روانشناسی رنگ‌ها؛ زردِ پرانرژی و پیچیده

رنگ زرد به سرعت جلب توجه می‌کند، اما در صورت استفاده بیش از حد، تند و خشن به نظر می‌رسد. زرد می‌تواند گرم و روشن به نظر برسد، اما هم چنین می‌تواند منجر به خستگی چشم شود.

روانشناسی رنگ‌ زرد
 

روانشناسی رنگ نشان می‌دهد که برخی از رنگ‌ها قادر به ایجاد حس‌های خاص هستند و حتی ممکن است بر رفتار و حال انسان نیز تأثیر بگذارند. رنگ زرد روشن و قوی است، به همین دلیل است که اغلب می‌تواند احساسات شدید و قدرتمندی را به وجود آورد.

رنگ زرد به سرعت جلب توجه می‌کند، اما در صورت استفاده بیش از حد، تند و خشن به نظر می‌رسد. زرد می‌تواند گرم و روشن به نظر برسد، اما هم چنین می‌تواند منجر به خستگی چشم شود.

در حالی که نسبت‌هایی که به رنگ‌ها داده می‌شود می‌تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تجربیات گذشته و فرهنگ‌های مختلف باشد، برخی از رنگ‌ها تمایل به برانگیختن روحیات یا احساسات خاصی در انسان دارند.

خصوصیات روان شناسی رنگ زرد

برخی از ویژگی‌های اصلی که اغلب با رنگ زرد مرتبط هستند عبارتند از:

جلب توجه: از آنجا که رنگ زرد قابل مشاهده‌ترین رنگ است، بیشترین توجه را نیز به خود جلب می‌کند. می‌توان از مقدار کمی رنگ زرد برای جلب توجه استفاده کرد، مثلا در علائم راهنمایی و رانندگی یا تبلیغات.

خواندن آن مشکل است: به دلیل انعکاس زیاد نور توسط رنگ زرد، این رنگ می‌تواند برای چشم خسته کننده باشد. استفاده از رنگ زرد به عنوان پس زمینه صفحه نمایش کاغذ یا رایانه می‌تواند در موارد شدید منجر به خستگی چشم یا کاهش بینایی شود.

انرژی زا: رنگ زرد می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد.

ناامیدی: رنگ زرد می‌تواند در انسان احساس ناامیدی و عصبانیت ایجاد کند. با این که زرد، رنگ شادی به حساب می‌آید، افراد به احتمال زیاد در اتاق‌های زرد رنگ بیشتر عصبانی می‌شوند و نوزادان بیشتر در اتاق‌های زرد گریه می‌کنند.
 
دکور زردرنگ خانه

گرم: زرد رنگی روشن است که اغلب به عنوان شاد و گرم توصیف می‌شود.

رنگ زرد چه حسی در شما ایجاد می‌کند؟ آیا رنگ زرد را با برخی از خصوصیات یا شرایط خاص مرتبط می‌دانید؟ به یاد داشته باشید که ارتباطاتی که مردم با رنگ‌ها دارند لزوماً عمومی و جهانی نیستند. هم تفاوت‌های فرهنگی و هم تجربیات فردی می‌توانند در احساس مردم نسبت به رنگ‌های مختلف تاثیر داشته باشند.

در این مجموعه از پاسخ‌هایی که مردم طی سال‌های گذشته به اشتراک گذاشته اند، درباره چگونگی واکنش دیگران به رنگ زرد بیشتر بدانید

زرد پرانرژی است: همان طور که در جملات بعدی از دید مردم مشاهده خواهید کرد، رنگ زرد اغلب به عنوان یک رنگ پرانرژی تلقی می‌شود. این رنگ اغلب در محصولاتی که می‌خواهند احساس هیجان و انرژی ایجاد کنند، دیده می‌شود. روشن است و بلافاصله نظر را جلب می‌کند. از نظر انرژی‌ای که دارد، می‌تواند تازه، تند، طاقت فرسا، یا حتی شجاع و نیرومند به نظر برسد.

رنگ زرد می‌تواند پرخاشگر باشد: گرچه زرد می‌تواند یک رنگ پرانرژی باشد، اما تند بودن آن می‌تواند یک ضرر هم داشته باشد. گاهی اوقات رنگ زرد می‌تواند بسیار تهاجمی و حتی تقابل آمیز باشد. در مقیاس‌های بزرگ، ممکن است افراد در محیط‌های زرد رنگ اذیت شوند و یا حتی به سرعت عصبانی شوند.

زرد پیچیده است: البته، اثرات رنگ زرد می‌تواند بسیار متنوع و پیچیده باشد. همه این رنگ را به یک صورت نمی‌بینند. در حالی که بعضی از افراد ممکن است آن را روشن و شاد ببینند، دیگران ممکن است آن را ناپسند بدانند. برخی ممکن است با دیدن آن، به یاد یک روز گرم تابستانی بیفتند، در حالی که برای برخی دیگر ممکن است یادآور خاطرات بد باشد.

زرد شاد است: بسیاری از افراد، رنگ زرد را به عنوان یک رنگ شاد و روشن می‌بینند. تبلیغات ممکن است از آن نه تنها برای جلب توجه، بلکه برای ایجاد احساس خوش حالی نیز استفاده کنند.

حرف آخر

در حالی که رنگ زرد می‌تواند واکنش‌های مختلف روانشناختی را برانگیزد، اما لازم به یادآوری است که این واکنش‌ها غالباً برای هر شخص، منحصر به فردند. برخی از واکنش ها، مانند دشوار بودن خواندن رنگ زرد، عمومی‌تر هستند. واکنش‌های دیگر، اغلب بسته به سوابق و تجارب مختلف فرهنگی و شخصی، می‌توانند متفاوت باشند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان