اعتراف اصلاح‌طلبان به انتخاباتی بودن سفر جهانگیری

گروه سیاست سایت فردا – معاون اول رئیس جمهور که در انتخابات 96 کاندیدای پوششی بود انگار قصد دارد که این بار در قامت یک کاندیدای واقعی به میدان می‌آید. این را اظهارات و مواضع او در سفر به خوزستان می‌فهمید. سفری که حتی روزنامه‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب نیز قادر به نادیده گرفتن آن نیستند.
دومین روز از سفر وی نیز به اندازه روز اول قابل اعتنا بود و توجه‌ها را جلب کرد. به خصوص آنجایی که از آزادی مردم می‌گفت. یا آنجایی که از ضرورت تغییر در سیاست داخلی و خارجی و گفتگو با جهان حرف می‌زد. همین نکات بود که سبب شد، حتی روزنامه اصلاح‌طلب «اعتماد» نیز سخنرانی او را انتخاباتی توصیف کند و ضمن اشاره به ضعف‌ها و موانع پیش روی آقای معاول اول، بنویسد: «جز اینکه جهانگیری تا یک‌سال اول دولت دوم از اعضای مهجور هیات دولت بود که به قول خودش حتی اختیار تغییر در دفترش را نداشت، با ادامه یافتن کار دولت دوازدهم و به خصوص از سال دوم دولت روحانی، اوضاع و احوال سیاست داخلی و خارجی نیز به گونه‌ای پیش رفت که ماجرای «دلار جهانگیری» تاثیر بسزایی بر سرنوشت سیاسی او گذاشت. اما از چندماه پیش بار دیگر زمزمه‌هایی مبنی بر کاندیداتوری جهانگیری در فضای رسانه‌ای مطرح شده و برخی او را کاندیدای بالقوه حزب کارگزاران و حتی مجموعه اصلاح‌طلبان می‌دانند. از همین‌رو اغلب سخنرانی‌های اخیرش با نگاهی دیگر رصد می‌شود کما اینکه محتوای سخنرانی‌های جهانگیری نیز از گذشته که بیش از هر چیز اقتصادی بود، از آن رنگ و بوی اقتصادی و فنی فاصله گرفته و بیشتر سیاسی شده است.»
البته این تنها رسانه‌ای نیست که سفر جهانگیری را انتخاباتی تلقی می‌کند. شاهد آنکه ایندیپندنت فارسی نیز همین تلقی را دارد. این رسانه در گزارشی با عنوان «سفر جهانگیری به خوزستان: وعده، شعار و سکوت برابر اتهام‌های مالی» می‌نویسد: «این که آیا سفر جهانگیری در چند ماه باقیمانده به انتخابات ریاست جمهوری، چنان که در بنر‌های پشت سر او ذکر شده است، برای بازسازی اماکن مسکونی مناطق آب‌گرفته استان خوزستان است، یا باتوجه به حواشی فراوان این استان و فشار افکارعمومی در سطح ملی و اثر آرای دولت در آن منطقه بر رای مردم در سه استان جنوبی ایران، محکی برای درک دقیق شرایط بوده است، مسئله‌ای است که باید با توجه به سابقه سفر‌های معاون اول رئیس‌جمهوری پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری دوره قبل به خوزستان و جلسات متعدد با گروه‌های نخبگان و شیوخ منطقه و نیز مطرح بودن احتمال نامزدی وی در انتخابات پیش رو، مدنظر قرار بگیرد.»
گمانه کاندیداتوری جهانگیری از همان آغاز سفر به خوزستان جدی تلقی شده است. مثلا روزنامه «جهان صنعت» نوشته بود: «سخنان دیروز جهانگیری نیز آنقدر رنگ و بوی انتخاباتی داشت که بتوان این صفت را به سفر وی داد، به خصوص آنجا که از پیام حوادث آبان 98 گفت و به خشم مردم از فقر و تبعیض اشاره کرد. به هر حال او معاون رییس‌جمهور است و اگر می‌خواست، می‌توانست این پیام را یک سال و اندی پیش نیز بشنود و نیازی نبود که تا انتخاباتی شدن فضای کشور صبر کند. صفت پرحاشیه را نیز از این جهت می‌توان به سفر وی داد که برخی از مردم این بخش از کشور با دیدن او لب به اعتراض گشوده و خواستار رفع کاستی‌ها در ارائه خدمات عمومی شدند.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان