آخرین تحولات خاورمیانه

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

تمجید روزنامه اسرائیلی از قدرت حزب‌الله، اعلام آماده باش ترکیه برای بهبود روابط با مصر و امارات، تحریم وزیر خارجه سوریه توسط اتحادیه اروپا و هشدار درباره فشار‌های خارجی برای کاهش صادرات نفت عراق، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند

تمجید روزنامه اسرائیلی از قدرت حزب‌الله، اعلام آماده باش ترکیه برای بهبود روابط با مصر و امارات، تحریم وزیر خارجه سوریه توسط اتحادیه اروپا و هشدار درباره فشار‌های خارجی برای کاهش صادرات نفت عراق، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به اعلام تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که وزارتخانه تحت امرش چندین شرکت و شخص حقیقی را به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌ها و اشخاص ایرانی تحریم کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در این بیانیه با اشاره به اینکه کشورش در ماه ژوئن (اواخر خردادماه) شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را تحریم و هرگونه مبادله تجاری و مالی با این شرکت را منع کرده است، اعلام نمود، هفت شرکت –که در بین آن‌ها نام شرکت‌های چینی و اماراتی دیده می‌شود و دو شخص حقیقی به دلیل نقض تحریم علیه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران تحریم شده‌اند.

اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/تمجید روزنامه اسرائیلی از قدرت حزب‌الله/ اعلام آماده باش ترکیه برای بهبود روابط با مصر و امارات/ تحریم وزیر خارجه سوریه توسط اتحادیه اروپا

مایک پامپئو همچنین ایران را به دامن زدن به درگیری‌ها در سوریه، یمن، لبنان، عراق و سایر کشورها متهم کرد و در همین ارتباط از تحریم چند شرکت و نهاد ایرانی از جمله سازمان صنایع دریایی ایران، سازمان هوافضای ایران و سازمان صنایع هوایی ایران خبر داد.

تمجید روزنامه اسرائیلی از قدرت حزب‌الله

«آلون بن دیوید» تحلیلگر امور نظامی صهیونیستی در روزنامه «معاریو» نوشت که تهدید اصلی علیه رژیم تل آویو نه در سوریه، بلکه در لبنان است و رژیم صهیونیستی تا کنون کاری برای حل این «معضل» نکرده است.

به نوشته المیادین، او نوشت که تهدید استراتژیک علیه رژیم صهیونیستی موشک‌های دقیق حزب‌الله است و حملات پرتکراری که این رژیم در سوریه انجام می‌دهد، تلاش‌های حزب‌الله برای تثبیت قدرت ساخت و مونتاژ موشک‌های دقیق در خاک لبنان را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد.

او توضیح داد که ارزیابی محافل نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، حکایت از این دارد که حزب الله تا بدین روز توانسته صدها موشک دقیق میان برد و دوربرد را ذخیرسازی کند و اکنون در لبنان تعدادی تأسیسات حاوی موشک‌های دقیق وجود دارد.

اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/تمجید روزنامه اسرائیلی از قدرت حزب‌الله/ اعلام آماده باش ترکیه برای بهبود روابط با مصر و امارات/ تحریم وزیر خارجه سوریه توسط اتحادیه اروپا

این تحلیلگر امور نظامی سپس نوشت، از سال 2012 بدین سو، معادله پاسخگویی تغییر یافته و حزب‌الله هرگونه حمله رژیم اسرائیل به خاک لبنان را پاسخ خواهد داد و ارتش اسرائیل تهدید موشک‌های دقیق لبنان را یک تهدید استراتژیک علیه این رژیم می‌داند.

«آلون بن دیوید» افزود: «قدرت موشک‌های دقیق [حزب‌الله] می‌تواند سامانه‌های استرتژیک اسرائیل را نیز آماج قرار داد و حزب‌الله توانایی این را دارد که پایگاه «هکریا» در تل آویو که مقر وزارت امنیت و ستاد مشترک است را هدف حمله موشکی قرار دهد.»

به گفته وی، زمانی که ارتش صهیونیستی پیش از سال 2000 در حال عقب‌نشینی از لبنان بود، مسلح شدن سریع حزب‌الله را باور نداشت و گمان می‌کرد که راکت‌های حزب‌الله در انبارها زنگ خواهد زد، اما در سال 2006 موشک‌ها زنگ نزده بودند و یکباره هزاران فروند از آن‌ها بر سر صهیونیست‌ها فرود آمدند.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در گفت‌و‌گوی تلویزیونی خود با شبکه المیادین در 27 دسامبر 2020 گفته بود که تعداد موشک‌های نقطه زن مقاومت به نسبت یک سال گذشته، دو برابر شده و حزب‌الله توانایی حمله دقیق به هر نقطه در خاک فلسطین اشغالی را دارد.

«ایلی بار-اون» سرهنگ بازنشسته ارتش صهیونیستی چندی پیش در روزنامه جروزالم پست نوشته بود که حزب‌الله در هر جنگ پیش روی با رژیم اسرائیل، توانایی شلیک 4000 موشک و راکت دارد. در حالی که در جنگ 33 روزه در سال 2006 کمتر از 4000 پرتابه شلیک کرد و قدرت آتش‌‌بار زمین به زمین حزب الله از 95 درصد ارتش‌های دنیا بیشتر است.

اعلام آماده باش ترکیه برای بهبود روابط با مصر و امارات

«مولود چاووش اغلو»، وزیر خارجه ترکیه روز جمعه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران به هنگام بازگشت از پاکستان به ترکیه، در پاسخ به سؤالی در خصوص بهبود روابط با مصر و امارات گفت: اگر آن‌ها گام‌های صادقانه و ملموس و سازنده‌ای بردارند، ما نیز پاسخ مثبت خواهیم داد.»

به نوشته خبرگزاری آناتولی، او مدعی شد که پیام‌های مثبتی از سوی امارات به ترکیه رسیده، اما آنکارا خواهان اقدامات مصداقی است. در خصوص مصر نیز چاووش اغلو گفت که آنکارا و قاهره گام‌های مثبتی در قبال یکدیگر برداشته‌اند و افزود: امکاندارد با این قبیل اقدامات، اعتماد متقابل افزایش یابد.

اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/تمجید روزنامه اسرائیلی از قدرت حزب‌الله/ اعلام آماده باش ترکیه برای بهبود روابط با مصر و امارات/ تحریم وزیر خارجه سوریه توسط اتحادیه اروپا

چاووش اغلو همچنین گفت که «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، دو روز پیش نامه‌ای با دست خط خود به اردوغان نوشته و این نامه ادبیات بسیار مثبت و سازنده‌ای داشت.

سخنان چاووش اغلو یک هفته پس از آن زده می‌شود که «انور قرقاش»، وزیر مشاور امارات در امور خارجه در مصاحبه‌ای گفته است که کشورش به دنبال تقابل با ترکیه یا ایران نیست.

تحریم وزیر خارجه سوریه توسط اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا روز جمعه وزیر خارجه سوریه را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

به گزارش روسیا الیوم، اتحادیه اروپا امروز فیصل المقداد، وزیر خارجه سوریه را در فهرست تحریم‌های خود قرار داد؛ اتحادیه اروپا ورود المقداد به کشورهای این اتحادیه را ممنوع کرد.

اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/تمجید روزنامه اسرائیلی از قدرت حزب‌الله/ اعلام آماده باش ترکیه برای بهبود روابط با مصر و امارات/ تحریم وزیر خارجه سوریه توسط اتحادیه اروپا

هشدار درباره فشارهای خارجی برای کاهش صادرات نفت عراق

«واثق عبدالکریم» کارشناس عراقی امور اقتصادی، درباره توطئه خارجی متحدان رژیم صهیونیستی برای کاهش صادرات نفت عراق هشدار داد.

وی افزود: در صورتی که صادرات نفت عراق به بیش از چهار میلیون بشکه برسد به خودکفایی مالی خواهد رسید، کشورهای منطقه و به ویژه سازشکاران با رژیم صهیونیستی برای کاهش صادرات نفت عراق فشار می‌آورند.

عبدالکریم بیان کرد: با وجود بهبود شرایط و ازسرگیری فعالیت کارخانه‌های آسیایی و نیاز آنها به نفت عراق، تلاش‌هایی برای باقی نگه داشتن میزان صادرات عراق در سطح کنونی وجود دارد.

اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران/تمجید روزنامه اسرائیلی از قدرت حزب‌الله/ اعلام آماده باش ترکیه برای بهبود روابط با مصر و امارات/ تحریم وزیر خارجه سوریه توسط اتحادیه اروپا

این کارشناس عراقی افزود: وضعیت صادرات نفت اقلیم کردستان عراق باید مشخص شود و کاهش یابد، زیرا بر میزان صادرات نفت عراق تاثیرگذار است. درآمد ناشی از صادرات نفت اقلیم به دولت مرکزی نمی‌رسد؛ اما در قالب صادرات نفت عراق در اوپک محاسبه می‌شود.

همزمان «احسان عبدالجبار» وزیر نفت عراق اعلام کرد: هر بشکه نفت عراق تقریبا 55 دلار است و نفت عراق بالاترین قیمت را در آسیا دارد و این قیمت حفظ خواهد شد. سهم عراق مقرر در اوپک دو میلیون و 800 هزار بشکه است.

وی به شدت از رویکرد مقامات اربیل در زمینه صادرات نفت اقلیم هم انتقاد کرد و آن را به نفع منافع عراق ندانست.

این در حالی است که «حازم الباوی» تحلیلگر سیاسی عراقی از قرار داشتن تجهیزات وابسته به وزارت نفت عراق در امارات به شدت انتقاد کرد و آن را رسوایی بزرگ دانست و از نهاد شفافیت عراق خواست که ماهیت موضوع و اینکه چرا این تجهیزات به مدت چهار سال در امارات است، روشن کند.

وی افزود: پارلمان، کمیسیون انرژی و نهاد شفافیت باید درباره اینکه تجهیزات وزارت نفت عراق، چهار سال است، در بنادر امارات هستند و رسوایی بزرگی است، توضیح دهند. پارلمان باید سریعا  تحقیقی در این زمینه انجام دهد تا جزئیات این رسوایی بزرگ فاش شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان