کارشناس، مشاور مقام قضایی در امور فنی و تخصصی است

رئیس کل دادگستری استان یزد گفت: کارشناسی یک رسالت مهم است که در امور فنی و تخصصی به مقام قضایی در تشخیص درست موضوع و اجرای عدالت کمک می کند.

کارشناس، مشاور مقام قضایی در امور فنی و تخصصی است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در یزد؛ غلامعلی دهشیری در مراسم اتیان سوگند70 نفر از کارشناسان جدید، اظهار داشت: راستی در گفتار، درستی در کردار، واقع گویی و واقع نگاری، عدم کتمان حقیقت و راز داری و امانت داری مسائل مهمی است که باید یک کارشناس بر اساس محتوای سوگند به آن التزام داشته باشد.
وی تصریح کرد: کارشناس، دانای کار است که مسائل پیچیده و امور فنی را برای تشخیص مقام قضایی و صدور حکم عادلانه تبیین و تشریح می کند.
این مقام قضایی با بیان اینکه قاضی مسلط به قانون است و کارشناس با موضوع یابی و دادرس با حکم یابی بر اساس ادله حکم صادر می کند، افزود: رجوع به خبره امور در هر رشته ای یک اصل عقلایی است که در شناخت احکام دین هم به کارشناس دینی یعنی روحانیون بر آن تأکید شده است و قاضی نیز باید در مسائل فنی و پیچیده تخصصی از علم و مهارت کارشناس برای تشخیص امور کمک بگیرد.
وی با اشاره به اجرای اتیان سوگند برای بسیاری از امور مهم از جمله ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس، پزشکی، قضاوت و وکالت، ابراز داشت: در کارشناسی نیز ورود به این جرگه نیازمند اتیان سوگند است چراکه هرگونه ارائه نظر کارشناسی نادرست و خلاف واقع می تواند در عدم اجرای عدالت اثر گذار باشد.
رئیس کل دادگستری استان یزد، خاطرنشان کرد: کارشناسی عنوانی برای کسب درآمد نیست بلکه فرصتی است برای تحقق عدالت که اگر درست انجام شود مأجور درگاه الهی است و اگر صحیح انجام نشود، ذخیره کیفر و آتشی برای آخرت است.
وی بر کاهش مداخلات انسانی در ارجاع به نظر کارشناسی تأکید کرد و بیان داشت: در راستای طرح تحول در قوه قضاییه و تحقق قوه قضاییه هوشمند باید ارجاع به نظر کارشناسی و انتخاب کارشناس نیز به صورت سیستمی و هوشمند انجام گیرد، تا ضمن تحقق عدالت در ارجاع، از کاهش اطاله دادرسی نیز به واسطه ارجاع بسیار زیاد به تعداد اندکی از کارشناسان کاسته شود.
وی دقت در ارائه نظر، توجه به مواعد تعیین شده مقام قضایی، رعایت شأن دادگاه و تبیین و تشریح و واضح و مستند و مستدل بودن نظر کارشناسی را از دلایل ارجاع بیشتر به کارشناسان خاص ذکر کرد و گفت: وقتی یک کارشناس به تشریفات قضایی ملتزم بوده و در ارائه نظر کارشناسی شفافیت و دقت داشته باشد ناخودآگاه مقام قضایی مجاب به استفاده دوباره از چنین کارشناسی می شود.
دهشیری سلامت در کار، مناعت طبع، عزت نفس، رعایت اصول علمی و ارائه نظر کارشناسی به صورت مستند و مستدل را از رموز موفقیت کارشناسان دانست و اظهار داشت: کارشناسان جدید برای موفقیت و تشهیر مثبت خود باید از ابتدای کار خویش به مسائل مد نظر دستگاه قضایی در ارائه نظر قانونی و کارشناسی اهتمام داشته باشند.

48

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان