پیمانه اقتصادی

نیش‌ترمز در بازار مسکن؛ هر متر خانه در تهران چند میلیون تومان شد؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شروع مثبت بورس در معاملات امروز، سهام آسیا اقیانوسیه افت کردند، قیمت جهانی طلا با افت دلار رشد کرد، سفر دو روزه رییس کل بانک مرکزی به عمان، درخواست کمک فوری دولت الکاظمی از صندوق بین‌المللی پول، طلای سیاه ارزان شد و یوآن چین در مسیر سبقت از دلار را در بر دارد.

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شروع مثبت بورس در معاملات امروز، سهام آسیا اقیانوسیه افت کردند، قیمت جهانی طلا با افت دلار رشد کرد، سفر دو روزه رییس کل بانک مرکزی به عمان، درخواست کمک فوری دولت الکاظمی از صندوق بین‌المللی پول، طلای سیاه ارزان شد و یوآن چین در مسیر سبقت از دلار را در بر دارد.

شروع مثبت بورس در معاملات امروز

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش 1286 واحدی معادل 0.10 درصد به یک میلیون و 235 هزار و 843 واحد رسیده بود، در دقایق ابتدایی بازار امروز، نماگر کل بورس با رشد 3000 واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر از بورس امروز

پیش بینی بورس تا انتخابات ریاست جمهوری

سیدی کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار در چند وقت اخیر در سهام بسیاری از شرکت‌ها اصلاح خوبی را تجربه کرده و در وضعیت فعلی به قیمتی جذاب در خرید و معاملات رسیده است. معمولh همیشه بازار سرمایه به صورت کلاسیک قبل از شروع سال جدید تا خرداد ماه سال بعد که فصل مجامع شرکت‌هاست و سودی را بین سهامداران تقسیم می‌کند روند صعودی را تجربه خواهد کرد. امسال موقعیت بازار به دلیل انتخابات متفاوت است و زمینه ایجاد تلاطم در بازار ممکن است افزایش یابد، صحبت‌های انجام شده در زمینه اقتصاد سیاسی می‌تواند کوتاه مدت بر روند بازار تاثیرگذار باشند. برای افرادی که قادر به شناسایی سهام خوب شرکت‌ها باشند، بازار به نسبت متعادل و رو به مثبتی را می‌توان در برخی صنایع و از ماه بهمن تا خرداد ماه که آغاز انتخابات ریاست جمهوری است، انتظار داشته باشیم. سهامداران نباید در بازار در انتظار روند صعودی یا نزولی شاخص بورس به صورت مداوم باشند، اما از این به بعد در برخی از صنایع چنین توجبهی وجود دارد که بازار را به مدار صعودی بازگردانند.

وی به سهامداران توصیه کرد و افزود: اکنون توصیه ما به سهامداران خرد این است تا منابعی را که قرار است در بورس سرمایه گذاری کنند به طور حتم از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری وارد این بازار کنند، زیرا این صندوق‌ها به واسطه مدیران صندوق‌ها نسبت به وضعیت بازار آگاهی دارند و می‌توانند سهامی را که دارای موقعیت مناسب برای سرمایه گذاری و مستعد رشد هستند انتخاب کنند.

سهام آسیا اقیانوسیه افت کردند

سهام آسیا اقیانوسیه در معاملات امروز، سه‌شنبه، علی‌رغم رشد دیشب سهام وال‌استریت افت کردند. جامع‌ترین شاخص آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن 0.49 درصد پایین آمد و شاخص نیکی ژاپن 0.63 درصد افت کرد. در بازار چین، کامپوزیت شانگهای 1.06 درصد سقوط کرد در حالی که هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ با سقوط سنگین‌تر 1.96 درصدی روبرو شد. کوسپی کره‌جنوبی هم 1.42 درصد سقوط کرد. بازارهای هند و استرالیا امروز به علت تعطیلات رسمی بسته بودند.

قیمت جهانی طلا با افت دلار رشد کرد

قیمت جهانی طلا در معاملات امروز، سه‌شنبه، تخت تأثیر افت ارزش دلار تقویت شد. تا ساعت 7:18 به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد 0.27 درصد بالا آمد و به 1٫860.01 دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا 0.21 درصد رشد کرد و به 1٫859 دلار رسید. علی‌رغم تقویت شب گذشته دلار در برابر ارزهای مهم جهان، شاخص دلار صبح امروز را با افت 0.1 درصدی در مقابل رقیبان بین‌المللی خود آغاز کرده است. افت ارزش دلار باعث شد تا قیمت طلا برای دارندگان ارزهای غیر دلاری گران‌تر تمام شده و تقاضای جهانی برای آن کاهش یابد.

دلار تا کجا می تواند پایین برود؟

با وجود حمایت وزیر خزانه داری جدید آمریکا از تقویت دلار به نظر می رسد وی کار سختی برای تحقق این هدف داشته باشد. دلار طی سال 2020 بیش از 5.5 درصد ارزش خود مقابل شش ارز مهم جهانی را از دست داد و در برابر اشتیاق بانک مرکزی آمریکا به تزریق هرچه بیشتر نقدینگی بی دفاع ماند. افزایش نگرانی از پیامدهای تزریق وسیع نقدینگی باعث شد نوسان در بازار  ارز تشدید و دلار به عقب رانده شود.  

کیت جوکس، مدیر بخش ارزی در بانک سوسیت ژنرال فرانسه گفت: به زبان ساده دلیل اصلی ریزش دلار این بود که نمی شد قیمت دلار را در سطح قبلی که از نظر بازار بسیار بالا بود حفظ کرد. دلار هنوز هم به نظر بیش از چیزی که واقعا می ارزد در بازار قیمت دارد؛ بنابراین، پیش بینی من آن است که باید منتظر کاهش بیشتر ارزش آن مقابل ارزهای مهم باشیم. پس از روی کار آمدن دولت بایدن و وعده دموکرات ها به افزایش مخارج برای احیای اقتصاد، بسیاری از کارشناسان ارزی هشدار داده اند که این روند به معنای ریزش بیشتر ارزش دلار خواهد بود. بانک مرکزی و دولت آمریکا اکنون در مجموع چیزی حدود شش تریلیون دلار به اشکال مختلف به اقتصاد تزریق کرده اند و در سناریو بدبینانه پیش بینی می شود دلار یک پنجم دیگر از ارزش خود مقابل ارزهای مهم را تا پایان امسال از دست بدهد.

نیش‌ترمز در بازار مسکن؛ هر متر خانه در تهران چند میلیون تومان شد؟

روند ریزش قیمت مسکن طبق آمار بانک مرکزی، با یک نیش‌ترمز متوقف شد. با استناد به گزارش رسمی بانک مرکزی درباره تحولات بازار معاملات مسکن در شهر تهران در دی ماه، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در این ماه در حالی به 27 میلیون و 390 هزار تومان رسید که این میزان در مقایسه با ماه قبل با رشد 8/ 1 درصدی همراه شد. رشد 8/ 1 درصدی میانگین قیمت مسکن در شهر تهران در حالی در دی ماه در آمارهای رسمی ثبت شده است که در آذرماه بنا بر اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت مسکن تهران حدود یک درصد کاهش یافته بود.

سفر دو روزه رییس کل بانک مرکزی به عمان

همتی رییس کل بانک مرکزی با دعوت مقامات عمانی، امروز در سفری دو روزه عازم مسقط می‌شود و با توجه به شرایط جدید بین المللی درباره تعمیق روابط بانکی و تجاری دو کشور، مذاکره خواهد کرد.

وزیر جدید خزانه‌داری آمریکا کیست؟

جانت یلن با تأیید مجلس سنای آمریکا به اولین زن تاریخ تبدیل شد که سمت وزارت خزانه‌داری این کشور را به دست آورده است. همچنین جانت یلن حالا به اولین زن تاریخ آمریکا تبدیل شده که هم ریاست فدرال‌رزرو و هم ریاست وزارت خزانه‌داری را در کارنامه خود داشته است. مجلس سنا در رأی‌گیری شب گذشته با اکثریت مطلق (84 رأی موافق در برابر 15 رأی مخالف) یلن را به عنوان وزیر آینده خزانه‌داری آمریکا منصوب کرد. حالا اولین و مهم‌ترین برنامه یلن به عنوان وزیر خزانه‌داری آمریکا حمایت از بسته مالی جدید 1.9 تریلیون دلاری رئیس‌جمهور جو بایدن خواهد بود. این در حالی اتفاق می‌افتد که دولت آمریکا به تازگی سال مالی 2020 را با کسری بودجه‌ای 3 تریلیون دلاری به پایان رسانده است.

درخواست کمک فوری دولت الکاظمی از صندوق بین‌المللی پول

«فرهاد علاء الدین» رئیس شورای مشورتی عراق طی پستی در توئیتر تایید کرد که دولت این کشور از صندوق بین‌المللی پول کمک فوری درخواست کرده است. وی نوشت که دولت عراق، شش میلیارد دلار تحت عنوان سازوکار تامین مالی سریع از صندوق بین‌المللی پول و احتمالا چهار میلیارد دیگر تحت عنوان برنامه‌های دیگر درخواست می‌کند. در این صورت مجموع مبلغ استقراض عراق بالغ بر 90 میلیارد دلار خواهد شد. علاوه بر آن شش میلیارد دلار به ایران و سه میلیارد دلار به ترکیه مقروض است.

یوآن چین در مسیر سبقت از دلار

جرالد سلنته، کارشناس اقتصادی و ناشر ژورنال ترندز، می‌گوید: چین تنها اقتصادی بود که وقتی شیوع ویروس کرونا کمر اقتصاد جهانی را خم کرده بود، توانست سرپا بایستد و پیش‌بینی می‌شود، به زودی جایگاه آمریکا به عنوان قدرت برتر اقتصادی را تصاحب کند. چین طی سال جاری هم مرکز توجهات خواهد بود و چشم‌انداز آینده حاکی از آن است، همان گونه که آمریکا در جنگ جهانی دوم جایگاه برتر را داشت، چین هم در قرن 21 جایگاه برتر را داشته باشد و به زودی جایگزین آمریکا در اقتصاد جهانی شود. قرن 20 قرن آمریکا بود، اما قرن 21 متعلق به چینی‌ها خواهد بود. در حال حاضر تمرکز واشنگتن روی به راه انداختن جنگ است، اما چین روی فعالیت‌های اقتصادی‌اش تمرکز کرده است. سلنته در پیش‌بینی‌های خود حتی پا را فراتر گذاشت و عنوان کرد: آمریکا در حال حاضر همان جایگاهی را دارد که انگلیس پس از جنگ جهانی اول داشت و در آن زمان دلار جای پوند انگلیس به عنوان ارز غالب جهانی را گرفت. من پیش‌بینی می‌کنم که طی چند سال پیش‌ روی، یوآن چین به اصلی‌ترین ارز مبادلاتی در جهان تبدیل شود و دلار آمریکا شبیه آنچه برای پوند انگلیس اتفاق افتاد، جایگاه خود را از دست داده و پایین کشیده شود.

طلای سیاه ارزان شد

قیمت نفت خام در معاملات امروز، سه‌شنبه، سود به دست آمده در معاملات دیشب تحت تأثیر خوش‌بینی به بسته مالی جدید آمریکا را از دست داد و افت کرد. در همین زمان دولت‌های اروپایی برای مقابله با شیوع گونه جدید ویروس کرونا محدودیت‌های قرنطینه‌ای سختی وضع کرده‌اند که آینده تقاضای نفت این منطقه را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، تا ساعت 7:11 به وقت تهران، 0.61 درصد افت کرد و به 55.54 دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، 0.51 درصد رشد کرد و به 52.50 دلار رسید. بازگشت لیبی به ظرفیت کامل تولید نفت خام خود پس از تعمیر خرابی یک خط لوله اصلی هم باعث افت قیمت نفت شد.

ورود مجلس به افزایش قیمت بلیت هواپیما

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در حال حاضر قیمت بلیت هواپیما شناورسازی نشده بلکه رهاسازی شده است تاکید کرد: در شرایط شیوع ویروس کرونا شرکت‌های هواپیمایی در تمامی کشورها به دلیل محدودیت‌های تردد، برای مسافران آپشن‌‎هایی در نظر گرفته یا قیمت‌ها را کاهش دادند، این در حالی است که در ایران شاهد افزایش قیمت بلیت هواپیما هستیم. صنعت هوایی با توجه به افزایش نرخ ارز و عدم حمایت دولت دچار مشکلات عدیده ای است، اما نباید با گرانی بلیت ها کوتاه‌ترین مسیر را برای بهبود وضعیت و یا رفع مشکلات صنعت هوایی کشور انتخاب کنیم، چرا که این کار موجب کاهش سفر با هواپیما شده و ضربه اصلی مجدداً به شرکت‌ها وارد می‌شود. مجتبی یوسفی  افزایش قیمت بلیت هواپیما را ناشی از سوءمدیریت وزارت راه و شهرسازی و سازمان هوایی کشور در حوزه نظارت دانست و تاکید کرد: روزهای اخیر در حالی با افزایش قیمت‌ بلیت هواپیما مواجه می‌شویم که در فصل پیک سفر نیستیم، اگر در این دوره زمانی نتوانیم قیمت‌ها را کنترل و نظارت کنیم در روزهای پیک سفر نمی‌توانیم مدیریت کنیم. شناورسازی قیمت بلیت هواپیما را آقای آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی راه اندازی کرد، این امر در حالی رخ داد که ما در ایران با محدودیت تعداد ناوگان هوایی کشور مواجه هستیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما نیز معتقدیم باید صنعت هوایی کشور سرپا بماند اما سوء مدیریت بخش دولتی نباید از جیب مردم جبران شود. بنابراین موضوع افزایش قیمت بلیت هواپیما را جدی در کمیسیون عمران مجلس پیگیری کرده و از وزیر راه و شهرسازی سوال خواهیم کرد. /خانه ملت

چین اولین مقصد سرمایه‌گذاران خارجی در جهان شد

گزارش جدید کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که چین در سال گذشته از آمریکا پیشی گرفته و اولین دریافت‌کننده سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان شده است. طبق گزارش سازمان ملل چین در سال گذشته 163 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی را به خود جذب کرده، در حالی که آمریکا 134 میلیارد دلار سرمایه خارجی به کشور خود وارد کرده است، در حالی که در سال 2019 آمریکا 251 میلیارد دلار و چین 140 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی به خود جلب کرده بودند. در کل در این گزارش اشاره شد که بحران کرونا سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را در کل جهان کاهش داده است، چون پاندمی کرونا اقتصاد کشورهای بزرگ و کوچک را به مرز تعطیلی کامل رسانده بود. در سال 2020 کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان 42 درصد سقوط کرد و به 859 میلیارد دلار رسید. این رقم حتی از پایین‌ترین سطح مربوط به بحران مالی 2009 هم 30 درصد پایین‌تر است. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای در حال توسعه 12 درصد سقوط کرد، اما در مورد چین که آن هم در لیست این کشورهاست، باید گفت که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور در واقع 4 درصد نسبت به سال گذشته رشد کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان