اولین چیپ‌های ۶ نانومتری مدیاتک معرفی شدند: دیمنسیتی ۱۲۰۰ و ۱۱۰۰

تا به امروز پیشرفته‌ترین پردازنده‌های سری دیمنسیتی مدیاتک با لیتوگرافی ۷ نانومتری توسعه پیدا کرده بودند، اما این کمپانی حالا از اولین نمونه‌های این سری با معماری ۶ نانومتری رونمایی کرده. تراشه‌های دیمنسیتی ۱۲۰۰ و ۱۱۰۰ برای اولین بار از هسته‌ Cortex-A۷۸‌ بهره می‌برند.

اولین چیپ‌های 6 نانومتری مدیاتک معرفی شدند: دیمنسیتی 1200 و 1100

تا به امروز پیشرفته‌ترین پردازنده‌های سری دیمنسیتی مدیاتک با لیتوگرافی 7 نانومتری توسعه پیدا کرده بودند، اما این کمپانی حالا از اولین نمونه‌های این سری با معماری 6 نانومتری رونمایی کرده. تراشه‌های دیمنسیتی 1200 و 1100 برای اولین بار از هسته‌ Cortex-A78‌ بهره می‌برند.

همانطور که می‌توان انتظار داشت، دیمنسیتی 1200 در رده بالاتری نسبت به برادرش قرار می‌گیرد و از سه خوشه برای هسته‌های خود بهره می‌برد. یکی از این خوشه‌ها شامل یک هسته Cortex-A78 با فرکانس 3.0 گیگاهرتز می‌شود. خوشه دیگر دارای 3 هسته Cortex-A78 با فرکانس 2.6 گیگاهرتز است و خوشه آخر هم از 4 هسته Cortex-A55 با مصرف انرژی بهینه و فرکانس 2.0 گیگاهرتز بهره می‌برد.

برای مقایسه باید به پردازنده دیمنسیتی 1000 پلاس اشاره کنیم که مدیاتک آن را به هسته‌های قدیمی‌تر Cortex-A77 با فرکانس 2.6 گیگاهرتز مجهز کرده. با توجه به این موضوع، نسل جدیدش تا 20 درصد عملکرد بهتری دارد و 25 درصد هم انرژی کمتری مصرف می‌کند.

دیمنسیتی 1200

پردازنده دوم که دیمنسیتی 1100 نام دارد، نسبت به برادرش قدرت کمتری در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در حقیقت فرکانس 4 هسته Cortex-A78 آن روی 2.6 گیگاهرتز تنظیم شده و خبری از فرکانس 3.0 گیگاهرتز نیست. با این وجود این پردازنده به علت استفاده از A78 از دیمنسیتی 1000 پلاس عملکرد بهتری باید داشته باشد.

مدیاتک برای این دو چیپ خود از پردازشگر گرافیکی Mali-G77 با 9 هسته استفاده کرده که تفاوتی با گذشته ندارد. دیمنسیتی 1200 قادر به پشتیبانی از نمایشگر با رفرش ریت 168 هرتز است و پردازشگر سیگنال تصویر 5 هسته‌ای آن از دوربین با حداکثر رزولوشن 200 مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند. این پردازنده همچنین ضبط ویدیوهای 4K HDR را برای کاربران ممکن می‌کند.

دیمنسیتی 1100

چیپ دیمنسیتی 1100 از پنل‌های با رفرش ریت 144 هرتز پشتیبانی می‌کند و حداکثر می‌توان از دوربین با رزولوشن 108 مگاپیکسل در دستگاه‌های مجهز به آن استفاده کرد. این دو تراشه تا 20 درصد در پردازش تصاویر «Night Shot» یا حالت شب عملکرد سریعتری نسبت به گذشته دارند و همچنین از حالت شب مخصوص پانوراما بهره می‌برند.

شرکت‌های زیادی از جدیدترین پردازنده‌های مدیاتک استفاده خواهند کرد که می‌توان به ریلمی، شیائومی، ویوو و اوپو اشاره کرد. گوشی‌های مجهز به این تراشه‌ها نزدیک به سه ماه دیگر از راه می‌رسند. انتظار می‌رود مدیاتک سال آینده میلادی از اولین تراشه 5 نانومتری خود رونمایی کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان