علاج ریاضی‌زدگی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی چیست؟

بدون شک درس ریاضی یکی از مهم‌ترین درس‌ها در مقاطع مختلف تحصیلی از جمله ابتدایی است که دانش‌آموزان به دانستن و درک آن احتیاج دارند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، بسیاری از دانش‌آموزان به دلایل گوناگون از جمله شیوه تدریس آموزگار، تجربه‌های ناموفق، فشارهای والدین، تمرین کم و دشواری در یادگیری مفاهیم ریاضی از این درس فراری شده و از خود مقاومت نشان می‌دهند که گاهی ساده‌ترین اعمال ریاضی را هم نمی‌توانند انجام دهند.

به گفت‌وگو با دو تن از دبیران درس ریاضی نشسته و نظرات آنان را پیرامون استفاده از معلم متخصص درس ریاضی در مقطع ابتدایی جویا شدیم.

محمد مدرس دوره دوم متوسطه درس ریاضی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نخستین تجربیات درک ریاضی از دوران کودکی آغاز می‌شود، اظهار کرد: به‌دلیل ارتباط با محیط اطراف، کودکان می‌توانند استدلال کرده و حین انجام بازی الگوهای ساده را ببینند و در مورد عملکردشان حدس‌هایی بزنند.

وی افزود: بنابراین اگر معلم متخصص درس ریاضی در دوره ابتدایی، این درس را آموزش دهد بهتر می‌تواند تشخیص دهد که دانش‌آموز چه مسئله‌ای را استدلال می‌کند و از طرفی نیاز به بارور شدن تجربیات استدلالی دوران کودکی توسط معلم متخصص احساس می‌شود.

این کارشناس ارشد آموزش ریاضی با اشاره به اینکه ریاضیات قدرت تفکر و استدلال فرد را افزایش می‌دهد، یادآور شد: اگر از معلم متخصص این درس در مقطع ابتدایی استفاده شود، نظارت و هدایت بیشتری در راستای تقویت مهارت‌هایی مانند حل مسئله و منطق در دانش‌آموز صورت گرفته و دانش‌آموز در دیگر مقاطع تحصیلی، ریاضی‌زده نخواهد شد.

این مدرس ریاضی بیان کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته در امر آموزش از معلم متخصص استفاده می‌شود و نتایج سودمندی در این حوزه حاصل شده است.

وی با بیان اینکه آموزش‌های دانشگاه فرهنگیان در زمینه تدریس درس ریاضی کفایت نمی‌کند، ادامه داد: معلم ابتدایی باید دارای دانش ریاضی بالایی باشد و شهود دانش‌آموز را افزایش دهد، چرا که حل مسئله منوط به درس ریاضی نبوده و کودک باید بتواند به کمک استدلال خود در آینده از عهده حل مشکلات زندگی برآید.

این مدرس دوره دوم متوسطه درس ریاضی خاطرنشان کرد: بسیاری از دبیران درس ریاضی موافق استفاده از معلم متخصص درس ریاضی در مقطع ابتدایی هستند، زیرا بسیاری از قسمت‌های درس ریاضی، دانش شناخت دنیای پیرامون بوده و فرد متخصص آموزش‌گر ریاضی می‌تواند این دانش را در دانش‌آموز تقویت کند.

علی دیگر مدرس درس ریاضی در مقاطع اول و دوم متوسطه با بیان اینکه معلم متخصص می‌تواند تشخیص دهد که هر دانش‌آموز با هر شرایطی می‌تواند چه چیزهایی را در حوزه درس ریاضی متوجه شود و چه مطالبی برایش معنا و مفهوم ندارد، اظهار کرد: هرچه معلم متخصص‌تر باشد بهتر می‌تواند اهداف آموزشی را پیاده کند.

این مدرس درس ریاضی با تاکید بر اینکه فرد متخصص رشته ریاضی در آموزش موفق‌تر است، افزود: چرا که این فرد واحدهای بیشتری درباره روانشناسی، انتقال مطلب و انتظارات از دانش‌آموز را گذرانده است.

وی بیان کرد: بسیاری از بدفهمی‌ها در حوزه آموزش درس ریاضی به‌دلیل آموزش این درس توسط معلم غیر متخصص است، چرا که این فرد از واژه‌هایی استفاده می‌کند که انتقال‌دهنده مفهوم به کودک نیست.

این مدرس ریاضی یادآور شد: کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که در رشته‌های ریاضی و تجربی تحصیل کرده‌اند بهتر می‌توانند درس ریاضی و دیگر دروس را در مقطع ابتدایی آموزش دهند.

علی با تاکید بر اینکه آموزش‌های دانشگاه فرهنگیان باید به‌روز و مداوم باشد، ادامه داد: دانشجومعلمان باید اطلاعات خود را به‌روز کرده و در تدریس به‌کار ببرند.

این مدرس ریاضی خاطرنشان کرد: استفاده از معلم متخصص درس ریاضی در گروه‌های آموزشی پیشنهاد شده است اما اجرا شدن آن محدودیت‌هایی دارد.

در ادامه محمد محمدی معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه به‌کارگیری معلم اختصاصی در مقطع ابتدایی ممنوع است، اظهار کرد: در این مقطع تنها معلم پایه به رسمیت شناخته می‌شود و اگر در پایه ششم چند معلم به‌کار گرفته می‌شوند، بنا به ضرورت بوده و به‌دلیل کمبود معلم این کار صورت گرفته است.

وی به طرح توسعه شایستگی معلمان ابتدایی در کشور اشاره کرد و افزود: دبیرخانه اجرایی این طرح، چهارمحال و بختیاری است که طی این طرح رویکردهای نوین در آموزش ریاضی و درس فارسی آموزش داده می‌شود و هدف از این دوه‌ها توانمند کردن معلمان در این دو درس است.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری ادامه داد: علاوه بر طرح مذکور، به‌منظور علاقه‌مند کردن دانش‌آموزان به درس ریاضی، کیت‌ها و وسایل آموزشی این درس تهیه شده و در اختیار معلمان ابتدایی قرار گرفته است، همچنین از سال گذشته تدریس درس ریاضی در قالب بازی و ریاضی در دستور کار قرار گرفته است که این طرح در فضای شاد نیز وجود دارد و برای بهتر یادگیری مفاهیمی مانند اعداد، هندسه، ضرب و تقسیم تدوین شده است.

محمدی با بیان اینکه در مقطع ابتدایی هدف تدریس تخصصی درس ریاضی نیست، گفت: اهداف هر دوره تحصیلی مشخص بوده و دوره ابتدایی، دوره آموزش و پرورش عمومی است که یاد دادن مهارت‌های عمومی درس ریاضی مدنظر مقطع ابتدایی است و تدریس عمیق هدف این دوره نیست.

وی اضافه کرد: از آن‌جا که دانشجوی فارغ‌التحصیل رشته ریاضی، مفاهیم را به‌صورت تخصصی آموزش دیده است، نمی‌تواند از عهده کار تدریس در مقطع ابتدایی برآید، چرا که آموزش مفهوم عدد در تخصص یک معلم ابتدایی است و آموزش‌های تدریس‌شده در دانشگاه فرهنگیان به دانشجومعلمان، به همین هدف صورت می‌گیرد.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: دانش‌آموز مقطع ابتدایی ظرفیت پذیرش چند معلم را نداشته و به‌همین دلیل تنها یک معلم در این مقطع به‌کار گرفته می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان