سازمان غذا و داروی آمریکا اولین داروی تزریقی ماهیانه درمان HIV را تایید کرد

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به تازگی یک داروی تزریقی ماهیانه برای درمان HIV را تایید کرده که تغییر بزرگی در نحوه درمان ایدز ایجاد می‌کند. این دارو رقیب قرص‌ها با مصرف روزانه محسوب می‌شود.

سازمان غذا و داروی آمریکا اولین داروی تزریقی ماهیانه درمان HIV را تایید کرد

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) به تازگی یک داروی تزریقی ماهیانه برای درمان HIV را تایید کرده که تغییر بزرگی در نحوه درمان ایدز ایجاد می‌کند. این دارو رقیب قرص‌ها با مصرف روزانه محسوب می‌شود.

این داروی جدید که «Cabenuva» نام دارد، نشان‌دهنده پیشرفت بزرگی در درمان ایدز است، بیماری که هنوز افراد زیادی در سراسر جهان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. در سال 2018 نزدیک به 36,400 نفر مبتلا جدید در ایالات متحده آمریکا زندگی می‌کردند. در سال 2019 نزدیک به 1.7 میلیون نفر در سراسر جهان به ایدز مبتلا شدند، بنابراین درمان و پیشگیری از ابتلا به آن اهمیت بالایی دارد.

در حالی که چندین دارو برای درمان HIV وجود دارد، کمپانی «ViiV Healthcare» تزریق ماهیانه دارو را مناسب‌تر می‌داند. این کمپانی که بخش بزرگی از آن توسط شرکت «گلاکسواسمیت‌کلاین» کنترل می‌شود، با جمع‌آوری داده‌ها به این موضوع پی برده که از هر 10 بیمار، 9 نفر آن‌ها تزریق دارو را به مصرف روزانه قرص ترجیح می‌دهند.

موبایلت

«جان فارلی»، رئیس بخش بیماری‌های عفونی در مرکز ارزیابی و تحقیقات دارویی FDA در بیانیه‌ای گفته:

«این تاییدیه برای بیماران امکان تزریق ماهیانه دارو بجای مصرف روزانه آن را فراهم می‌کند. این روش درمانی می‌تواند جایگزین جدیدی برای کنترل بیماری در اختیار برخی بیماران قرار دهد.»

دو پژوهش بالینی با بیش از 1100 بیمار در 16 کشور نشان می‌دهد که Cabenuva در دوره 48 هفته‌ای به اندازه داروهای روزانه خوراکی در سرکوب ویروس موثر است. طبق گفته FDA، بیماران ابتدا باید نسخه خوراکی این دارو را دریافت کنند و در ماه اول هم یک قرص دیگر مصرف کنند تا بعد از آن بتوانند ماهیانه آن را تزریق کنند.

قیمت این دارو بسیار بالاست و هزینه ماهیانه آن در صورت سفارش بلندمدت به 3960 دلار می‌رسد که در سال بیش از 47,500 دلار می‌شود. اگر بیمار بخواهد تنها یکبار آن را تزریق کند، باید 5,490 دلار هزینه پرداخت کند. سخنگوی ViiV Healthcare اعلام کرده برای قرص خوراکی پیش از تزریق دارو، از بیماران هزینه‌ای دریافت نمی‌شود و قیمت این داروی تزریقی با قرص‌های خوراکی موجود در بازار تفاوت چندانی ندارد.

این داروی تزریقی رقیب «گیلیاد» محسوب می‌شود، کمپانی که چندین داروی درمان HIV در بازار دارد. در سال 2019 داروهای مخصوص ایدز این کمپانی درآمد 17.2 میلیارد دلاری برای آن در پی داشت که در مقایسه با سال 2018، 12.5 درصد رشد پیدا کرده بود.

تاییدیه داروی تزریقی ماهیانه درمان ایدز یکسال دیرتر از انتظار ViiV صادر شده. در اواخر 2019 سازمان غذا و داروی آمریکا با انتشار نامه‌ای دلایل خود برای عدم تایید دارو را اعلام کرده بود که شامل مشکلات در شیمی، تولید و کنترل مورد استفاده در تعیین ایمنی، اثربخشی و کیفیت دارو می‌شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان