مجوز مشروط سفر در نوروز ۱۴۰۰ صادر شد

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا برای انجام سفرهای نوروز ۱۴۰۰در قالب تورهای مسافرتی و نیز با رزرو مراکز اقامتی دارای مجوز متقاعد شد.


به گزارش تابناک از روابط‌ عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی، ولی تیموری در وبینار با 31 استان کشور که با هدف تبیین وضعیت سفرهای نوروزی و نیز حضور در نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی تهران برگزار شده بود؛ با تشریح اینکه طبق آخرین مصوبات و تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته در کمیته های مختلف ستاد ملی کرونا محدودیت هایی برای تردد بین شهرها در ایام تعطیلات نوروزی تصویب شده است؛ گفت: به دلیل ناپایدار بودن شرایط کشور به واسطه شیوع کرونا، سفرهای نوروزی همچون سال گذشته با محدودیت هایی مواجه است؛ اما در این میان وزارت گردشگری با تشریح و تبیین برنامه‌ها و تمهیدات بعمل آمده و با معرفی دو راهکار سبز برای سفرهای ایمن، اعضای ستاد را برای انجام سفرها در قالب تورهای مسافرتی و نیز با رزرو مراکز اقامتی شامل هتل‌ها، مهمانپذیرها و بوم‌گردی‌های دارای مجوز از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی متقاعد کرد.
تیموری با اشاره به اینکه براساس تلاش های بعمل آمده، ستاد ملی کرونا مراکز گردشگری را در میان گروه اول مشاغل طبقه بندی کرده است؛ تاکید کرد: پیش از این بخش گردشگری در گروه دوم و سوم قرار داشت اما اکنون به واسطه پیگیری‌ها و تلاش‌های صورت گرفته در راستای حمایت از فعالان گردشگری، این حوزه در گروه اول یعنی در کنار مراکز دارای فعالیت ضروری قرار گرفته است. بنابراین در هر صورت مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری دارای مجوز کشور باز خواهند بود و مجاز به ارائه خدمات در ایام نوروز هستند.

او تصریح کرد: ضمن تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ها نیاز است از فعالیت مراکز اقامتی و به طور کل تاسیسات گردشگری بدون مجوز جلوگیری شود و اجازه ندهند خطای یک مرکز سبب تخریب فرصت پیش آمده برای تمامی فعالین این حوزه شود.

معاون گردشگری همچنین خطاب به مدیران ادارات کل استانی تاکید کرد: فرصت فراهم شده مبنی بر ممنوعیت نصب چادر در پارک‌ها و نیز اسکان در مراکز متفرقه از جمله سالن‌های ورزشی، کمپ‌ها، مدارس و غیره بهترین فرصت برای افزایش ضریب اشغال مراکز اقامتی سراسر کشور به شمار می‌آید و نقش ادارات کل استان در ایجاد زمینه بهره‌مندی بخش خصوصی از این امکان با اطلاع‌رسانی و حمایت همه جانبه بسیار پررنگ است.

تیموری با اشاره به اینکه یکی از اهداف مدیریت سفر در نوروز 1400 ممانعت از شکل‌گیری سفرهای انبوه و بی‌برنامه است؛ اظهار کرد: سفر مطمئن و ایمن در ایام نوروز پیش رو در انتظار هموطنان است. ما در وزارت گردشگری برای اینکه امکان سفر با تور و بهره‌مندی از مراکز اقامتی مجاز را فراهم آوریم بسیار تلاش کرده‌ایم؛ بنابراین انتظار داریم بخش خصوصی حوزه گردشگری با رعایت کامل پروتکل‌ها دغدغه‌های موجود را برطرف کنند.

معاون گردشگری با بیان اینکه علیرغم ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی به مراکز گردشگری سراسر کشور؛ مجددا آموزش فعالان این حوزه در دستور کار قرار گرفته است؛ گفت: طی برنامه‌ریزی و تدوین سرفصل‌های آموزشی جدید توسط دفتر آموزش و مطالعات گردشگری، دوره آموزشی رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای تمام تاسیسات گردشگری کشور اعم از دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها، مهمانپذیر، بوم‌گردی و نیز راهنمایان در نظر گرفته شده است.

معاون گردشگری در گفتگوی مجازی با مدیران‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور تاکید کرد: نیاز است در قرارداد گشت تورهای مسافرتی بین مسافر و تاسیسات گردشگری یا مراکز مرتبط با هم، بخشی پیش‌بینی شود که با توجه به ناپایداری احتمالی سفر، در صورت لغو سفر در شرایط خاص، امکان ارائه خدمات مورد نظر تا پایان زمانی مشخص به عنوان مثال تا اواخر شهریورماه سال جاری مهیا شود.

نمایشگاه گردشگری، فرصتی برای بهره‌مندی بیشتر فعالین گردشگری از نوروز 1400
تیموری همچنین در بخش دیگری از نشست مجازی با مدیران کل استانی پیرامون تبیین روند برگزاری نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی کشور که از تاریخ 5 لغایت 8 اسفند ماه در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود، گفت: نمایشگاه پیش رو بهترین فرصت برای فعالان گردشگری به منظور معرفی ظرفیت‌ها و بستر فراهم شده در ایام تعطیلات نوروز 1400 به شمار می‌آید.

معاون گردشگری ادامه داد: طبق تاییدیه و مصوبه ستاد کرونا که پیشتر اطلاع‌رسانی شده است؛ امکان مشارکت حضوری به صورت محدود و برنامه‌ریزی شده و مجازی در نمایشگاه پیش رو فراهم است و انتظار می‌رود ادارات کل استانی از فرصت فراهم شده با توجه به نزدیکی ایام نوروز، بیشترین بهره‌وری را داشته باشند.

او با تشریح جزییات نمایشگاه گردشگری با تاکید بر محورهای اجرایی شاخص شامل ارائه دستاوردهای نرم افزاری و سخت‌افزاری حوزه گردشگری، تمرکز بر ظرفیت‌های بوتیک هتل‌ها یا اقامتگاه‌های تاریخی – سنتی هر استان، معرفی محصولات متنوع گردشگری شامل گردشگری کشاورزی، معدن، دریایی و غیره را ضمن رعایت نصب برند گردشگری کشور و معرفی سایت ویزیت ایران در دستور کار ادارات کل استانی قرار داد.

 یکی از بخش‌هایی که از همه گیری کرونا آسیب بسیاری را متحمل شده، حوزه گردشگری است و دولت برای جبران خسارات ناشی از این ویروس تا کنون 2 بسته حمایتی برای بخش های آسیب دیده در نظر گرفت که در مرحله اول بسته حمایتی حوزه گردشگری امهال مالیاتی حق بیمه کارفرمایی بود که به شرط حفظ اشتغال و با لحاظ کد بیمه به واحدها اختصاص پیدا می‌کرد.

دولت در مجموع 50 هزار میلیارد تومان بسته حمایتی برای بخش های مختلف آسیب دیده از کرونا تخصیص داده که 20 هزار میلیارد آن به وزارت بهداشت و مابقی بین بخش های دیگر توزیع شد. در بسته دوم تسهیلات با نرخ چهار درصد برای حمایت از مشاغل آسیب دیده در نظر گرفته شد که در این مرحله داشتن کد بیمه‌ای از سوی کارفرمایان مانند مرحله اول لحاظ نشده تا واحدهای گردشگری برای دریافت کمک‌های جبرانی مشکلات کمتری داشته باشند.

در بودجه سال آینده نیز هفت هزار میلیارد تومان برای حمایت از مشاغل آسیب دیده از کرونا در بخش گردشگری در نظر گرفته شده است؛ البته مسئولان در مقابل شدت زیان وارد شده به گردشگری این حمایت ها را تنها مسکن و اقدامی موقت در نظر می‌گیرند. چرا که در نهایت بخش گردشگری باید رونق بگیرد تا شاهد تداوم کسب و کار در این بخش باشیم.

 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان