌ها بازی در لیگ‌های چین، قطر و بلژیک را تجربه کرده است. برای او البته پول اولویت مهمی در انتخاب‌هایش داشته است.

* علی قلی‌زاده: وینگر سرعتی و خوش‌تکنیک فوتبال ایران محصول باشگاه سایپا است و سه سال پیش در شرایطی که شانس بازی در پرسپولیس و استقلال را داشت راهی لیگ بلژیک شد. او در این سال‌ها از بهترین بازیکنان شارلروا بوده و روز‌به‌روز بهتر شده است. در دو بازی دوستانه عصر دراگان اسکوچیچ، از قلی‌زاده به‌عنوان بازیکن ثابت تیم‌ملی استفاده شده که او هم عملکرد خیلی خوبی داشته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان