کاهش آمار گل‌های لیگ در دوران کرونا

مهاجمان خسیس!

دنیای‌اقتصاد : تقریبا در سراسر جهان به دلیل شیوع ویروس‌کرونا شاهد غیبت تماشاگران در ورزشگاه‌ها هستیم. این موضوع مسلما خوشایند نیست و بعضا جذابیت مسابقات فوتبال را در حد نمایش‌های کم‌رمق تلویزیونی تنزل داده است.

با این حال انتظار می‌رود ورزشگاه‌های خالی حداقل یک حسن داشته باشد؛ آن‌هم این که بازیکنان بدون فشار تماشاچی بازی‌های باکیفیت‌تری ارائه بدهند و نرخ گل‌های رد و بدل شده افزایش یابد، اما در لیگ بیستم فوتبال تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است. صد‌البته بحران گلزنی در فوتبال ایران ریشه دارد و سال‌هاست که در این مورد بحث می‌شود. بیشترین ترانسفرهای این سالیان فوتبال کشورمان در فاز هجومی بوده و این مساله در افت آمار گلزنی بی‌تاثیر نیست. با این حال آمار و ارقام نشان می‌دهد حتی فراغت از استرس حضور تماشاگران هم باعث افزایش تعداد گل‌ها در فوتبال ایران نشده است.

   کمی کمتر از فصل گذشته

مقایسه آمار و ارقام 11 هفته ابتدایی امسال با پارسال نشان می‌دهد تعداد گل‌ها کاهش داشته است. فصل گذشته در پایان هفته یازدهم مجموعا 180‌گل در لیگ برتر به‌ثمر رسیده بود، اما امسال این عدد به 169 گل کاهش یافته است. البته پرسپولیس هنوز دو بازی عقب‌افتاده دارد و شاید برگزاری این دو مسابقه رکورد امسال را به پارسال نزدیک کند. در لیگ بیستم تا پیش از آغاز هفته دوازدهم باید 88 بازی انجام می‌شد که تعویق دو دیدار پرسپولیس این عدد را به 86 رسانده است. در همین راستا تقسیم تعداد گل‌ها به تعداد مسابقات نشان می‌دهد در هر بازی فصل‌جاری به‌طور میانگین 96/ 1 گل رد و بدل شده؛ یعنی ما حتی دو گل در هر بازی هم نداشته‌ایم. علاوه بر غیبت تماشاگران، تیم‌ها همچنان درحال استفاده از امتیاز پنج تعویض هستند و شاید انتظار می‌رفت این امکان هم به افزایش جذابیت مسابقات کمک کند، اما فعلا اتفاقی دیگر رخ داده است. غیر از داده‌های کمی، مشاهدات کیفی هم نشان می‌دهد لیگ ایران فیزیکی‌تر و خشن‌تر از هر زمان دیگری شده و تیم‌ها عمدتا به کسب پیروزی ولو با کمترین فاصله می‌اندیشند.

   در بقیه دنیا چه خبر است؟

میانگین گل‌های رد و بدل شده در لیگ برتر ایران درحالی حتی به عدد 2 در هر بازی هم نمی‌رسد که در بقیه نقاط دنیا وضعیت بسیار بهتر از این است. به‌طور مشخص در مقایسه با پنج لیگ برتر دنیا، قحطی گل در ایران به‌وضوح جلب‌توجه می‌کند. در حال‌حاضر در لیگ برتر انگلستان به طور متوسط در هر بازی 71/ 2 گل به ثمر می‌رسد، در اسپانیا و فرانسه هم این میانگین به ترتیب 43/ 2 و 75/ 2 است. با این حال دو لیگ ممتاز اروپایی از این نظر سرآمد هستند. در بوندس‌لیگای آلمان در هر دیدار 07/ 3 مرتبه توپ از خط‌ها عبور می‌کند و در سری‌A ایتالیا به‌طور متوسط هر بازی 11/ 3 گل دارد. به این ترتیب روشن می‌شود که ایتالیا بین پنج لیگ معتبر اروپا پرگل‌ترین مسابقات را دارد. جالب است بدانید در همین آسیا هم مثلا لیگ قطر به طور میانگین در هر بازی 3 گل را تجربه می‌کند و متوسط گلزنی در لیگ عربستان کمی کمتر از این عدد است. بنابراین روشن است که کم‌گل بودن فوتبال ایران ریشه‌های عمیق و متفاوتی دارد که از سوی کارشناسان باید بررسی شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان