چین راکت فوق قدرتمند لانگ مارچ ۹ را با هدف ارسال انسان به مریخ توسعه می‌دهد

چین توسعه راکت فوق سنگین و قدرتمند جدیدی به نام «لانگ مارچ ۹» یا CZ-۹ را تایید کرده که برای ارسال بشر به ماه یا مریخ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چین راکت فوق قدرتمند لانگ مارچ 9 را با هدف ارسال انسان به مریخ توسعه می‌دهد

چین توسعه راکت فوق سنگین و قدرتمند جدیدی به نام «لانگ مارچ 9» یا CZ-9 را تایید کرده که برای ارسال بشر به ماه یا مریخ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به تازگی معاون مدیر آژانس فضایی ملی چین به نام «وو یان‌هوا» در مصاحبه‌ای توسعه چنین راکتی را تایید کرده و هدف اصلی از این راکت جدید را هرگونه ماموریت سرنشین‌دار به ماه یا مریخ عنوان کرده که این کشور می‌تواند در آینده انجام دهد.

به گفته مقامات چینی، این کشور می‌خواهد در سال 2030 این راکت را پرتاب کند که با برآوردهای زمانی قبلی در یک راستا قرار دارد. طبق برنامه‌ریزی‌ها، این راکت باید محموله‌ای به وزن 140 تن را جابه‌جا کند و بتواند بیش از 50 تن بار را به مدار ماه بفرستد.

این پرتابگر فوق سنگین ابعاد بسیار بزرگی خواهد داشت. این راکت از هسته‌ای به قطر 10 متر و همچنین بوستر‌های جانبی 5 متری بهره می‌برد. چین می‌خواهد این راکت یا حداقل بخشی از آن را به گونه‌ای بسازد که امکان استفاده مجدد از آن وجود داشته باشد.

راکت لانگ مارچ 5

چشم‌انداز راکت لانگ مارچ 9 در سال گذشته میلادی با ابهاماتی همراه بود، چرا که چین گفته بود که توسعه یک راکت با سه هسته را هم مدنظر قرار می‌دهد. راکت مدنظر مقامات چینی طراحی شبیه به دو راکت آمریکایی «فالکون هوی» اسپیس ایکس و «Delta IV Heavy» شرکت ULA دارد. حالا به نظر می‌رسد چین برنامه‌های توسعه این راکت‌ها را با سرعت بیشتری دنبال می‌کند و در سال 2025، راکت خود با سه هسته را پرتاب می‌کند.

سال 2030 اگرچه برای توسعه یک راکت دور به نظر می‌رسد، اما سرعت بالاتری نسبت به راکت SLS ناسا دارد که توسعه آن نزدیک به یک دهه پیش آغاز شده و با پیکربندی اولیه، سال آینده میلادی 70 تا 85 تن بار را روانه فضا می‌کند. ناسا با دو بروزرسانی دیگر که هزینه‌ای نزدیک به 20 میلیارد دلار خواهد داشت و تا سال 2030 انجام نمی‌شوند، ظرفیت راکت SLS را به 130 تن می‌رساند.

با توجه به این موضوع، به نظر می‌رسد چین با سرعت بالایی خود را به آمریکا نزدیک می‌کند و می‌خواهد در آینده نزدیک به یکی از قدرتمندترین کشورها در زمینه فضایی تبدیل شود. چندین هفته پیش فضاپیمای «تیان‌ون-1» چین با موفقیت در مدار مریخ قرار گرفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان