هشدار ترکیه به یونان در زمینه برخورد با پناهجویان

وزارت خارجه ترکیه از دولت یونان خواست تا به بازگرداندن مهاجران در دریا به سوی ترکیه وبرخورد‌های خلاف قوانین بین‌المللی پایان دهد.

به گزارش تابناک به نقل از فارس، وزارت خارجه ترکیه یکشنبه از یونان خواست تا به بازگرداندن مهاجران در دریا به سوی ترکیه پایان دهد.

به نوشته وبگاه «احوال» وزارت خارجه ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت یونان باید به روند اعزام مهاجران با قایق‌های لاستیکی پایان دهد، زیرا این اقدام نقض معاهده پناهجویان اتحادیه اروپاست. این وزارتخانه به دو حادثه خاص در ماه فوریه اشاره کرد که در آن ماموران ساحلی یونان مهاجران از جمله زنان و کودکان را پس از سرقت پول و اشیا با ارزش، به جزیره‌ای در رودخانه «اوروس» بازگرداندند.

ترکیه که حدود چهارمیلیون پناهنده در آن زندگی می‌کنند مدت‌هاست یونان را به اخراج پناهجویان و نقض قوانین بین المللی در این زمینه متهم می‌کند.

در مارس 2016 اتحادیه اروپا با ترکیه توافق کرد و به این کشور حداکثر 6 میلیارد یورو (7.3 میلیارد دلار) کمک برای پناهندگان سوری در خاک خود، عضویت سریع در اتحادیه اروپا و سفر بدون ویزا به اروپا برای شهروندان ترکیه در نظر گرفت، ولی آنکارا اتحادیه اروپا را به عدم انجام وعده خود برای کمک به ترکیه در اسکان سوریه متهم کرده است.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه چندین بار تهدید کرده که مرز‌های ترکیه را باز می‌کند و به پناهندگان اجازه می‌دهد تا به اروپا جاری شوند.

اردوغان چندی پیش نیز گفته بود: «توافق مهاجران به تاریخ 18 مارس (2016) باید به‌روز رسانی شود تا تحرک مثبتی را که در روابط پیدا کرده، حفظ کند. اتحادیه [اروپا]وعده‌هایی برای کمک به تلاش‌های ترکیه در رابطه با مهاجران داده بود مانند احداث منازل پیش‌ساخته در مرز، که هیچکدام از آن‌ها محقق نشد.»

مهاجران و پناهجویانی که در کشور‌های خود با مشکلات امنیتی و اقتصادی روبرو هستند، به امید دستیابی به شرایطی بهتر سوار بر قایق‌های قاچاقچی‌های انسان می‌شوند و تلاش می‌کنند از مسیر ناامن اقیانوس اطلس یا دریای مدیترانه خود را به قاره اروپا برسانند. تاکنون صد‌ها مهاجر که قصد داشتند از طریق دریا به اروپا بروند به دلیل بروز حادثه، در در دریا غرق شده و جان خود را از دست داده‌اند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان