رسانه‌های سعودی:آمریکا حق قلدری برای ریاض را ندارد

ایرنا نوشت:رسانه های سعودی در واکنش به انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا در مورد قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار مشهور سعودی نوشتند که آمریکا حق قلدری برای یک متحد منطقه ای راهبردی را ندارد.

رسانه‌های سعودی:آمریکا حق قلدری برای ریاض را ندارد

انتشار گزارش محرمانه نهادهای اطلاعاتی دولت آمریکا در خصوص مرگ خاشقچی که در سال 2018 تهیه شده و دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از انتشار آن جلوگیری کرده بود، حاکمان عربستان را به شدت خشمگین کرد و به دنبال صدور بیانیه تندی علیه آمریکایی ها توسط دولت سعودی، روز یکشنبه رسانه های این کشور پادشاهی هم به انتقاد تند از واشنگتن پرداختند.

خالد المالک در روزنامه الجزیره عربستان سعودی نوشت: آمریکا حق قلدری برای متحد منطقه ای راهبردی را ندارد و به نفع این کشور نیست که اجازه دهد اختلافات داخلی به منافع منطقه ای این کشور و شرکایش صدمه بزند.

مالک همچنین در گزارش خود نوشت که عربستان می تواند برای تامین تسلیحات خود به چین و روسیه رو بیاورد.

عربستان در جریان جنگ خلیج فارس و پس حملات گسترده سال 2019 به تاسیسات نفتی خود از نظر دفاعی وابسته به آمریکا بوده است.

ستون نویس های عربستان همچنین با دفاع از محمد بن سلمان ولیعهد سعودی حق حاکمیت ریاض را یک خط قرمز توصیف کردند.

عبدالله العطیبی با انتشار گزارشی در روزنامه الشرق الاوسط نوشت که عربستان قدیمی ترین متحد عربی واشنگتن یک کشور بی ثبات نیست که با تهدیدها بلرزد.

فهیم الحمید نیز در روزنامه عکاظ عربستان گزارش کرد: می خواهیم روابط ریشه دار (با آمریکا) را تقویت کنیم اما نه به قیمت حق حاکمیت خودمان. نظام قضایی و تصمیم های ما خط قرمز ما هستند.

پس از انتشار گزارش اطلاعاتی آمریکا که در آن بن سلمان در قتل خاشقجی دخیل شناخته شد، بسیاری از سعودی ها هشتگ "ما همه محمد بن سلمان هستیم" را به راه انداختند.

بالاترین مقام مذهبی عربستان با صدور بیانیه ای روز یکشنبه این گزارش را رد کرد و آن را اشتباه و غیر قابل قبول خواند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که دستور بازبینی فروش تسلیحات به عربستان را صادر کرده، اعلان داشت که دولت وی سخنرانی را در مورد عربستان در روز دوشنبه انجام خواهد داد.

311311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان