سکه امامی برخلاف اسکناس آمریکایی رفتار کرد

۴ هفته نزولی در بازار دلار

دنیای‌اقتصاد : در آخرین روز هفته، دلار سعی کرد بالای مرز ۲۳ هزار تومانی تثبیت شود، ولی افزایش فروش‌ها از اواخر روز موجب شد قیمت به کانال ۲۲هزارتومانی بازگردد

به گفته فعالان، از زمانی که معامله‌گران بازار ارز، پایان دوران ترامپ را جدی‌تر گرفتند، ورود ارز به بازار افزایش پیدا کرد و میزان خریدها کاهش یافت. تقاضای حواله نیز در هفته جاری کاهش معناداری پیدا کرد، به‌طوری که نرخ دلار در سامانه نیما تا کانال 22 هزار تومانی پایین رفت.

روند نزولی دلار موجب شده سکه امامی نیز در یک ماه اخیر در سرازیری حرکت کند. هفته گذشته نیز فلز گرانبهای داخلی بیش از 2 درصد ارزش خود را از دست داد و در محدوده 10 میلیون و 400 هزار تومان به کار خود پایان داد. سکه حدودا یک ماه پیش، بالای کانال 12 میلیون تومانی نیز نوسان کرده بود. با این حال، افت دلار این فلز گرانبها را دو کانال عقب برد. البته به‌رغم تاثیرگذاری نزول قیمت دلار، فلز گرانبهای داخلی توانست در انتهای هفته گذشته با استفاده از متغیر طلای جهانی در مسیر صعودی قرار بگیرد.

حدود ساعت 4 بعدازظهر روز پنج‌شنبه، سکه روی عدد 10 میلیون و 425 هزار تومان قرار گرفت که 75 هزار تومان بیشتر از روز پنجم هفته بود. رشد قیمت سکه در روز آخر وابسته به افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی بود که در مقاطعی به آستانه 1870 دلار رسید. در واقع فلز گرانبهای داخلی با اهرم طلای جهانی توانست در برابر افت قیمت دلار در روز پنج‌شنبه مقاومت کند.

با این حال، رشد روز پنج‌شنبه تاثیر خاصی در روند هفتگی نداشت. سکه پنج‌شنبه دو هفته پیش در محدوده 10 میلیون و 650 هزار تومان قرار گرفت و هفته گذشته حتی پس از 7 ماه، به کانال 9 میلیون تومانی نیز سقوط کرد. در بازار دلار نیز هفته گذشته بازار رکوردهای کاهشی را به ثبت رساند. اسکناس آمریکایی برای اولین بار از تیرماه کانال 21 هزار تومانی را تجربه کرد. خبرگزاری بلومبرگ نیز در گزارشی به تقویت ارزش ریال ایران پرداخت.

ماسیج وویتال، بنیان‌گذار و مقام ارشد سرمایه‌گذاری در موسسه «آمتلون کاپیتال» آمستردام گفت: چشم‌انداز آزادسازی میلیاردها دلار از وجوه بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی و کشورهای دیگر و احتمال معافیت از تحریم‌های نفتی ایران، باعث افزایش تقاضا برای ریال ایران شده است.  بلومبرگ همچنین در ادامه این گزارش به کاهش سنگین ارزش ریال مقابل دلار از ماه مه ‌2018 اشاره داشت؛ زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های سختی را علیه ایران اعمال کرد.

بایدن که در زمان انجام مذاکرات هسته‌ای برای دستیابی به توافق، معاون دولت باراک اوباما رئیس‌جمهوری وقت آمریکا بود، از تمایل برای بازگشت به برجام و برداشتن مجازات‌ها سخن گفته است، مشروط بر اینکه تهران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته‌ای عمل کند. پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، احتمال آزادسازی پرداخت‌های نفتی ایران را مطرح کرده که در حساب‌های بانکی فرامرزی بلوکه شده‌اند.

به‌نظر می‌رسد روند بازار ارز طی ماه‌های آتی نیز وابسته به اخبار مربوط به روابط ایران و آمریکا خواهد بود و بازیگران ارزی بیشتر از هر زمانی به مشخص شدن وضعیت دارایی‌های ارزی بلوکه شده ایران دقت خواهند کرد.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان