بیکاری ۵۴۰ کارگر روغن نباتی جهان در ۸ سال

دبیر خانه کارگر زنجان از تعدیل تدریجی کارگران کارخانه «روغن نباتی جهان» طی هشت سال گذشته به دلیل کاهش میزان تولید خبر داد.

به گزارش تابناک، اصغر نجاری به ایلنا گفت: در کارخانه روغن نباتی جهان زمانی حدود 600 نیروی کارگری دائم و قرارداد موقت کار می‌کردند اما بعد از تغییر مدیریت که در اواخر دولت دهم و اوایل دولت یازدهم اتفاق افتاد، مشکلات کارخانه با کاهش امنیت شغلی کارگران آغاز و به تدریج از تعداد کارگران کاسته و به حداقل 60 نفر رسید.

او با بیان اینکه تولید در کارخانه روغن نباتی جهان به حداقل رسیده است، افزود: از قرار معلوم کارفرمای این کارخانه‌ انگیزه‌ای برای تولید ندارد به همین دلیل کارگران و کارخانه را به حال خود رها کرده است.

نجاری افزود: از زمان واگذاری فعالیت «روغن جهان» دیگر رونق سابق را ندارد و در نتیجه کارفرما از مدت‌ها قبل به بهانه‌های مختلف با کاهش نیروی کار، بخش زیادی از فعالیت کارخانه را متوقف کرده است.

این فعال کارگری همچنین درباره کاهش نیروی کار کارخانه روغن نباتی جهان اظهار داشت: به طور معمول هر چند ماه یکبار کارفرما با تعدادی از کارگران تسویه حساب می‌کند. اخیرا نیز طبق گزارش کارگران، تعدادی از همکاران باسابقه که برای دریافت مطالبات قدیمی خود سال‌ها پیش علیه کارفرما در مراجع قضایی شکایت کرده‌اند، بعد از گرفتن احکام اجرایی خود بیکار شده‌اند.

نجاری گفت: اخراج کارگر در این کارخانه به یک رویه تبدیل شده به طوری که کارفرما شرایطی در محیط کار برای کارگران فراهم کرده که کارگران تحمل این وضعیت را ندارند و در خارج از کارخانه بدنبال شغل جدید می‌گردند.

این فعال کارگری با بیان اینکه ضروری است مسئولان استانی با جدیت به موضوع مشکلات کارگران روغن نباتی جهان ورود کنند، افزود: سالهاست مسئولان با همراهی فعالان کارگری استان پیگیر وضعیت کارخانه روغن نباتی جهان و کارگرانش هستند اما هیچ نتیجه‌ای دربرنداشته است.

طبق اظهارت دبیر خانه کارگر زنجان؛ در حال حاضر نابسامانی اوضاع شغلی و معیشتی کارگران روغن نباتی جهان به حدی رسیده که نیاز به اقدام جدی مسئولان در استان دارد. در صورتی که کارفرمای کارخانه نخواهد به تعهدات خود در قبال کارخانه و کارگران پایبند باشد، دولت می‌تواند اختیارات کارفرما را از این واحد تولیدی سلب و مسئولیت آن را به فردی دیگر بسپارد که اهلیت لازم را برای ادامه این کارخانه داشته باشد.

وی در ادامه از تلاش بی‌نتیجه مسئولان استانی برای رفع مشکلات کارخانه روغن نباتی جهان خبر داد و افزود: از مسئولان قضایی می‌خواهیم با ورود به مسئله کارخانه روغن نباتی جهان، به صورت جدی مشکلات آن را بررسی و رفع نمایند.

نجاری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به از دست رفتن سه هزار فرصت شغلی در استان زنجان، اظهار داشت: در نتیجه شیوع کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن فعالیت برخی کارگاه‌ها و کسب و کارها، حدود سه هزار فرصت شغلی در استان از بین رفت و2 هزار و 700 نفر از خدمات بیمه بیکاری بهرمند شدند.

او گفت: از آنجا که پیش‌بینی می‌شد شیوع این بیماری تعدادی از کارگاه‌ها و اشتغال نیروی کار آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد، از این‌رو وزارت کار با ایجاد سامانه ثبت‌نام بیمه بیکاری، همه کارگران بیکار شده کشور از جمله زنجان را تحت پوشش بیمه بیکاری قرار داد.

او با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به 115 هزار کارگر در استان زنجان به عنوان بیمه شده اصلی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند و در بخش‌های مختلف صنعتی، تولیدی، کشاورزی و خدماتی مشغول فعالیت هستند، افزود: هیچ کارفرمایی حق ندارد کارگران را بدون بیمه به‌کار گیرد و شاغلانی که بیمه ندارند، می‌توانند از اداره کار مشکل خود را پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه 50 درصد از جمعیت استان زنجان را جامعه کارگری تشکیل می‌دهد، در خاتمه گفت: حمایت از صنایع کوچک راهکار بسیار مطلوبی برای تقویت تولید و ایجاد اشتغال در کشور است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان