شرایط اقتصادی ناشی از کرونا سال‌ها جامعه را درگیر می‌کند، البته به جز میلیاردرها

مطالعات جدید نشان می‌دهد حداقل یک دهه طول می‌کشد تا افرادی که به دلیل شیوع کرونا و از دست دادن کار خود در فقر به سر می‌برند، بتوانند وضعیت خود را بهبود بخشیده، بر فقر غلبه کنند و به شرایط عادی زندگی از نظر اقتصادی برگردند.

شرایط اقتصادی ناشی از کرونا سال‌ها جامعه را درگیر می‌کند، البته به جز میلیاردرها

مطالعات جدید نشان می‌دهد حداقل یک دهه طول می‌کشد تا افرادی که به دلیل شیوع کرونا و از دست دادن کار خود در فقر به سر می‌برند، بتوانند وضعیت خود را بهبود بخشیده، بر فقر غلبه کنند و به شرایط عادی زندگی از نظر اقتصادی برگردند.

این در حالی است که اگر ده فرد ثروتمند جهان، افزایش ثروت خود را در این بازه زمانی را بین فقرا تقسیم کرده بودند، نه تنها به اندازه قبل از همه گیری کرونا ثروتمند بودند؛ بلکه با افزایش ثروت آنها هیچ فرد فقیری به دلیل تبعات ناشی از کرونا روی کره زمین وجود نداشت.

همه گیری کرونا نه تنها باعث مرگ میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شد، بلکه تاثیر زیادی در اقتصاد بسیاری از کسب و کارها ایجاد کرد و مشکلات زیادی را برای مردم از نظر مالی به وجود آورد.

مطالعه جدید موسسه «آکسفام» نشان می‌دهد که در دوران همه گیری کرونا، ثروتِ ثروتمندان به صورت چشمگیری افزایش یافته است؛ این در حالی است که افراد ضعیف‌تر جامعه، فقیرتر از قبل شده‌اند. براساس برآوردهای انجام شده توسط این موسسه، افزایش ثروت مربوط به ده فرد ثروتمند جهان در همین بازه زمانی همه گیری کرونا می‌تواند مشکل فقر همه مردم کره زمین را حل کند.

ثروت 1000 شخص ثروتمند روی کره زمین همزمان با شیوع کرونا افزایش یافته است و رشد چشمگیری داشته است. ثروتمندترین افراد روی کره زمین نسبت به قبل از زمان همه گیری کرونا رکوردهای جدیدی را به نام خود از نظر دارایی و ثروت به ثبت رسانده‌‌اند. شاخص میلیاردرهای بلومبرگ نشان می‌دهد که دارایی ایلان ماسک تقریبا از ماه فوریه 2020 و در زمان اوج رکود اقتصادی به بیش از 202 میلیارد دلار افزایش یافته است.

همچنین ثروت جف بزوس از 164 میلیارد دلار قبل از شیوع کرونا به 192 میلیارد دلار و ثروت بیل گیتس از 120 میلیارد دلار به 133 میلیارد دلار افزایش یافته است. در ماه اکتبر، بانک سوئیس دلیل اصلی این افزایش ثروت را به رونق بازار سهام نسبت داد.

مطالعه آکسفام بر این واقعیت تأکید دارد که نابرابری در توزیع ثروت در جهان، به صورت مستقیم باعث فقیرتر شدن سایر اقشار جامعه از جمله رنگین پوست‌ها، زنان و مردم مناطق با جمعیت کم در جهان می‌شود. کل ثروت میلیاردرهای جهان اکنون به رقمی در حدود  11.95 تریلیون دلار می‌رسد که معادل هزینه‌ای است که دولت‌های عضو گروه 20 برای همه گیری کرونا هزینه کرده‌اند.

شهریورماه 2020 اگر جف بزوس به کل  876000 کارمند آمازون 105000 دلار پاداش پرداخت می‌کرد، همچنان به اندازه قبل از همه گیری کرونا ثروتمند بود. افزایش ثروت 10 میلیاردر ثروتمند جهان برای جلوگیری از فقر مردم روی کره زمین به دلیل شیوع کرونا کافی است.

از طرفی هنگامی که سفرهای تجاری ممنوع شد، فروش جهانی جت‌های خصوصی افزایش یافت. این در حالی است که کرونا باعث شد میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شغل خود را از دست داده و حتی توان تامین هزینه‌های ضروی همچون معاش را نداشته باشند و با فقر و گرسنگی دست و پنجه نرم کنند. برآوردها حاکی از آن است که حداقل 6000 نفر در هر روز تا پایان سال 2020 به دلیل گرسنگی و فقر ناشی از شیوع بیماری کرونا و بیکاری جان خود را از دست می‌دهند.

در حالی که برخی ثروتمندان جهان در امور خیریه و بشردوستانه کمک‌های قابل توجهی انجام داده‌اند، اما مشکلات باقیست و هنوز نیاز به کمک‌های بیشتری وجود دارد. آکسفام هشدار می‌دهد اگر این روند به همین شکل ادامه داشته باشد، افراد فقیر حتی تا ده سال آینده نیز با تبعات ناشی از بیکاری و فقر دوران کرونا دست به گریبان خواهند بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان