روسیه:باید به‌مکانیسم بازگشت‌آمریکا به‌برجام دست‌یابیم

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در کنفرانسی خبری در خصوص ساماندهی وضعیت کنونی برجام ابراز خوشبینی کرده و گفته گزینه‌ای جز یافتن مکانیسم بازگشت آمریکا به این توافق وجود ندارد.

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «دیمیتری پولیانسکی»، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل روز چهار‌شنبه در کنفرانسی خبری وضعیت کنونی توافق هسته‌ای برجام را قابل کنترل و پایدار توصیف کرد.

وبگاه خبری «اردو پوینت نیوز» به نقل از خبر‌گزاری اسپوتنیک نوشت پولیانسکی در خصوص وضعیت فعلی برجام گفت: «ما اکنون کاملا خوشبین هستیم. به نظر ما این وضعیت قابل کنترل و پایدار است.»

این دیپلمات ارشد روس در ادامه به مسئله احیای برجام اشاره کرد و گفت: «ما باید مکانیسم چگونگی بازگشت آمریکا [به برجام]را بیابیم؛ زیرا هیچ جایگزینی برای آن کار وجود ندارد. این موضوع باید تصمیم مشترک اعضاء باشد.»

پولیانسکی همچنین خاطرنشان کرد: «ما توجه داریم که ایران اقداماتی را انجام داده که می‌تواند در تضاد با برجام باشد، اما ایران اولین کشوری نبود که این کار را آغاز کرد. این اقدامات در پاسخ به خروج آمریکا از این توافق و به دلیل تحریم‌هایی که بعد از آن معرفی شد انجام گرفت.»

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال 1397 از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشور‌های اروپایی در 5 گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در روز‌های گذشته اعلام کرده‌اند که قصد دارند آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگردانند.

با وجود این، دولت جدید آمریکا هنوز ساز و کار خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای را مشخص نکرده. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می‌گوید بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان