مراقبت های بعد از کشیدن دندان و آشنایی با باورهای غلط درباره آن

مراقبت های بعد از کشیدن دندان به شما کمک می کند تا درد کمتری داشته باشید و علاوه بر این از ایجاد زخم و عفونت نیز جلوگیری خواهد کرد.

مراقبت های بعد از کشیدن دندان و آشنایی با باورهای غلط درباره آن

تقریبا همه ما تجربه کشیدن دندان را داشته ایم. از دست دادن یک دندان و عوارض ناشی از آن برای همه ما اتفاقی ناگوار است. در این مطلب نکات مفیدی برای مراقبت های بعد از کشیدن دندان برای شما فراهم شده است. همراه ما باشید.

توصیه های لازم پس از کشیدن دندان به شما کمک می کند تا درد کمتری داشته باشید و همچنین از ایجاد زخم و عفونت جلوگیری خواهد کرد.

رعایت نکات لازم بعد از کشیدن دندان

مراقبت های بعد از کشیدن دندان

1.  خوردن بستنی پس از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان، خوردن بستنی مشکلی برای شما ایجاد نمی کند. در ادامه مزایا و معایب خوردن بستنی بعد از کشیدن دندان آورده شده است.
  • خوردن بستنی بهترین راه برای کنترل درد دندان شما در اولین روز، بعد از کشیدن دندان می باشد.
  • اگر شما از مشکلاتی مثل پوسیدگی دندان رنج می برید، از خوردن بستنی اجتناب کنید. خوردن بستنی و یا هر ماده خنک دیگری، می تواند به کاهش التهاب لثه شما کمک کند. به دلیل اینکه دمای پایین باعث منقبض شدن مویرگ های خونی در محل زخم می شود.

نکته:به یاد داشته باشید پس از گذشت چند ساعت از کشیدن دندان، بستنی را میل کنید و بلافاصله این کار را انجام ندهید.

روش های مراقبت پس از کشیدن دندان

2.قطع کردن خونریزی پس از کشیدن دندان

بعد از کشیدن دندان، سخت ترین مشکل، ادامه پیدا کردن خونریزی می باشد. به همین منظور، پس از کشیدن دندان به موارد زیر دقت فرمایید:

  • سعی کنید آب دهان خود را به شدت قورت ندهید و خون ها را به آرامی تف کنید.(به یاد داشته باشید تا چند ساعت به آرامی آب دهان خود را جمع کرده و آن را خارج کنید.)
  • اگر پس از گذشت یک ساعت، خونریزی شما ادامه داشت، یک گاز استریل تمیز و خشک از داروخانه تهیه کنید و به مدت زمان یک ساعت مجددا با فشار ملایمی روی محل مورد نظر نگه دارید.

نکته:از قرار دادن موادی مثل دستمال کاغذی، پنبه و … روی دندان پرهیز کنید. زیرا باعث ایجاد آلودگی و افزایش خونریزی در دهان شما می شود.

راه های مراقبت بعد از کشیدن دندان

3. مراقبت های بعد از کشیدن دندان با چای کیسه ای

اگر خونریزی شما پس از چند ساعت هنوز ادامه داشت، می تواند یک عدد چای کیسه ای مرطوب، بر روی  دندان خود قرار دهید. اسید تانیک موجود در چای سیاه، به روند لخته شدن خون کمک می کند.

مراقبت های بعد از جراحی دندان

4. نحوه صحیح مسواک زدن

به یاد داشته باشید بعد از کشیدن دندان، مسواک زدن باید به آرامی و با احتیاط انجام شود تا نواحی داری زخم آسیب نبینند.

نحوه صحیح مسواک زدن بعد از کشیدن دندان

5.مصرف قرص و مسکن بعد از کشیدن دندان

وجود کمی درد در ناحیه زخم و دندان کشیده شده، طبیعی است و معمولا با مصرف قرص و مسکن برطرف می شود. اگر شما درد زیادی در دهان خود احساس کردید، می توانید از مسکن هایی مانند، استامینوفن و یا ایبوپروفن استفاده کنید. فراموش نکنید به هیچ وجه از آسپرین استفاده نکنید، زیرا باعث عدم تشکیل لخته خون در جای زخم می شود.

نکته: اگر بیماری یا مشکل خاصی دارید، به شما توصیه می کنیم قبل از مصرف هر دارویی، با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف قرص و مسکن بعد از جراحی دندان

6. جلوگیری از عفونت با کمپرس یخ

در بیشتر موارد، تورم بعد از کشیدن دندان و یا حتی جراحی دندان امری عادی تلقی می شود. اما اگر تورم پس از کشیدن دندان، با قرار دندان کمپرس سرد روی گونه یا فک، بیشتر از سه روز طول کشید، شاید دندان شما عفونت کرده است. اگر تب، درد و تورم بعد از کشیدن دندان، بیش سه تا پنج روز ادامه پیدا کند، حتما به دندان پزشک خود مراجعه کنید. به طور کلی اگر مراقبت های بعد از کشیدن دندان رعایت نشود به احتمال زیاد دندان شما دچار عفونت خواهد شد. بنابراین برای جلوگیری از عفونت، حتما موارد زیر را رعایت کنید:

  • تا چند ساعت بعد از کشیدن دندان، غذاهای سفت و مایعات داغ میل نکنید.
  • از کشیدن سیگار حداقل 48 ساعت پس از کشیدن دندان پرهیز کنید.
  • به مدت چند ساعت بعد از کشیدن دندان خوراکی های سرد مصرف کنید.
  • در طول روز هر نیم ساعت یک بار، کمپرس سرد روی فک خود بگذارید. ( به مدت 15 تا 20 دقیقه)

نکته: اگر گاز استریل قرار داده شده روی دندان شما، زودتر از موعد ( یک ساعت) خارج شود باعث بروز خونریزی، درد و حتی عفونت ناشی از زخم خواهد شد. بنابراین فراموش نکنید که گاز استریل را زودتر از یک ساعت از دهان خود خارج نکنید.

نکات مهم برای کشیدن دندان

7.  محلول شستشوی آب نمک

هدف اصلی شستشو، تمیز کردن محل کشیدگی است، زیرا حفره زخم را نمی توان مسواک زد. برای این کار باید نمک را با آب مخلوط کنید تا محلول ایزوتونیک و محلولی مشابه به مایع بافت طبیعی داشته باشیم. این شستشو معمولا بعد از 12 ساعت از کشیدن دندان توصیه می شود.

مراقبت بعد از کشیدن دندان با محلول آب نمک

همانطور که به آن اشاره شد، تا چند ساعت پس از کشیدن دندان نباید از نوشیدنی های داغ استفاده کنید. سعی کنید از مصرف میوه های ترش و غذاهای پر ادویه نیز اجتناب کنید. توصیه می شود در چند ساعت اول، شیر سرد میل کنید تا هم حجم مایعات بدن را بالا ببرد و هم به ترمیم زخم ها کمک کند. به یاد داشته باشید مصرف نوشیدنی های سرد و غذاهایی مانند سوپ که به راحتی مصرف می شوند و نیازی به جویدن ندارند، بعد از کشیدن دندان بسیار موثر است. پوره سیب زمینی و ماست هم یکی از بهترین و مناسب ترین غذاها بعد از کشیدن دندان هستند.

مراقبت های پس از کشیدن دندان عقل

دندان عقل نسبت به بقیه دندان بزرگتر بوده کشیدن و یا جراحی آن، طول دوره درمان بیشتر خواهد بود. اما با رعایت نکات بالا می توانید از خونریزی و عفونت در محل جراحی دندان پس از کشیدن دندان عقل نیز جلوگیری کنید.

روش های مراقبت پس از کشیدن دندان عقل

کلام پایانی

با رعایت نکات ارائه شده در این مقاله برای مراقبت های بعد از کشیدن دندان، می توانید عوارض ناشی از آن را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید. نکته مهمی که در این شرایط باید رعایت شود این است که از غذاهای نرم و سرد استفاده کنید تا باعث تحریک زخم دندان، عفونت و خونریزی مجدد نگردد. شما می توانید با آموزش روش صحیح مسواک زدن، از بروز مشکلات دندانی جلوگیری دندانی خود جلوگیری کنید .و دندان های زیبا و سالمی داشته باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان