درباره صحرای غربی

اتحادیه آفریقا خواستار لغو تصمیم ترامپ شد

رئیس اتحادیه آفریقا از رئیس‌جمهور آمریکا خواست که تصمیم رئیس‌جمهور پیشین این کشور مبنی بر تأیید حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را لغو کند.

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «سیریل رامافوسا» رئیس اتحادیه آفریقا و رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی خواستار لغو تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا درباره صحرای غربی شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا، پیشتر، در پیامی توئیتری ضمن اشاره به عادی‌سازی روابط مغرب با رژیم صهیونیستی، گفته بود که حاکمیت مغرب بر منطقه صحرای غربی را به رسمیت شناخته است. او در این باره نوشته بود: «مغرب در سال 1777 ایالات متحده آمریکا را به رسمیت شناخت و بهتر است که ما حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسیم».

وبگاه صهیونیستی «آی24» به نقل از رسانه‌های آفریقای جنوبی گزارش داد که رئیس اتحادیه آفریقا با «غیرقانونی» خواندن تصمیم دونالد ترامپ درباره صحرای غربی، از «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید آمریکا خواسته است که به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای را لغو کند.

بر اساس این گزارش، رامافوسا در برابر کمیته اجرایی حزب کنگره ملی گفته است: «آمریکا باید فورا به رسمیت‌شناختن غیرقانونی خود و تحمیل حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را پس بگیرد».

رئیس اتحادیه آفریقا ضمن ابراز نگرانی از عدم حصول پیشرفت در ارتباط با مسئله صحرای غربی متناسب با حق مردم صحرای غربی در تعیین سرنوشت و استقلال کامل، تأکید کرد که آفریقای جنوبی تلاش خود را در این خصوص بیشتر خواهد کرد.

این اظهارات در حالی است که «نالیدی بندور» وزیر خارجه آفریقای جنوبی نیز پیشتر از جو بایدن خواسته بود که تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا درباره به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را لغو کند.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی تأکید کرده بود که این تصمیم با قطعنامه‌هعی سازمان ملل متحد مبنی بر اجرای همه‌پرسی برای تعیین سرنوشت مردم صحرای غربی در تعارض است.

این در حالی است که طبق گزارش منابع صهیونیستی، جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا از تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر صحرای غربی استقبال کرده است.

منابع یادشده همچنین قصد دولت جدید آمریکا برای لغو تصمیم دولت پیشین این کشور را دور از ذهن قلمداد کردند.

صحرای غربی، منطقه‌ای مورد مناقشه میان دولت مغرب و جبهه «پولیساریو» است. پولیساریو یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است که در سال 1973 به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد.

پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال 1976، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال 1979 با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت، اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و می‌گوید اگر قرار به برگزاری همه‌پرسی باشد باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد. اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان