ادامه زندگی مشترک نیاز به محبت دارد

یک کارشناس مسائل حقوقی گفت: بحث ادامه زندگی مشترک نیاز به محبت دارد و با فشارهایی مثل مهریه نمی‌توان مشکل را حل کرد، بنابراین باید تضمین‌های دیگری برای خانم‌ها در جامعه ایجاد شود که همین پشتوانه‌ای را هم که داشتند از دست ندهند.

به گزارش «تابناک»، عباس برزگر در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص طرح برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رابطه با اینکه "مهریه بیش از 5 سکه زندان ندارد"، اظهار کرد: این طرح خلاف قانون محکومیت‌های مالی است و نه تنها 5 سکه بلکه هر تعداد سکه را هم بخواهند -قبلا 110 سکه مطرح شده بود- خلاف محکومیت‌های مالی است.

وی با تاکید بر اینکه "مهریه به عنوان تنها پشتوانه برای خانم‌هاست"، بیان کرد: مهریه تضمینی برای این بود که قانون محکومیت‌های مالی را اجرا می‌کردند که هم باعث می‌شد مردها خیلی باعث اذیت خانم‌ها نشوند و مشکلات برای آنها ایجاد نکنند و از سوی دیگر هم تضمین و پشتوانه‌ای برای خانم‌ها بود که اگر مورد اذیت و آزار و بی‌مهری همسرشان قرار گیرند، برای مهریه‌شان اقدام می‌کردند و این خود پشتوانه‌ای هم از نظر مالی در صورت وقوع طلاق برای خانم بود تا بتواند با مهریه‌ای که دارد به زندگی خود ادامه دهد و از طرفی هم تضمینی بود برای اینکه فشاری بر روی زوج و مرد باشد تا سعی نکند زن را اذیت کند.

این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: بحث ادامه زندگی مشترک نیاز به محبت دارد و با فشارهای اینگونه نمی‌توان مشکل را حل کرد منتها مهریه تا حدودی مانع از برخی مسایل می‌شد و در حقیقت سیستم کنترل کننده‌ای برای رفتار مردها بود. بنابراین اگر اینگونه باشد باید تضمین‌های دیگری برای خانم‌ها در جامعه ایجاد شود که همین پشتوانه‌ای را هم که داشتند از دست ندهند و با این فرض دیگر نمی‌توانند امیدی به بحث مهریه داشته باشند و به خاطر مهریه و بدهکاری مرد را به زندان بیاندازند.

برزگر تصریح کرد: دیدگاه‌های مختلف موجود منتهی به این مساله شده و شاید هم دیدگاه منطقی باشد ولی لازم است که مسایل جامعه در کنار هم و با دیدن همه موارد حل شود.

وی در عین حال افزود: دیدگاه کسانی که می‌گویند نباید به خاطر مهریه مرد را زندان کرد از این جهت که می‌گویند زندان جای بزهکاران و مجرمان است، تا حدودی می‌تواند منطقی باشد، چون مرد به خاطر مهریه جرمی انجام نداده که بخواهد به زندان برود. مهریه در واقع یک بدهکاری و تعهد مالی است که مرد در برابر زن دارد و اگر مرد به زندان برود دیگر محدود می‌شود و نمی‌تواند کار و فعالیت کند و در واقع در جهت ضرر برای زن است، چون وقتی مرد به زندان برود دیگر نمی‌تواند کار کند و مهریه او را بپردازد.

این کارشناس مسایل حقوقی گفت: اینها نکات کارشناسی و فنی است که آثار هر یک از این اقدامات، رفتارها و دیدگاه‌ها را بایستی حقوقدانان، جامعه شناسان، روانشناسان و مشاورین مسایل اجتماعی و اقتصادی در کنار هم ببینند.

برزگر یادآور شد: زمانی قیمت سکه اینقدر بالا نبود، اما در حال حاضر قیمت سکه با حقوقی که یک کارمند یا کارگر در جامعه می‌گیرد تناسبی ندارد. مشکل بحث اقتصادی است و این طرح‌ها مشکلی را حل نمی‌کند. با توجه به قیمت سکه که بیش از 11 میلیون تومان است یک مرد با کدام حقوق می‌تواند مهریه بپردازد؟ بنابراین به خاطر وضع بد اقتصادی و شرایط اجتماعی است که نمایندگان چنین طرح‌هایی را ارایه می‌کنند که حل اساسی مشکل نیست. خود زندان قرار دادن و اجرای محکومیت‌های مالی یک مشکل و معضل هست و از سوی دیگر حذف این قانون و مشکلات خلاف آن هم باعث می‌شود که زن پشتوانه مهریه را از دست بدهد.

وی در پایان تاکید کرد: اینها نکاتی است که نمایندگان در کمیسیون‌ها باید هر کدام را در جای خود با دقت بررسی کنند و راهکار مناسبی را برای این مساله ارایه کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان