رفع تلخی دهان با روش های خانگی و طبیعی

توجه داشته باشید که رفع تلخی دهان چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب با دلایل بروز تلخی دهان و همچنین راهکارهای طبیعی درمان آن آشنا شوید با ما همراه باشید.

رفع تلخی دهان با روش های خانگی و طبیعی

به طور کلی داشتن طعمی تلخ در دهان معمولا یک مشکل جدی نیست و تنها می تواند زندگی روزمره افراد را تحت تاثیر خود قرار دهد و بر روی رژیم غذایی تاثیر زیادی بگذارد. البته با وجود این ها مردم می توانند طعم ناخوشایند و تلخی دهان خود را با برخی از داروهای خانگی ساده به خوبی کنترل و رفع نمایند.

چگونگی رفع تلخی دهان

بهتر است بدانید که گاهی اوقات یک مزه تلخ در دهان ایجاد می شود که نمی توان آن را با خوردن شیرینی به راحتی برطرف نمود. در واقع این تلخ شدن بسته به عوامل مختلفی اتفاق می افتد که با برخی از اقدامات لازم می توان این تغییر چشایی را به خوبی از بین برد و نکته جالب این است که یک طعم تلخ یا بد در دهان می تواند یک واکنش طبیعی در برابر غذاهای تند و ترش باشد. به طور کلی طعم یک حس پیچیده است که می تواند بر اساس بسیاری از عوامل مانند بهداشت ضعیف دهان و دندان، خشکی دهان و یا حاملگی رخ دهد و معمولا روند درمان آن را نیز می توان با برخی از داروهای ساده خانگی به خوبی کنترل نمود. همانطور که می دانید شایع بودن تلخی و بدمزگی دهان باعث شده تا چندان جدی گرفته نشود اما باید توجه داشته باشید که نباید نسبت به تلخی و بدمزه بودن آن در هنگام صبح بی توجه بود. معمولا تلخی و بدمزه بودن دهان نشان می دهد که بدن دچار اختلالی شده که بایستی علل آن را ریشه یابی و درمان نمایید.

چگونگی رفع تلخی دهان

علل تلخی دهان:

توجه داشته باشید که تلخ شدن دهان معمولا دارای علل و دلایل خاص می باشد که در ادامه سعی داریم شما را با برخی از علت های تلخی دهان آشنا نماییم:

مصرف داروها:

مصرف برخی از داروها ممکن است موجب تلخی دهان گردد. این داروها اغلب شامل داروهایی می باشند که برای درمان بیماری های قلبی عروقی و همچنین بیماری هایی با ریشه روان شناختی تجویز می شوند. همچنین برخی از آنتی بیوتیک ها مانند آلوپورینول و برخی داروهای ضدافسردگی هم ممکن است تلخی دهان را به همراه داشته باشند.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان:

به طور کلی یکی از مهم تری دلایل بروز تلخی در دهان رعایت نکردن بهداشت دهان است که موجب افزایش احتمال عفونت و بروز بیماری های لثه ای و مشکلاتی مانند عفونت دندان ورم لثه ها می شود و در نتیجه تلخی دهان را به همراه خواهد داشت.

آشنایی با علل تلخی دهان

سیگار کشیدن:

معمولا کشیدن سیگار بر روی غده های چشایی تاثیر زیادی می گذارد که نتیجه آن هم تلخی و خشکی دهان خواهد بود. در واقع تنفس برخی از مواد شیمیایی مانند مواد نفتی و بنزین احتمال بروز تلخی دهان را افزایش می دهد.

مصرف مولتی ویتامین ها و مکمل ها:

انواع خاصی از مولتی ویتامین ها و مکمل ها هستند که ممکن است باعث تلخی دهان شوند. در واقع این مکمل ها دارای مقداری زیادی مس و روی می باشند که خوشبختانه می توان گفت با پایان مصرف مکمل ها و مولتی ویتامین ها مشکل تلخی مزه ی دهانتان هم از بین می رود.

بارداری:

همانطور که می دانید دوران بارداری معمولا با تغییرات هورمونی همراه است که برخی از این تغییرات هورمونی موجب تلخی دهان می شوند. این عارضه که در میان زنان باردار رایج است با خوردن آب نبات یا تکه ای لیمو به سادگی از بین خواهد رفت.

رفلاکس معده:

جالب است بدانید که بازگشت اسید معده به مری و در ادامه ورود ان به دهان مزه ای تلخ را در دهانتان باقی خواهد گذاشت.

دلایل تلخی دهان در افراد

برخی دیگر از دلایل تلخی دهان:

خشکی دهان

کم آبی بدن

پولیپ بینی

حساسیت

براکت های ارتودنسی

ترومای دهان یا بینی

مشکلات ناشی از تلخی دهان

راهکارهای خانگی درمان تلخی دهان:

بهتر است بدانید که باری رفع و درمان تلخی دهان راهکارهای طبیعی و خانگی زیادی وجود دارند که در ادامه سعی داریم شما را با برخی از آن ها آشنا نماییم:

نمک:

نمک یک درمان بسیار خوب برای درمان طعم تلخ دهان محسوب می شود که اغلب به عنوان یک پاک کننده عمل نموده و هر نوع مواد غذایی، رشد باکتری و سلول های مرده را از سطح زبان حذف خواهد کرد. همچنین این ماده دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی است که نور باکتری را در سطح دهان از بین می برد و باعث از دست رفتن طعم تلخ دهان می شود. برای استفاده از این ماده بایستی نمک را بر روی زبان خود بمالید و به مدت زمان 5 دقیقه اجازه دهید درون دهانتان باقی بماند. سپس آن را کاملا با آب آشامیدنی شستشو دهید. می توانید برای نتیجه گیری سریع تر روزانه دو مرتبه این عمل را تکرار کنید. همچنین قادر خواهید بود که نمک را با آب گرم ترکیب کنید و محلول را چندین مرتبه در طول روز بجوشانید.

استفاده از نمک برای درمان خشکی دهان

پروبیوتیک ها:

جالب است بدانید که پروبیوتیک ها می توانند رشد باکتری ها را بهبود ببخشند و از این طریق باکتری های بد را از بین ببرند. در واقع پروبیوتیک ها شامل باکتری هایی هستند که به حفظ تعادل اسیدی در دهان کمک می کنند و همچنین هر گونه اسید اضافی موجود در دهان را خنثی خواهند کرد. برای استفاده از این روش درمانی بایستی در ابتدا یک یا دو کپسول پروبیوتیک را کامل له کنید و سپس با مقداری آب ترکیب نمایید. پس از مسواک زدن دندان هایتان بر اساس برنامه معمولی خود یک مرتبه از آن استفاده نمایید. همچنین می توانید یک کپسول پروبیوتیک را همراه با آب بسازید و پس از مسواک زدن دندان ها آن را به عنوان دهانشویه مصرف نمایید. توصیه می شود که در هنگام استفاده از زبان خود برای حرکت دادن راه حل در اطراف دهان استفاده نمایید تا تمامی گوشه های دهان پوشش داده شوند. برای نتیجه گیری بهتر می توانید این امر را یک مرتبه در طول روز تا زمانی که نتایج مثبت را دریافت می کنید تکرار نمایید.

سبزیجات گلیسیرینه:

سبزیجات گلیسیرینه به صورت گسترده ای برای طعم تلخ دهان، سفید شدن زبان و همچنین ضعف بدنی مورد استفاده قرار می گیرد و به همین خاطر زمانی که شرایط فوق به دلیل خشکی دهان ایجاد می شود این روش بسیار موثر است. می توانید این نوع سبزیجات را در تمامی فروشگاه های عمومی و پزشکی تهیه نمایید. توجه داشته باشید که برای استفاده از این روش درمانی بایستی سه قطره گلیسیرین سزیجات را در قسمت مرکزی زبان خود قرار دهید و با استفاده از یک اسپری یا با استفاده از انگشت خود گلیسیرین را به صورت یکنواخت پخش نمایید و به تدریج سطح زبان را با استفاده از براش نرم پخش کنید. برای رسیدن به نتیجه ای رضایت بخش می توانید این روش را در طول روز دو مرتبه تکرار نمایید.

مصرف سیبزیجات برای درمان تلخی دهان

روغن نارگیل:

معمولا این روش برای درمان زبان تلخ و زبان سفید توصیه می شود زیرا طعم تلخ دهان را به دلیل رفلکس اسید تسکین می دهد و برای حفظ تعادل اسید و پایداری دهان بسیار مفید خواهد بود. همچنین به دلیل خاصیت آنتی باکتریایی هر نوع رشد باکتری را در دهان شما از بین می برد و سموم بدن را به راحتی دفع خواهد کرد. برای استفاده از این روش رفع تلخی دهان در ابتدا بایستی صبح پیش از مسواک زدن دندان ها این کار را انجام دهید زیرا این زمانی که رفلاکس اسید در مرحله حداکثر خود قرار گرفته است. در این لحظه بایستی یک قاشق روغن نارگیل و یا روغن کنجد را در دهان خود بریزید و با کمک زبانتان آن را در اطراف دهان حرکت دهید و اطمینان حاصل کنید که مواد به تمامی گوشه های دهان رسیده باشد. توصیه می شود مدت زمان 15 دقیقه روغن را درون دهانتان نگه دارید و سپس بیرون بکشید و کاملا با آب گرم شستشو دهید. توصیه می شود برای نتیجه گیری بهتر این کار را حتی پس از درمان هم تکرار کنید تا دهان داخلی شما سالم تر بماند.

پراکسید هیدروژن:

بهتر است بدانید که هیدروژن پراکسید در واقع یک عامل ضد باکتری قوی است که هر گونه رشد باکتری را در داخل دهان شما متوقف می کند. همچنین دارای ویژگی های سفید کننده دندان است که اغلب توصیه می شود برای استفاده از پراکسید هیدروژن از غلظت بیش از 3 درصد استفاده نکنید. برای استفاده از این روش درمانی در ابتدا بایستی ترکیبی از پراکسید هیدروژن و آب را در نسبت 1 به 2 ایجاد نمایید. سپس یک قلم مو نرم و تمیز کننده زبان را در محلول فوق آماده کنید و آن را به مدت 5 دقیقه به آرامی بر روی زبان و ناحیه داخلی دهان خود قرار دهید تا تمامی بزاقی که در هنگام مسواک زدن ترشح می کند از بین برود. سپس آب دهان را کاملا با آب سرد بشویید و همچنین می توانید برای نتیجه گیری بهتر این درمان را هر شب پیش از خواب تکرار نمایید.

راهکارهای طبیعی برای درمان تلخی دهان

آب آلوئه ورا:

به طور کلی یکی از راهکارهای رفع تلخی دهان استفاده از آب آلوئه ورا است زیرا دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی می باشد که بسیار شفابخش است و زبان و دهان شما را از هر گونه آسیب که موجب تلخی دهان می شود محافظت خواهد کرد. در واقع آلوئه ورا تمامی باکتری ها را می کشد و به حفظ سلامت دهان کمک زیادی می کند. برای استفاده از این روش بایستی یک قاشق آب آلوئه ورا را بردارید و آن را درون دهان خود قرار دهید و با استفاده از زبانتان به مدت 5 تا 6 دقیقه در اطراف دهان حرکت دهید. سپس ب صورت کامل دهانتان را بشویید و همچنین می توانید به منظور رسیدن به نتیجه ای ایده آل این روش درمانی را تا دو هفته تکرار کنید.

زردچوبه:

بهتر است بدانید که ماده زردچوبه در واقع یک عامل ضدباکتریایی قوی برای رفع تلخی دهان می باشد که اغلب برای کشتن باکتری های موجود در دهان بسیار مفید است. همچنین زردچوبه می تواند یک درمان خوب برای حفظ بهداشت دهان به شمار بیاید که برای استفاده از آن بایستی در ابتدا آب لیمو را با فشار دادن یک نصفه قاشق چای خوری زردچوبه ترکیب نمایید. همچنین می توانید از این روش به عنوان اسکرابر زبان و اسکراب در سراسر دهان استفاده نمایید. توصیه می شود که به هیچ وجه زردچوبه با قسمت سفید دندان تماس نداشته باشد زیرا ممکن است روی آن ها رنگ شود. پس از دقایقی دهانتان را با آب بشویید و می توانید برای رسیدن به نتیجه دلخواه این روند درمانی را در طول هفته دو مرتبه تکرار کنید.

استفاده از زردچوبه برای درمان تلخی دهان

نوشابه سودا:

به صراحت می توان گفت که سودا یک راه حل بسیار رایج برای حذف طعم تلخ در دهان است که دارای ماهیت خیره کننده می باشد که دهان را از هر گونه رسوب که باعث تلخی می شود و جوانه های طعم را باز می کند خلاص شوید. همچنین سطوح PH دهان را حفظ می کند و در دهان تلخ با رفلکس اسید کمک زیادی خواهد کرد. برای انجام این روش رفع تلخی دهان در ابتدا بایستی از پودر سودا همراه با آبلیمو برای ساخت یک ترکیب استفاده نمایید و می توانید از این راه به عنوان یک خمیر برای تمیز کردن زبان و دهان خود استفاده نمایید. بهتر است این روند را در طول روز یک مرتبه انجام دهید. توجه داشته باشید که می توانید دهانشویه خود را با نوشابه های گازدار ترکیب کنید و پس از هر بار دندان های خود بشویید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان