دبیر کل ناتو:

روسیه حق مداخله در پیوستن کشور‌ها به ناتو را ندارد

دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی امروز (دوشنبه) گفت که روسیه حق مداخله در روند پیوستن دیگر کشور‌ها به ناتو را ندارد.

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی روز دوشنبه در سخنانی گفت که روسیه حق مداخله در روند پیوستن دیگر کشور‌ها به این ائتلاف را ندارد.

وی که در یک کنفرانس خبری که از طریق ویدئو پخش می‌شد صحبت می‌کرد گفت: «موضوع پیوستن به ناتو به کشور‌های نامزد پیوستن به آن مربوط می‌شود و روسیه حق مداخله در این روند یا مخالفت با آن را ندارد.»

استولتنبرگ همچنین این موضوع را رد کرد که توسعه پیمان ناتو دلیل وخیم‌تر شدن روابط با روسیه شده است.

دبیر کل ناتو گفت این اشتباه است که درباره موضوع توسعه ناتو به سوی شرق صحبت کنیم، چون این کشور‌ها خودشان و از طریق اقدامات دموکراتیک تصمیم به پیوستن به ناتو گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: «ما کسی را مجبور به پیوستن به ناتو نمی‌کنیم و مثال آن دو همسایه‌مان سوئد و فنلاند هستند که خواستار پیوستن به ناتو نبوده و ما به انتخاب آن‌ها احترام می‌گذاریم.»

استولتنبرگ اضافه کرد: «کشور‌های حوزه بالتیک، رومانی و بلغارستان و ... خودشان تصمیم به عضویت در ناتو گرفته و پس از دستیابی به معیار‌های مورد نظر به آن دست یافتند.»

وی تاکید کرد: «این معیار بر دو کشور گرجستان و اوکراین نیز تطبیق پیدا می‌کند. این دو کشور پیشتر نیز تمایل خود برای پیوستن به ناتو را ابراز داشته و روسیه نمی‌تواند در این مسیر به مانع تراشی بپردازد.»

چندی پیش «ناتو» مدعی شده بود که فعالیت‌های نظامی روسیه در حریم هوایی این ائتلاف در سال گذشته میلادی نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته و هواپیما‌های ناتو در سراسر اروپا بیش از 400 بار برای اسکورت هواپیما‌های ناشناس به پرواز در آمده‌اند.

ناتو اعلام کرده بود که 90 درصد از این موارد که 350 مأموریت پروازی را شامل می‌شود مربوط به رهگیری هواپیما‌های روسیه بوده‌اند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان