هدف بایدن از حمله به نیروهای مقاومت در شرق سوریه چه بود؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه به خبرآنلاین گفت: جو بایدن و تیم او سعی می کنند ناامنی ها را در این کشور برای بازسازی داعش ایجاد کنند. ضمن اینکه بایدن الان دست به بازسازی نیروهای فراری حزب بعث با کمک عربستان، امارات و اردن است.

هدف بایدن از حمله به نیروهای مقاومت در شرق سوریه چه بود؟

مهسا مژدهی: رییس جمهور آمریکا با حمله نظامی به نیروهای حشدالشعبی در سوریه نشان داد که در تصمیم گیری های نظامی دست کمی از ترامپ ندارد.نخستین اقدام نظامی آمریکا به رهبری بایدن حمله به مقر حشدالشعبی در سوریه بود. این اقدام عجیب در حالی صورت گرفت که دولت دموکرات ایالات متحده تلاش کرده تا سیاست خارجی خود را جدا از سیاست ترامپ تعریف کند. اما در اقدامی عجولانه رییس جمهور آمریکا دست به همان نوع از اقداماتی زد که رییس جمهور پیشین به آن اعتقاد داشت. این حملات در مرز سوریه در حالی شکل گرفت که حشدالشعبی بخشی از نیروهای نظامی عراق به حساب می آید و اقدام نظامی علیه آن هم حاکمیت ارضی سوریه را زیر سوال برده و هم حمله به نیروهای رسمی عراقی است.

وزیرخارجه آمریکا پس از این حمله مدعی شد که آن را با طرف عراقی هماهنگ کرده بود،‌اما مشخص شد که این ادعا صحت نداشته است. روس ها این اتفاق را محکوم کردند و وزیر خارجه انگلیس از آن استقبال کرد. خود بایدن هم شب گذشته مدعی شد که حمله به سوریه برای هشدار به ایران طراحی شده است.

در خبرآنلاین با حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه به گفتگو نشسته ایم:

هدف بایدن از حمله به نیروهای مقاومت در شرق سوریه چه بود؟

چرا بایدن یک مرتبه تصمیم گرفت همان کاری را بکند که ترامپ انجام می داد؟

حمله اخیر امریکا به نیروهای مردمی محور مقاومت واقع در مرز مشترک سوریه و عراق در چارچوب طرح جو بایدن برای تجزیه عراق قابل تجزیه و تحلیل است. از آنجایی که بایدن در سال 2005 و زمانی که رییس کمیته سیاست خارجی مجلس سنای آمریکا بود، طرحی مبنی بر تجزیه عراق به سه بخش شیعه نشین، سنی نشین و کرد نشین به رییس جمهور وقت آمریکا یعنی جورج بوش تسلیم کرد اما عملیاتی نشد، حالا بعد از پیروزی در ریاست جمهوری بار دیگر به دنبال اجرای این طرح است.

اقدامات اخیری که صورت گرفته یکی بمباران مکرر نیروهای مردمی در سوریه و عراق و مساله سازماندهی مجدد نیروهای حزب بعث عراق و انتقال نیروهای تروریستی داعش از سوریه به عراق بخشی از مقدمات نا امن کردن عراق و تجزیه آن به شمار می رود. به همین دلیل چون نیروهای مردمی در منطقه مورد حمله قرار گرفته، مانع انتقال نیروهای تروریستی داعش از سوریه به عراق می شوند، لذا آمریکایی ها به این منطقه حمله کردند تا یک کوریدور نظامی امنی برای داعش ایجاد کنند تا به مناطق شمال و غرب عراق برگردند.

یعنی موضوع در حقیقت بیشتر از آنچه به سوریه مربوط باشد در ارتباط با طرحی است که برای عراق چیده شده؟

 بله. رسانه های مربوط به سعودی اخیرا با مصاحبه هایی که با سران حزب بعث عراق داشته اند، سعی می کنند که یک چهره مردمی از این نیروهای منزوی حزب بعث ایجاد کنند و گفته می شود طی روزهای اخیر چندین نفر از حزب بعث موصل و صلاح الدین به غرب عراق منتقل شده اند تا بتوانند قدرت را در دست بگیرند. 

این ماجرا برای سوریه که خود در جنگ است چه عواقبی دارد؟

سوریه در جنگ است اما این نیروها نیروهایی هستند که در سوریه و مرز مشترک با عراق تمرکز دارند و در یک نقطه مرزی که معمولا داعش از آنجا از سوریه به عراق منتقل می شود، حضور دارند تا مانع از انتقال تروریست ها به خاک همسایه شوند. این حمله به خاطر ایجاد ناامنی در این منطقه و زمینه ایجاد امنیت برای انتقال داعشی ها به عراق رخ داد. چون نیروهای داعش در منطقه شرق فرات مستقر هستند به همین دلیل به نظر می رسد که این حملات برای سرگرم کردن نیروهای مقاومت است.

وضعیت خود سوریه به عنوان کشوری مستقل چطور پیش خواهد رفت؟ جن ساکی در دورانی که ترامپ دست به عملیات نظامی در داخل خاک سوریه می زد این اقدامات را تقبیح کرده و به مستقل بودن سوریه و غیرقانونی بودن این حملات اشاره کرده بود. ایا حمله به مرز بین عراق و سوریه را می توان بدون اشاره به تجاوز به تمامیت ارضی کشوری مستقل بررسی کرد؟

سوریه بارها از سوی هواپیماهای جنگی ٰرژیم صهیونیستی و آمریکا مورد حمله قرار گرفته و بارها حاکمیت سوریه و تمامیت ارضی آن نقض شده است. در مورد عراق هم همینطور است. در این کشور به خاطر حضور نیروهای امریکایی و حضور این نیروها بوده. راه حل این است که نیروهای امریکایی به عنوان اشغالگر باید خاک عراق را ترک کنند و مصوبه پارلمان عراق در مورد خروج از خاک این کشور اجرایی شود. 

به همین دلیل الان جو بایدن و تیم او سعی می کنند ناامنی ها را در این کشور برای بازسازی داعش ایجاد کنند. ضمن اینکه بایدن الان دست به بازسازی نیروهای فراری حزب بعث با کمک عربستان، امارات و اردن است.

جو بایدن در تازه ترین گفتگوی خود اشاره ای هم به ایران کرده و گفته که این حملات به سوریه را برای این انجام داده که به ایرانی ها هشدار دهد. ایا این بدین معناست که واشنگتن به دنبال رقابت و درگیری با تهران در خاک سوریه است؟

به هر حال ایران به دلیل اینکه مجبور و متعهد به حفظ امنیت عراق و سوریه است تلاش می کند تا امنیت را گسترش داده و ثبات و پایداری دردو کشور ایجاد شود. اما اینکه آمریکا از هزاران مایل دورتر لشکرکشی کند، نقض حاکمیت این دو کشور به حساب می آید. ایران به دلیل مرز مشترک با عراق مجبور است تا امنیت این کشور را تامین کنند. این در حالیست که نیروهای امریکایی مسئول اصلی ناامنی در خاورمیانه هستند و حالا هم سعی می کنند که داعش را به عنوان ابزار اجرایی خود علیه ایران و سوریه و عراق به کار بگیرند و این نقض حاکمیت و امنیت در منطقه است. این کاری که بایدن می گوید هشداری به ایران است در زمان ترامپ هم به همین شیوه اتفاق می افتاده است اما در واقع به این خاطر حملا در خاک سوریه انجام می گیرد که اوضاع منقطه بهم بریزد.

>>> این مطالب را هم بخوانید:
نخستین واکنش بایدن علیه ایران پس از حمله ارتش امریکا به شرق سوریه
نجباء آمریکا را تهدید کرد:منتظر انتقام سخت باشید
اولین واکنش ایران به تجاوز آمریکا علیه سوریه

310312

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان