گزارش سومین رویداد گراف دی: تقاطع کسب‌وکار و مسئولیت اجتماعی

سومین گردهمایی مسئولان روابط عمومی‌های اکوسیستم فناوری و نوآوری با نام گراف‌دی با هدف بررسی تجربیات مسئولیت اجتماعی در ایران و جهان دهم اسفندماه به صورت آنلاین برگزار شد.

گزارش سومین رویداد گراف دی: تقاطع کسب‌وکار و مسئولیت اجتماعی

سومین گردهمایی مسئولان روابط عمومی‌های اکوسیستم فناوری و نوآوری با نام گراف‌دی با هدف بررسی تجربیات مسئولیت اجتماعی در ایران و جهان دهم اسفندماه به صورت آنلاین برگزار شد.

مسئولیت اجتماعی در ایران شناخته شده نیست

«داوود زارعیان» رئیس شورای سیاست‌گذاری گراف‌دی در این مراسم اعلام کرد که مسئولیت اجتماعی یک مفهوم جهانی است که در ابعاد بین‌المللی بسیار به آن پرداخته شده و در کشور ما نیز چند سالی می‌شود که مورد توجه تیم‌ها و به ویژه استارتاپ‌ها قرار گرفته است. زارعیان تاکید دارد که آنها گراف دی سوم را به این خاطر به مقوله «مسئولیت اجتماعی» تخصیص داده‌اند تا بتوانند روابط عمومی‌های سازمان‌ها که بیشترین عضو درگیر با این مفهوم در شرکت‌ها هستند را بیشتر و بیشتر با این مقوله آشنا سازند.

به گفته زارعیان مسئولیت اجتماعی مجموعه وظایف و تعهداتی است که سازمان‌ها با هدف حفظ و مراقبت و کمک به جامعه‌ای که در آن فعالیت دارند، انجام می‌دهند؛ درواقع تلاشی است برای تصویرسازی مثبت، افزایش ارزش نام تجاری است. او ضمن انتقاد از ناشناخته بودن مسئولیت اجتماعی در بسیاری از نهادها و شرکت‌ها تاکید دارد که این وظیفه روابط عمومی‌هاست تا بتوانند این مقوله را به جامعه بشناسانند.

طبق گفته‌های او، تصوری که صاحبان صنایع از مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها دارند، فعالیت‌های حداقلی زیست‌محیطی، کمک‌های خیریه، کمک به تیم‌های ورزشی، ایجاد و حفظ اشتغال و تلاش‌هایی است که منجر به دریافت گواهینامه‌هایی چون رعایت حقوق مصرف‌کننده یا تعالی سازمانی با زیست‌محیطی شده است: «ابعاد مسئولیت اجتماعی فراتر از این موارد است.»

سمت روابط سرمایه گذاران باید در شرکت‌ها ایجاد شود

در ادامه این رویداد «محمدمهدی مومن‌زاده»، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد اعلام کرد که مسئولیت اجتماعی در ابتدا شبیه به وجدان افراد ثروتمند نظیر بازرگانان بود و به تدریج وارد بدنه شرکت‌ها شد. او باور دارد نقش مدیریت در تعریف و اجرای مسئولیت اجتماعی در سازمان‌ها از همه بخش‌های یک شرکت مهم‌تر است: «در واقع این مدیر است که باید بتواند بالانسی برای اجرای این سیاست‌ها ایجاد کند و بین اهداف سودآور خود و هدف‌های اجتماعی یک تعادل ایجاد کند.»

او همچنین با بیان اینکه در شرکت‌های بین‌المللی سمتی به عنوان «روابط سرمایه‌گذاران» به جای «روابط عمومی» وجود دارد تاکید کرد که فقدان این مساله در ایران کاملا حس می‌شود. او تصریح کرد که «روابط سرمایه‌گذاران» مقوله‌ای جدا از روابط عمومی است و کارش این است که به فرایند سازمان‌دهی و هماهنگی شرکت برای ارتباط دوسویه و موثر با سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه مالی است: «این شرکت‌ها بهتر می‌توانند به مسئولیت اجتماعی خود پایبند باشند.»

تجربیات روابط عمومی شرکت‌ها در مورد مسئولیت اجتماعی

آخرین بخش از رویداد گراف‌دی پنلی بود که درباره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی و استراتژی به کار گیری این دو دانش برگزار شد. در این پنل «محمدرضا بیدخام» مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران، «سارا علی‌محمدی» سرپرست دیجیتال مارکتینگ شرکت لابراتوار دکتر اخوی (برند سی‌گل)، «علیرضا الفت» معاون برنامه‌ریزی و توسعه پرداخت الکترونیک سداد، «بهداد نامور» مدرس و مشاور ارتباطات بازاریابی و برندسازی و «تایماز سید مصطفایی» به عنوان دبیر پنل حضور داشتند.

علی‌محمدی در ابتدای این پنل به تجربه CSR (مسئولیت اجتماعی) در سی‌گل پرداخت و تاکید کرد که خبری کردن این کمپین‌ها نه نتها ریا نیست بلکه باعث ترویج آن در بین دیگر شرکت‌ها نیز می‌شود: «برنامه ما این بود که برای بانوان بد سرپرست یک کار سلامتی انجام دهیم و از آنجایی که در رابطه با پوست کار می‌کنیم توانستیم طی چند روز پک‌هایی در زمینه سلامت پوست که آماده کرده بودیم را به بانوان بدهیم. در فاز دوم این کمپین ما چند نفر از این بانوان را به مطب‌های زیبایی بهداشتی بردیم و سعی کردیم هم روز خوبی برایشان فراهم کنیم و هم اینکه به کارهای پوستی‌شان رسیدگی کنیم.»

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات ایران در مورد نقش روابط عمومی‌ها در بحث مسئولیت اجتماعی گفت: «روابط عمومی‌های شرکت مخابرات سفیران حوزه مسئولیت اجتماعی هستند. کسب‌وکار خوب نتیجه اعتماد خوب مردم به ماست. اگر به وسیله مسئولیت اجتماعی بتوانیم اعتماد مردم را کسب کنیم، قطعا کسب‌وکار ما رونق پیدا می‌کند.»

به گفته بیدخام در حال حاضر ارائه خدمات در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان از نظر مالی به ضرر این شرکت است و یا تلفن‌های ثابت چند میلیون هزینه دارند ولی نهایتا 200 هزار تومان به مردم اعطا می‌شوند: «همه این‌ها رو جزوی از مسئولیت اجتماعی خود می‌دانیم.»

در ادامه این پنل همچنین علیرضا الفت، معاون برنامه‌ریزی و توسعه پرداخت الکترونیکی سداد هم در مورد نقش روابط عمومی در مسئولیت اجتماعی بیان کرد: «با تغییر استراتژی‌هایی در شرکت‌ها می‌توانیم اقداماتی در راستای مسئولیت اجتماعی انجام دهیم. در گذشته شرکت‌ها یک چشم‌انداز و ماموریت تعیین می‌کردند؛ اما هم اکنون در حاکمیت جدید ارزش‌ها مورد توجه قرار گرفتند. این ارزش‌ها موضوعاتی هستند که سازمان می‌خواهد به آنها وفادار باشد. در استراتژی باید نگاه خود را به سمت حاکمیت ارزش‌ها ببریم و در ارزش‌ها مسئولیت اجتماعی را هم در نظر بگیریم. به این صورت استراتژی با رویکرد مسئولیت اجتماعی تدوین می‌کنیم.»

به گفته الفت شرکت‌ها بدون سودآوری نباید فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی انجام دهند و توسعه اقتصاد متوازن در کنار فعالیت‌های فنی بخشی از مسئولیت اجتماعی است.

در پایان این پنل بهداد نامورد تاکید کرد که مسئولیت اجتماعی نباید با کار خیر اشتباه گرفته شود:‌ «در حوزه کسب‌وکاری بنگاه خیریه نداریم. اقداماتی که در حوزه مسئولیت اجتماعی انجام می‌دهیم باید همسو با سودآوری شرکت باشد. سودآوری دو شکل معنوی و مادی دارد.این سودآوری باید خود را درون سازمان نشان دهد. مسئولیت اجتماعی باید برند را تقویت کند. اگر تقویت نکند، کار خیریه انجام می‌دهد.»

می‌توانید گزارش گراف دی دوم را در دیجیاتو از این لینک بخوانید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان