ترویج سینمای مأیوس، ناامید و ضدمردمی در جشنواره فجر/۹

سلمان امیری تهیه کننده سینما و تلویزیون و دبیر جشنواره فیلم وحدت پس از اتمام نمایش فیلم های حاضر در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر که به تعبیر بسیاری از کارشناسان اغلب آن ها مروج یأس و ناامیدی بودند اظهار داشت: فقدان استراتژی در سینمای کشور باعث شده تا به فیلم های مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی توجهی نشود و در عوض از آثار وقیحانه ای مانند «شیشلیک» حما ...

امیری: فقدان استراتژی در سینمای کشور باعث شده تا به فیلم های مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی توجهی نشود و در عوض از آثار وقیحانه ای مانند شیشلیک حمایت صورت گیرد!

مدیرمسئول سابق خبرگزاری «تقریب» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینما در جمهوری اسلامی ایران باید در راستای گفتمان انقلاب اسلامی باشد؛ پرسش بنده از یکایک دست اندرکاران و سیاست گذاران این جشنواره و همچنین داوران آن است که چرا و چطور از فیلم ارزشمند و شریفی مانند «منصور» که در خصوص دستاوردهای بزرگ ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس و زندگی یکی از شهدای مهم آن دوران بود هیچ حمایتی نشد؟  

وی ادامه داد: چرا از این فیلم شریف که قهرمانان ملی ما را به خوبی نشان می داد حرفی به میان نیامد و در رشته هایی که شایستگی اش را داشت کاندیدای دریافت جایزه نشد؟ تمامی این اتفاقات نشان از آن دارد که خود برگزارکنندگان این رویداد هنوز نمی دانند باید از چه فیلم هایی حمایت کنند؛ هنوز نمی دانند در حال برگزاری جشنواره ای هستند که برآمده از دل انقلاب اسلامی است و از این رو باید رنگ و بویی انقلابی داشته باشد.

امیری سپس با انتقاد شدید از یکایک دستگاه ها و نهادهایی که فیلمسازانی مانند مهدویان را به سینمای کشور معرفی کردند تصریح کرد: این سازمان ها و نهادها امروزه باید پاسخگو باشند که چرا از بچه های واقعی دل بسته به انقلاب اسلامی که تعدادشان کم هم نیست حمایت نکردند و از کسی حمایت کردند که تصویری بسیار زننده از ملت سرافراز و شهیدپرور ایران اسلامی در فیلمش به نمایش می گذارد؟

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: باید سریعاً با این سینمای چرک برخورد کرد! ما نیاز به یک رنسانس در حوزه فرهنگ و هنر کشور داریم. سینما در جمهوری اسلامی ایران هرگز نباید به سمت تقلید و کپی کاری از فیلم های غربی به ویژه آثار سینمای هالیوود برود. سینمای ما باید مروج ارزش های انقلابی و ترویج دین مداری باشد. ما در کشور سینمایی می خواهیم که بتوانیم به آن ببالیم نه اینکه چشمداشت به جشنواره های غربی داشته باشیم و برای آن ها تصویر کشورمان را به دروغ سیاه و تار نشان دهیم تا از آن ها جایزه بگیریم.  

وی در بخش دیگری از این گفتگو یکی از معضلات مهم سینما در کشور را عدم بومی سازی این هنر-صنعت برشمرد و در این باره گفت: سینما به ذات برای غرب است و متأسفانه ما نتوانستیم آن را بر اساس دین و ارزش های مان بومی سازی کنیم. ما در کشور باید تنها شاهد سینمایی باشیم که اهداف متعالی کشور را به تصویر بکشد. سینما در جمهوری اسلامی ایران باید مردم را به جهان غیب و مهدویت سوق دهد.

امیری در همین راستا افزود: امروزه حتی در هالیوود برای ظهور و منجی کار می کنند اما سخنی از مهدویت و ظهور در سینمای ما نیست و این اتفاق بسیار تلخ و ناگوار است. مبحث کلی سینمای ما که سینمایی به شدت مأیوس کننده است نشان دادن زشتی ها است و ما باید با این منش و روش به شدت برخورد کنیم.  

وی در پایان این گفتگو افزود: در طول سالیان متمادی مدیران ناکارآمد و بعضاً متمایل به غرب و وداده فرهنگی ذائقه مردم را عوض کردند و تهیه کنندگان به سمتی رفتند که محصولاتی تولید کنند که برای گیشه مورد پسند باشند. این ها درد است، ما در سینمای جمهوری اسلامی ایران باید به اندیشه توجه کنیم نه درآمد و گیشه چرا که فرهنگ و هنر عرصه کاسبکاری نیست و کسانی که کاسبکار هستند نباید در این عرصه جایی برای عرض اندام داشته باشند.  

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان