تغییر سیاست‌ حریم خصوصی اپل ۲۵ میلیارد دلار به گوگل و فیسبوک ضرر می‌زند

اپل با معرفی سیستم عامل iOS ۱۴ از برنامه‌هایش برای حفظ حریم خصوصی کاربران پرده برداشت که روی ردیابی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. انتظار می‌رود این تغییرات در حفظ حریم خصوصی در ۱۲ ماه آینده تا ۱۷ میلیارد دلار از درآمد گوگل و ۸ میلیارد دلار از درآمد فیسبوک را کاهش دهد.

تغییر سیاست‌ حریم خصوصی اپل 25 میلیارد دلار به گوگل و فیسبوک ضرر می‌زند

اپل با معرفی سیستم عامل iOS 14 از برنامه‌هایش برای حفظ حریم خصوصی کاربران پرده برداشت که روی ردیابی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. انتظار می‌رود این تغییرات در حفظ حریم خصوصی در 12 ماه آینده تا 17 میلیارد دلار از درآمد گوگل و 8 میلیارد دلار از درآمد فیسبوک را کاهش دهد.

اپل سال گذشته میلادی اعلام کرد قابلیت «شناسه برای تبلیغ‌کنندگان» (IDFA) در بروزرسانی iOS 14 وجود خواهد داشت. IDFA به تبلیغ‌کنندگان کمک می‌کند میزان اثربخشی تبلیغات را اندازه‌گیری کنند و همچنین دستگاه‌ها و مردم را هم ردیابی کنند. در سپتامبر 2020 اپل تصمیم گرفت زمان اجرای این برنامه را به تعویق بیاندازد و در سال جاری میلادی آن را اجرایی کند، بنابراین در آینده نزدیک شاهد چنین موضوعی خواهیم بود.

این قابلیت باعث حفظ بیشتر حریم خصوصی کاربران می‌شود و البته در مقابل، کارایی تبلیغات فیسبوک و گوگل را کاهش می‌دهد. اگر شمار بالایی از کاربران در ردیابی مشارکت نداشته باشند، تبلیغات دیگر به اندازه گذشته با توجه به تاریخچه منحصر به فرد، علایق و فعالیت‌های ما قابل شخصی‌سازی نخواهند بود. طبق تخمین فیسبوک، شخصی‌سازی 50 درصد ارزش تجارت تبلیغات آن را تشکیل می‌دهد.

اپل

یکی از متخصصان تبلیغات موبایل به نام «اریک سوفرت»، هزینه‌ای که تغییرات اپل روی دست گوگل و فیسبوک می‌گذارد را پیش‌بینی کرده است. به گفته وی، 20 درصد کاربران در برنامه ردیابی شرکت می‌کنند. فیسبوک از کاربران درخواست مجوز برای ردیابی می‌کند، اما هنوز گوگل برنامه خود برای اینکار را اعلام نکرده. برای 80 درصد افراد، کارایی تبلیغات کاهش می‌یابد. این دو کمپانی با روش‌های دیگر کارایی تبلیغات خود را بهبود می‌دهند، اما نمی‌توانند به حالت قبل بازگردند.

سوفرت گفته:

«به باور من تغییرات حریم خصوصی اپل در iOS می‌تواند ضربه بزرگی به درآمد فیسبوک بزند و درآمد این شبکه اجتماعی در سه ماهه دوم 2021 با کاهش 7 درصدی روبه‌رو شود که البته در سه‌ ماهه‌های بعدی این کاهش بیشتر خواهد بود.»

در بهترین شرایط درآمد این کمپانی‌ها 2 درصد و در بدترین شرایط 14 درصد کاهش پیدا می‌کند و این احتمال وجود دارد که هیچ‌وقت کارایی تبلیغات آن‌ها مانند گذشته نشود. 10 درصد کاهش درآمد رقم کمی نخواهد بود. گوگل سال گذشته میلادی درآمدی نزدیک به 169 میلیارد دلار داشت، بنابراین سیاست‌های جدید اپل می‌تواند 17 میلیارد دلار به آن ضربه بزند.

فیسبوک در 2020 درآمد 80 میلیارد دلاری داشت، بنابراین 8 میلیارد دلار ضرر خواهد کرد. در حالت کلی تغییرات سیاست‌های اپل می‌تواند ضربه سنگینی به درآمد شبکه‌های تبلیغات در سال‌های آینده وارد کند، با این حال گوگل و فیسبوک می‌توانند با تغییر در سیاست‌های خود برای تبلیغات دیگر به سراغ ردیابی کاربران نروند یا اینکه از قوانین اپل پیروی نکنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان