شرکت OAC می‌خواهد یک ایستگاه فضایی خصوصی با گرانش مصنوعی بسازد

شرکت فضایی «Orbital Assembly Corporation» یا به اختصار OAC در نظر دارد تا یکی از ایده‌های خاص دنیای داستان‌های علمی تخیلی را به واقعیت تبدیل کند. ایده‌ای که احتمالا آن را از فیلم‌هایی مثل «میان‌ستاره‌ای»، «مریخی» و «۲۰۰۱: یک ادیسه فضایی» می‌شناسید: گرانش مصنوعی.

شرکت OAC می‌خواهد یک ایستگاه فضایی خصوصی با گرانش مصنوعی بسازد

شرکت فضایی «Orbital Assembly Corporation» یا به اختصار OAC در نظر دارد تا یکی از ایده‌های خاص دنیای داستان‌های علمی تخیلی را به واقعیت تبدیل کند. ایده‌ای که احتمالا آن را از فیلم‌هایی مثل «میان‌ستاره‌ای»، «مریخی» و «2001: یک ادیسه فضایی» می‌شناسید: گرانش مصنوعی.

هدف شرکت OAC ساخت یک ایستگاه فضایی به نام Voyager است که می‌تواند پذیرای 400 مسافر باشد و آن قدر سریع بچرخد که گرانش مصنوعی تولید کند. گزارش‌ها می‌گویند این پروژه از سال 2025 آغاز به کار می‌کند. «شاونا پاندیا» (Shawna Pandya)، ناظر پزشکی OAC اولین بار در تاریخ 29 ژانویه این ایده را در یک رویداد یک ساعته معرفی کرد.

اگر شرکت OAC به این هدف دست یابد، ایستگاه فضایی Voyager به بزرگ‌ترین سازه دست بشر در فضا تبدیل خواهد شد. این ایستگاه قرار است شامل رستوران، کتاب‌خانه، باشگاه‌های ورزشی و حتی یک جکوزی باشد. این شرکت ابتدا یک پروتوتایپ اولیه و کوچک‌تر (به قطر 61 متر) را به فضا می‌فرستد تا گرانش مریخ را شبیه‌سازی کند.

سپس ربات غول‌پیکری به نام «ربات اسمبلی خرپای سازه» (STAR) در مدار قرار می‌گیرد و به‌صورت تکه تکه بدنه بزرگ‌تر ایستگاه Voyager را می‌سازد. «جان بلینکو»، موسس Gateway Foundation و مدیرعامل OAC می‌گوید: «این پروژه انقلاب صنعتی بعدی خواهد بود.»

شرکت OAC مدعی است که همین حالا سفارش ساخت پروتوتایپ STAR را داده و آن را در کالیفرنیا آزمایش خواهد کرد. با این حال، هنوز موانع زیادی پیش روی این شرکت قرار دارد. مهم‌ترین مسئله این است که نمی‌دانیم چرخاندن یک سازه مصنوعی در فضا می‌تواند چرخش لازم برای ایجاد گرانش را به وجود بیاورد یا خیر.

علاوه بر این، بحث پول هم مطرح است. OAC تا 1 آوریل آماده دریافت سرمایه‌گذاری‌های شخصی است، اما حتی با کمک شرکت‌هایی مثل اسپیس ایکس که هزینه ارسال لوازم به فضا را کاهش می‌دهند، احداث ایستگاه فضایی بودجه بسیار زیادی لازم خواهد داشت. این شرکت تاکنون فقط 1 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

ولی OAC تا همین جا گام بزرگی برداشته است. ایده خارق‌العاده این شرکت برای کلنی‌سازی در فضا شاید تا چند دهه آینده محقق نشود و حتی ساخت ایستگاه فضایی هم به آن‌ها کمکی نکند. اما حداقل اکنون شرکت جدیدی پیش‌قدم شده تا آینده احتمالی فضا را برای ما ترسیم کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان