بوئینگ میخواهد هواپیماهایش تا یک دهه آینده آسیب کمتری به محیط زیست وارد کنند و در همین راستا به تازگی اعلام کرده تمام هواپیماهای آن تا سال 2030 بطور کامل با سوختهای پایدار پرواز خواهند کرد.
طبق گفته این کمپانی، استفاده از سوختهای پایدار امنترین و قابل اندازهگیریترین راهحل برای کاهش میزان انتشار کربن توسط صنعت هوانوردی در دهههای آینده است. تصمیم اخیر بوئینگ یک قدم ضروری برای این صنعت محسوب میشود که میخواهد میزان انتشار کربن خود را تا سال 2050 به نصف برساند.
سوختهای پایدار برای هوانوردی از روغنهای گیاهی، چربیهای حیوانی، زبالههای کشاورزی و جنگلداری، زبالههای غیرقابل بازیافت خانگی و منابع دیگر ساخته میشوند. بوئینگ در بیانیه خود به این موضوع اشاره داشته که در گذشته توانسته پروازهای آزمایشی با 100 درصد سوخت پایدار را با موفقیت انجام دهد.
در سال 2018 «FedEx 777 Freighter» به اولین هواپیمایی تبدیل شد که توانست بدون ترکیب سوخت معمولی پرواز کند و بخشی از برنامه «ecoDemonstrator» بوئینگ بود.
در حال حاضر مقررات به گونهای است که هواپیماها میتوانند از سوختی استفاده کنند که حداکثر 50 درصد آن را سوختهای پایدار تشکیل میدهند و 50 درصد دیگر سوخت جت مرسوم است. بوئینگ به همراه دیگر کمپانیها در حال تلاش برای تغییر این موضوع هستند و میخواهند امن بودن استفاده کامل از سوختهای پایدار را نشان دهند.
«کریس ریموند»، مدیر ارشد پایداری این کمپانی در بیانیهای گفته:
«با سابقه طولانی در نوآوری برای سوختهای پایدار صنعت هوانوردی، پرواز هواپیماها با 100 سوخت پایدار باعث پیشبرد قابل توجه تعهد عمیق بوئینگ به نوآوری و بهتر کردن جهان میشود. سوختهای پایدار هوانوردی ثابت شدهاند، هر روز استفاده شدهاند و بزرگترین پتانسیل را برای کاهش انتشار کربن در آینده نزدیک و بلندمدت دارند.»
بوئینگ در سالهای اخیر به علت سقوطهای مرگبار هواپیمای 737 مکس در صدر اخبار قرار گرفته و البته با پرداخت مبلغ 2.5 میلیارد دلار به اتهامات جزایی پایان میدهد.