اقتصاد در گذر زمان

از بی رحمی انگلیسی‌ها در زمان قحطی ایران تا معرفی ۵۰۰ شرکت برتر ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز بهمن ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

8 بهمن 1296، روزنامه «رعد» نوشت «وزارت خارجه از سفارت انگلیس خواست تا اجازه دهد دولت ایران درآمد مازاد گمرکات سال گذشته را که بالغ بر 900 هزار تومان می شود دریافت کند تا صرف مقابله با قحطی نماید اما پاسخ داده شد که این مبلغ به حساب بدهی دولت ایران به انگلستان منظور شده است.

8 بهمن 1352، طرح ایجاد برق اتمی در ایران به وسیله یک هیات انگلیسی به تهران آورده شد.

8 بهمن 1357، در آتش سوزی مهیب بازار رشت 40 مغازه و یکصد تن برنج طعمه حریق شد. همچنین در این روز، سازمان موحدین مسئولیت ترور پلگریم، رئیس کنسرسیوم شرکت نفت در اهواز را به عهده گرفت.

8 بهمن 1377، هفته نامه اقتصادی «مید» نوشت: «شرکت نفتی آمریکایی «آرکو» اعلام کرده که علیرغم تحریم آمریکا علیه ایران، قصد دارد در دو مناقصه مربوط به طرح های جدید نفتی در ایران شرکت کند.

8 بهمن 1390، رییس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور از احیای کد (شماره) اقتصادی پس از 10 سال خبر داد و اعلام کرد: فراخوان ثبت ‌نام کد اقتصادی جدید از دهه فجر امسال آغاز می ‌شود.

8 بهمن 1391، رییس‌ جمهور از توافقات صورت گرفته در جلسات مشترک دولت و مجلس در خصوص کمک یارانه ‌ای نوروزی رونمایی کرد. به گفته محمود احمدی ‌نژاد قرار شده است «کمک خوبی» تا اواخر بهمن یا اواسط اسفند به هفت دهک جامعه پرداخت شود.

8 بهمن 1394، 20 سند همکاری میان ایران و فرانسه به امضا رسید که بیی‌تردید راه را برای تحرکی چشمگیر در روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی، میان تهران - پاریس در دوره پسابرجام گشود. از مهم ‌ترین‌ توافق ‌های صورت گرفته میان ایران و فرانسه می ‌توان به امضای تفاهمنامه برای خرید 118 هواپیمای مسافربری تجاری میان رئیس هیات مدیره و مدیرعامل ایران‌ایر و مدیرعامل ایرباس، امضای توافق بین شرکت ملی نفت ایران و کمپانی توتال و بازگشت پژو به ایران پس از سه سال میان این شرکت و ایران‌خودرو یاد کرد.

8 بهمن 1395، عملیات آواربرداری ساختمان ویران شده پلاسکو در تهران که روز 30 دی فروریخت به پایان رسید؛ 1700 کامیون نزدیک به 20 هزار تن نخاله ساختمانی را جا به‌ جا کردند.

8 بهمن 1396، نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی، به کلیات لایحه بودجه رای منفی دادند.

8 بهمن 1397، 500 شرکت برتر سال 97 معرفی شدند. براساس جزئیات اعلام شده در این همایش، 10 شرکت‌ اول رتبه بندی به ترتیب شامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس (هلدینگ)، بانک پارسیان (هلدینگ)، شرکت پالایش نفت اصفهان، شرکت سایپا، بانک صادرات ایران، شرکت پالایش نفت بندرعباس، شرکت فولاد  مبارکه اصفهان، بانک آینده، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان و بانک کارآفرین بودند.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان