رئیس سازمان بورس استعفا کرد/ قالیباف اصل: در سخت‌ترین شرایط آمدم!

استعفای حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران تقدیم وزیر اقتصاد شد.

رئیس سازمان بورس استعفا کرد

در فروردین ماه سال جاری بود که شاپور محمدی از سمت ریاست سازمان بورس استعفا داد و حسن قالیباف اصل جانشین وی شد. در دوره حضور قالیباف اصل بازار سرمایه دو دوره فراز و فرود غیرقابل تصور را تجربه کرد. ریزش چند وقت اخیر و اعتراضات سهامداران در نهایت منجر به آن شد که رئیس سازمان بورس امروز 30 دی از سمت خود استعفا دهد.

به گزارش بورس تابناک، شاپور محمدی از مرداد ماه 1395 جانشین محمد فطانت شد و به عنوان سومین نفر به صندلی ریاست سازمان بورس تکیه زد و سکاندار بازار سرمایه شد. وی که می توانست با تمدید 30 ماهه (در دی ماه 1397) شورای عالی بورس تا پایان تابستان 1400 در این سمت باقی بماند، با حاشیه های ایجاد شده تصمیم به استعفا گرفت. استعفایی که با تایید فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد همراه شد.

شورای عالی بورس جهت تغییر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورخه 23 فروردین ماه 1399 جلسه ای را راس ساعت 16 برگزار کرد.

بعد از آن خبرهایی در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه با تماس وزیر اقتصاد، حسن قالیباف اصل از ریاست دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا (س) خداحافظی کرده است تا بعد از حدود 18 ماه با برگشت به بازار سرمایه، سکاندار سازمان بورس شود.

خبری که توسط یاسر فلاح، مدیر وقت روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار تایید شد.

در جلسه شورای عالی بورس چه گذشت؟

در جلسه شورای عالی بورس که با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس شورای عالی بورس برگزار شد، وی ضمن قدردانی از تلاش های شاپور محمدی در مدت حضور 45 ماهه خود در پست ریاست این سازمان، استعفای وی را پذیرفت و حسن قالیباف اصل را با توجه به حدود 30 سال تجربه به عنوان رئیس این سازمان پیشنهاد کرد.

این پیشنهاد با اکثریت آرا پذیرفته شد و حسن قالیباف اصل برای یک دوره 30 ماهه به عنوان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار منصوب شد.

حسن قالیباف اصل که بود؟

حسن قالیباف اصل در سال 1348 در شهر مراغه از شهرهای استان آذربایجان شرقی متولد شد. وی تحصیلات خود را در سه مقطع کارشناسی مدیریت بازرگانی در دانشگاه تهران 1371، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران 1373و دکترای مدیریت مالی، دانشگاه تهران، 1381 گذراند.

از جمله سوابق حسن قالیباف اصل در گذشته، می توان به مدیرعاملی و عضو هیات مدیره شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری امید، مدیرعاملی و عضو هیات مدیره شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان، مدیریت سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی، کارشناس سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر، کارشناس اعتبارات خارجی بانک توسعه صادرات ایران، کارشناس صادرات شرکت سیمان فارس و خوزستان و عضو هیات مدیره شرکت‌های تامین سرمایه امین، تراکتورسازی ایران و سرمایه‌گذاری سپه اشاره کرد.

شایان ذکر است که قالیباف اصل، 12 سال مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران بود.

قالیباف اصل استعفا داد

در حالی که قرار بود حسن قالیباف اصل برای یک دوره 30 ماهه رئیس سازمان بورس باشد با توجه به حواشی پیش آمده وی در کمتر از 11 ماه امروز 30 دی 99 از سمت خود استعفا داد.

حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، استعفای دوباره خود را به دلیل فراهم نشدن شرایط اعلامی، به وزیر امور اقتصادی و دارایی ارایه کرد. متن استعفانامه وی را در زیر ملاحظه می کنید:

متن استعفا

جناب آقای دکتر دژپسند

وزیر محترم امور اقتصاد و دارایی و رئیس شورای عالی بورس و اوراق بهادار

با سلام و عرض احترام

پیرو نامه شماره 1282/ 312 م مورخ 10 / 08 / 1399 خطاب به ریاست محترم جمهور و درخواست استعفای اینجانب به تاریخ 04 / 09 / 1399 بدلیل فراهم نشدن شرایط اعلامی جهت حمایت از صنایع، بازار سرمایه و سرمایه گذاران بدینوسیله استعفای خود را از عضویت در هیأت مدیره و ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار مجدداً اعلام می‌نمایم استدعا دارد در اجرای ماده 11 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران دستور اقدام صادر فرمائید.

لازم به ذکر است که بنده در سخت‌ترین شرایط که مردم دعوت عمومی به بازار سرمایه شده بودند، آزادسازی سهام عدالت و فروش صندوق‌های سهام دولتی (ETFها) در بورس در حال انجام بود این وظیفه خطیر را به عهده گرفتم و در طول چند ماه خدمت در دشوارترین شرایط بدنبال توسعه بازار، تأمین مالی، ابزارها و نهادهای مالی بودم که در کمترین زمان بزرگترین کارها در بازار سرمایه انجام گردید ولی متأسفانه به واسطه اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای و بیش از حد اشخاص و مسئولین به مباحث بازار سرمایه و بروز افت و خیز شدید شاخص کل بورس تهران، هیچ وقت دیده نشد.

از درگاه خداوند منان برای حضرتعالی و تمامی مدیران جمهوری اسلامی ایران که برای عاقبت به خیری کشور عزیزمان ایران تلاش می‌کنند آرزوی توفیق روزافزون دارم.

با تقدیم احترام مجدد

حسن قالیباف اصل 30 دیماه 1399

رئیس سازمان بورس استعفا کرد

این استعفا در حالی است که در دوره ریاست وی بر سازمان بورس، بازار سرمایه دو دوره صعود و افول وحشتناکی را تجربه کرد.

در دوره افول انتقادات بسیاری متوجه سازمان بورس بود و روز گذشته سهامداران معترض و خشمگین برای چندمین بار در مقابل تالار سعادت آباد تجمع کردند و پرچم سازمان بورس را پایین کشیدند.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد نیز روز گذشته 29 دی 99 در واکنش به این قرمزپوشی پی در پی بازار سرمایه طی یک گفتگو گفت: همه تلاش مدیران بازار سرمایه این است که به پایداری سریع‌تر برسیم.

انتقاد رئیس مجلس از وضعیت بورس

گفتنی است که امروز مجلس جلسه ای را برای شرایط پیش آمده برای بازار سرمایه برگزار کرد. در این جلسه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس نمی تواند نسبت به اینگونه ضرر و زیان گسترده مردم در بورس بی تفاوت باشد. بر همین اساس وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس به کمیسیون اقتصادی احضار شده‌اند و در صورتی که سوء مدیریت آنها برای نمایندگان محترم مردم احراز شود مجلس با آنها قاطعانه برخورد خواهد کرد و دولت باید هرچه سریعتر سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به بازار سرمایه را احیا کند.

به نظر می رسد که این احضار وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس به کمیسیون اقتصادی مجلس جهت پاسخگویی در نهایت منجر به استعفای حسن قالیباف اصل شد.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا قطار این استعفا به ایستگاه دژپسند وزیر اقتصاد هم خواهد رسید یا خیر؟

ناگفته نماند که در دوره ریاست قالیباف اصل، شاهد آزادسازی سهام عدالت، پذیره نویسی دو صندوق ETF دولتی و حضور آحاد جامعه به دعوت مسئولین در بورس بودیم.

حاشیه عجیب یک استعفا در تالار شیشه ای!

در حالی که همه شواهد بیانگر استعفای قالیباف اصل بود، دوباره خبری منتشر گردید مبنی بر اینکه رئیس سازمان بورس استعفای خود را تکذیب کرده است. در این خبر قالیباف اصل عنوان کرده بود: استعفا نداده ام و نمی دانم خبر استعفای مرا چه کسی منتشر کرده است. وی افزود: شاید مرا برکنار کنند اما استعفا نداده ام. اطلاع ندارم که چه کسی این خبر را و با چه هدفی منتشر کرده است.

در همین راستا اما بلافاصله خبری دوباره از قول سیاوش وکیلی مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد مبنی بر اینکه خبر استعفای دکتر حسن قالیباف اصل از پست ریاست سازمان بورس درست است و در تارنمای رسمی سازمان بورس منتشر شده است. وی افزود: اخباری که استعفای ایشان را تکذیب کرده ، فیک است.

گفتنی است که خبر استعفای قالیباف اصل بر روی سایت سنا (پایگاه خبری بازار سرمایه) قرار گرفته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان