تفاوت داک هارد و باکس هارد چیست؟

اگر شما هارد کامپیوتر خود را ارتقا دادید می توانید هارد قبلی خود را به راحتی با استفاده از قاب هارد به هارد اکسترنال تبدیل نمایید. همچنین به دلیل زیبایی و تنوع زیاد، از این قاب ها می توانید بجای هاردهای اکسترنال با ظرفیت دلخواه خود استفاده نمایید که در این صورت معمولا هزینه ای کمتر از خرید هارد اکسترنال متقبل خواهید شد...

تفاوت داک هارد و باکس هارد چیست؟

اگر شما هارد کامپیوتر خود را ارتقا دادید می توانید هارد قبلی خود را به راحتی با استفاده از قاب هارد به هارد اکسترنال تبدیل نمایید. همچنین به دلیل زیبایی و تنوع زیاد، از این قاب ها می توانید بجای هاردهای اکسترنال با ظرفیت دلخواه خود استفاده نمایید که در این صورت معمولا هزینه ای کمتر از خرید هارد اکسترنال متقبل خواهید شد...

برای انتقال اطلاعات هارد دیسک و حافظه های دیگر از باکس هارد استفاده می شود . باکس هارد به صورت پیش فرض تک کاره می باشد یعنی از یک سایز استاندارد پشتیبانی می کند . البته مدل هایی در بازار عرضه شده است که کمبو بوده و چند سایز را پشتیبانی می کند . اما تفاوت باکس با داک هارد چیست؟ 

داک هارد یک نگهدارنده کامل با پشتیبانی از سایزهای مختلف هارد دیسک و حافظه های رایج در بازار مثل SSD یا m.2 می باشد . یک نمونه از داک هارد با قابلیت های مختلف از برند اوریکو با نشانی اینترنتی orico-iran.ir  را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

 

با توجه به رشد فزاینده حجم اطلاعات فایل‌ها، استفاده از چند هارد درایو (چه اینترنال و چه اکسترنال) اجتناب ناپذیر است. هر چه جلوتر می‌رویم بر کیفیت فایل‌های رسانه‌ای، که عمده حجم اطلاعات را در هارد درایوها دارند، افزوده شده و مسلما با افزایش کیفیت مداوم آن‌ها افزایش حجم دیتا نیز ناگزیر خواهد بود. در این بین دستگاه‌هایی که دسترسی ما را به اطلاعات داخل هارد درایوها ساده‌تر و سریع‌تر سازد بسیار مفید هستند. داک هارد یکی از همین دستگاه‌هاست که دسترسی شما را به اطلاعات داخل هارد سریع و ساده مهیا می‌سازد که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

بسیاری از شما حتما با مشکل کمبود فضای هارد دیسک کامپیوتر یا لپ تاپ خود برخورد کرده‌اید. شاید بتوان گفت بیشترین چیزی که در اکثر هارد درایو کاربران فضا را گرفته است، فایل‌های رسانه‌ای نظیر فیلم، عکس و موسیقی است. در بعضی از مشاغل هم نظیر آتلیه عکاسی و شرکت‌های تدوین و میکس نیاز به چند هارد دیسک همیشه وجود دارد. از آنجا که بسیاری از افرادی که دارای یک آرشیو رسانه‌ای هستند، فضای هارد دیسک را بیشتر برای بایگانی فایل‌ها لازم داشته و نیازی به دسترسی همیشگی ندارند، و با توجه به این که هارد دیسک‌های 3٫5 اینچی اینترنال با ظرفیت بالاتر دارای قیمت پایین‌تری نسبت به مشابه اکسترنال خود هستند، انتخاب اول بسیاری از آن‌ها هارد 3٫5 اینچی است. اما همیشه هنگام نیاز به اطلاعات و فایل‌ها مشکل اتصال هارد به سیستم و استفاده از آن وجود دارد. استفاده از داک هارد را می‌توان سریع‌ترین و راحت‌ترین روش برای دسترسی به اطلاعات هارد دیسک‌ها دانست.

باکس هارد و داک هارد چه کاربردی دارند؟

امروزه اغلب اطلاعاتی که می توانند فضای زیادی از هارد سیستم های کاربران را اشغال کنند شامل فایل های مولتی مدیا مانند موزیک، عکس و فیلم هستند. همچنین برخی از کاربران به واسطه شغل خود نیازمند به حجم بالایی برای ذخیره اطلاعات هستند. گسترش دنیای تکنولوژی و پیشرفت فناوری موجب شده است تا کاربران بسیاری در سراسر جهان دچار کمبود فضا برای ذخیره سازی اطلاعات خود شوند و به واسطه آن مجبور به تهیه هارد جدید برای رایانه و یا لپ تاپ خود شوند. مثلاً عکاسان، آتلیه داران و یا برخی از شرکت هایی که فعالیت تدوین و می کنند به فضای بیشتری برای ذخیره سازی اطلاعات خود نیاز دارند بنابراین لازم است تا اقدام به تهیه هارد اضافه برای لپ تاپ یا کامپیوتر خود نمایند. در این حالت ممکن است هاردهای داخلی قبلی شما، بی استفاده باقی مانده باشند.

در شرایط دیگری ممکن است هاردهای داخلی یا حافظه های اس اس دی مختلفی داشته باشید که نیاز باشد این وسایل را به صورت مرتب به کامپیوتر متصل کنید و از داده های موجود در آن ها استفاده کنید.

در همین راستا برای رفع این مشکل باکس و داک هایی طراحی شده اند که امکان اتصال هارد اینترنال به رایانه را بسیار آسان می کنند. داک هارد و باکس هارد (که قاب هارد نیز نامیده می شود) دو ابزار بسیاری کاربردی برای اتصال هاردهای اینترنال به کامپیوتر به صورت خارجی (اکسترنال) هستند. در حقیقت استفاده از داک هارد و باکس هارد موجب می شود تا هارد اینترنال به یک هارد اکسترنال تبدیل شود و کاربران به راحتی بتوانند آن را به رایانه خود متصل سازند و از این هاردها خارج از رایانه خود استفاده نمایند و در اغلب موارد بسیار کاربردی هستند. امروزه به دلیل افزایش حجم اطلاعات اغلب کاربران نیاز به تهیه هارد و یا SSD برای افزایش فضا برای ذخیره سازی اطلاعات خود دارند. همچنین در صورت اتصال هارد جدید به رایانه احتمالا هارد قبلی بدون استفاده خواهد ماند و در برخی از موارد ممکن است نیازمند اطلاعات موجود بر روی هارد قدیمی باشید و در چنین مواقعی لازم است تا اقدام به اتصال هارد قبلی به رایانه خود نمائید.

باکس هارد

ابتدا شما را با باکس هارد آشنا می کنیم. این باکس ها به گونه ای طراحی شده اند که امکان اتصال هارد به هر رایانه ای را فراهم می کنند. همچنین این باکس ها می توانند به خوبی می توانند از هارد محافظت نمایند. پس از قرار گرفتن هارد درون این باکس امکان اتصال هارد به رایانه به واسطه یک اتصال USB امکانپذیر خواهد بود. این باکس های برای اتصال به رایانه از پورتهای مختلفی برخوردار هستند. البته به دلیل فراگیر بودن پورت های USB این باکسها نیز عمدتاً به این پورت مجهز هستند تا به راحتی امکان اتصال انها به رایانه فراهم باشد. پس اگر به دلیل کمبود فضای ذخیره سازی در رایانه یا لپ تاپ خود هارد جدیدی خریداری کرده اید و اکنون هارد داخلی 2.5 اینچی یا 3.5 اینچی دارید، می توانید متناسب با ابعاد هارد خود، یک باکس هارد خریداری کرده و به راحتی هارد قدیمی را به هارد اکسترنال تبدیل کنید. استفاده از این باکس هارد موجب می شود تا کاربران بسیاری بتوانند به راحتی هارد اینترنال قدیمی خود را به یک هارد اکسترنال تبدیل کرده و از آن به عنوان یک حافظه جانبی در دستگاه هایی که از حافظه جانبی پشتیبانی می کنند استفاده نمایند. معمولا باکس های هارد دارای یک ظرفیت هارد هستند و لازم است متناسب با نوع هارد 2.5 اینچی یا 3.5 اینچی ، اقدام به خرید باکس هارد کنید.

داک هارد

اغلب رایانه ها امروزه از هارد دیسک یا حافظه اس اس دی به عنوان حافظه ذخیره سازی در آن ها استفاده شده است. گاهی شما بعد از تعویض چند هارد یا اس اس دی برای لپ تاپ یا کامپیوتر خود، چند هارد 2.5 اینچی یا 3.5 اینچی یا حافظه های اس اس دی مختلف را خواهید داشت که برای استفاده از آن ها به صورت خارجی، نیاز به چند باکس هارد خواهید داشت. همچنین گاهی لازم است این هارد ها را به طور مداوم با یکدیگر عوض کنید و در هر زمان به یک هارد خاص نیازمند باشید. اما آیا خرید چند باکس هارد برای چند هارد مختلف ضروری است؟ پاسخ این سوال منفی است.

باکس هارد یا HDD Enclosure:

قاب یا باکس هارد یک پوشش ویژه طراحی شده برای نگهداری و انرژی رسانی به هارد دیسک است که یک مکانیزم برای برقراری ارتباط بین هارد و یک یا چند کامپیوتر مجزا را نیز ارائه می‌کند.

قاب هارد انرژی مورد نیاز برای کار کردن هارد را تامین کرده و دیتای ارسالی از طریق گذرگاه اصلی آن را به فرمتی قابل استفاده توسط یک اتصال خارجی، روی کامپیوتری که به آن متصل است را تبدیل می‌کندباکس هارد دارای رابط‌های مختلف برای اتصال به سیستم است، اما امروزه استفاده از پورت USB با توجه به گستردگی و دسترسی راحت به تجهیزات مرتبط، روی آن بیشتر متداول است.

هارد اکسترنال مونتاژ شده کارخانه‌ای، DVD-RW اکسترنال و دیگر دستگاه‌های ذخیره سازی در یک محفظه قاب هارد گنجانده شده‌اند.

مزایای باکس هارد

مزیت‌های کلیدی استفاده از قاب هارد عبارتند از:

  • اضافه کردن فضای ذخیره سازی اضافی به لپ تاپ و تجهیزات دیجیتال کوچک نظیر ضبط کننده‌های ویدیویی و کنسول‌های بازی.
  • اضافه کردن قابلیت RAID به کامپیوترهایی که فاقد این ویژگی بوده یا فضای کافی برای درایوهای اضافی ندارند.
  • انتقال اطلاعات بین دو کامپیوتر شبکه نشده.
  • اضافه کردن یک منبع پشتیبان گیری قابل حمل با منبع تغذیه جدا از کامپیوتر متصل شده.
  • استفاده از باکس هارد تحت شبکه NAS برای به اشتراک گذاری داده‌ها یا داشتن یک منبع پشتیبان گیری تحت شبکه ارزان.
  • جلوگیری از گرم شدن بیش از حد هارد دیسک حین کار در فضای داخل کیس
  • روشی ساده، ارزان و سریع برای دسترسی به اطلاعات چند هارد دیسک
  • بازیابی اطلاعات از هارد درایو آسیب دیده کامپیوتر، به خصوص زمانی که اتصال هارد به کامپیوتر مشکل باشد.
  • کاهش هزینه ذخیره سازی قابل حمل اطلاعات با استفاده مجدد سخت افزارهای طراحی شده برای استفاده اینترنال

.  

قابلیت دیگری که داک هارد در اختیار شما قرار می دهد، قابلیت Raid یا Redundant Array of Inexpensive Disks است. این قابلیت به شما این امکان را می دهد تا چند هارد جداگانه را به یک واحد هارد تبدیل کنید و به صورت موازی از آن ها استفاده کنید. نوشته شدن و خوانده شدن اطلاعات توسط چند هارد به صورت همزمان، سرعت انتقال اطلاعات را تا حد زیادی افزایش می دهد.

مزایای استفاده از داک هارد

  • صرفه جویی در زمان به دلیل عدم نیاز به نصب هارد دیسک داخل کیس کامپیوتر یا بستن آن در باکس هارد
  • استفاده سریع از اطلاعات هارد فقط با جاگذاری هارد داخل اسلات داک هارد
  • تعویض سریع هارد دیسک مورد نیاز، فقط با برداشتن و گذاشتن هارد
  • استفاده از انواع رابط و نوع هارد نظیر 2٫5 اینچ، 3٫5 اینچ، IDE/SATA و حافظه SSD در یک دستگاه
  • قابلیت استفاده همزمان از دو یا چند هارد دیسک (با توجه به پشتیبانی داک هارد از چند اسلات)
  • کپی کامل اطلاعات هارد روی یک یا چند هارد دیگر (در صورت داشتن قابلیت داپلیکیتور هارد یا Clone)

لازم به ذکر است که برای استفاده از هارد 2٫5/3٫5inch از باکس هارد 2٫5 اینچی و باکس هارد 3٫5 اینچی نیز می‌توانید استفاده کنید. البته اگر دفعات و تعداد هاردهای مورد استفاده شما زیاد است و هم‌چنین سرعت تعویض نیز برای شما اهمیت دارد، داک هارد انتخاب بسیار مناسب‌تری خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان