آخرین تحولات خاورمیانه

رد پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا از سوی ایران

رد پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا از سوی ایران، حمله هوایی اسرائیل به دمشق، هشدار المالکی درباره ظهور یک اقلیم خودمختار جدید در عراق، تماس تلفنی امیر قطر با ولیعهد عربستان و واکنش آمریکا به حملات انصارالله یمن به خاک عربستان سعودی، از مهم‌ترین خبر‌ها و تحولات بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

رد پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا از سوی ایران؛ حمله هوایی اسرائیل به دمشق؛ هشدار المالکی درباره ظهور یک اقلیم خودمختار جدید در عراق؛ تماس تلفنی امیر قطر با ولیعهد عربستان

بین الملل تابناک؛ تحولات خاورمیانه: رد پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا از سوی ایران، حمله هوایی اسرائیل به دمشق، هشدار المالکی درباره ظهور یک اقلیم خودمختار جدید در عراق، تماس تلفنی امیر قطر با ولیعهد عربستان و واکنش آمریکا به حملات انصارالله یمن به خاک عربستان سعودی، از مهم‌ترین خبر‌ها و تحولات بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

رد پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا از سوی ایران

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» شامگاه یکشنبه در گزارشی به نقل از دیپلمات‌های ارشد نوشت که ایران پیشنهاد اتحادیه اروپا برای تنظیم گفت‌وگوهای هسته‌ای مستقیم با آمریکا را رد کرده است.

این روزنامه آمریکایی اضافه کرد: «دو دیپلمات ارشد غربی گفتند که ایران برگزاری دیدار در اروپا برای حال حاضر را رد کرده و گفته که نخست خواستار ضمانتی است که آمریکا برخی از تحریم‌ها را پس از دیدار بردارد.»

این دیپلمات‌ها گفته‌اند که مخالفت ایران تمامی امیدها برای مذاکرات مستقیم طی ماه‌های آتی را از بین نبرده و ممکن است، اقدام ایران تلاشی برای به دست آوردن اهرمی برای مذاکرات آتی باشد و این گفت‌وگوها می‌تواند پیش از سال جدید ایرانی‌ها در اواخر مارس (اواخر اسفند) آغاز شود.

رد پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا از سوی ایران؛ حمله هوایی اسرائیل به دمشق؛ هشدار المالکی درباره ظهور یک اقلیم خودمختار جدید در عراق؛ تماس تلفنی امیر قطر با ولیعهد عربستان

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز امشب (یکشنبه) در پی انتشار اخباری درباره مخالفت ایران با شرکت در نشستی با حضور آمریکا اعلام کرد، با توجه به مواضع و اقدامات اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی، جمهوری اسلامی ایران زمان را برای برگزاری جلسه غیررسمی پیشنهادی توسط هماهنگ کننده اروپایی برجام مناسب نمی داند.

خطیب زاده تاکید کرد: هنوز هیچ تغییری در مواضع و رفتار ایالات متحده صورت نگرفته و دولت بایدن نه تنها سیاست شکست خورده فشار حداکثری ترامپ را کنار نگذاشته، بلکه حتی تعهد خود به اجرای کلیات وظایفش در برجام و قطعنامه 2231 را اعلام نکرده است.

سعید خطیب زاده گفت: اجرای تعهدات همه طرف ها در برجام موضوع مذاکره و بده بستان نیست و همه بده بستانها 5 سال پیش انجام شده است.

علی‌رغم اذعان مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال 1397 یکجانبه از این توافق خارج شد. تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در 5 گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد و اخیراً اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را نیز متوقف کرد.

حمله هوایی اسرائیل به دمشق

پایگاه صهیونیستی واللا از حمله احتمالی جنگنده‌های اسرائیلی به سوریه خبر داد.

همزمان تلویزیون رسمی سوریه گزارش داد که سیستم های دفاع موشکی سوریه، تجاوز علیه دمشق را دفع کرده‎اند.

خبرگزاری سانا نیز گزارش داد که پدافند هوایی سوریه توانسته است تعدادی از موشک‌های شلیک شده را سرنگون کند.

برخی منابع خبری اعلام کرده‌اند، رژیم صهیونیستی در این حمله به منطقه‌ای از الغوطه در ریف دمشق و نزدیک حرم حضرت زینب (سلام‌الله علیها) حمله کرده است.

رد پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا از سوی ایران؛ حمله هوایی اسرائیل به دمشق؛ هشدار المالکی درباره ظهور یک اقلیم خودمختار جدید در عراق؛ تماس تلفنی امیر قطر با ولیعهد عربستان

خبرنگار شبکه خبری الجزیره نیز مدعی شد که جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در آسمان القنیطره در جنوب سوریه در حال پرواز هستند.

یک منبع نظامی به خبرگزاری سانا گفت که ساعت 10:16 شب، دشمن صهیونیستی حمله‌ای هوایی را از سوی جولان اشغالی به سوی برخی از اهداف در اطراف شهر دمشق انجام داد که پدافند هوایی با این حمله مقابله کرده و تعدادی از اهداف را سرنگون کرد.

هشدار المالکی درباره ظهور یک اقلیم خودمختار جدید در عراق

«نوری المالکی» رئیس حزب «الدعوة الاسلامیة» و نخست وزیر پیشین عراق سخنانی را در خصوص احتمال ظهور یک اقلیم خودمختار در این کشور مطرح کرد.

بر اساس این گزارش، وی نسبت به وجود طرح‌هایی برای تشکیل یک اقلیم خودمختار جدید با مرکزیت شهر ناصریه در استان ذی قار، هشدار داد. نوری المالکی گفت: تحولات شهر ناصریه نشان می‌دهد که نوعی بی ثباتی در مناطق جنوبی و مرکزی عراق حاکم است.

نخست وزیر پیشین عراق در ادامه سخنان خود اظهار داشت: واقعیت آن است که دولت مرکزی نتوانسته است به خواسته های مردم به ویژه در مناطق مرکزی و جنوبی جامه عمل بپوشاند. ازهمین‌روی، شاهد برخی اعتراضات هستیم.

رئیس حزب الدعوة الاسلامیة همچنین در خصوص حوادث شهر ناصریه و نا آرامی های اخیر در این شهر گفت: برخی جریان های خارجی نقشه هایی را در ناصریه در سَر دارند که تظاهرات کنندگان در این شهر باید نسبت به این توطئه ها هشیار باشند.

تماس تلفنی امیر قطر با ولیعهد عربستان

روزنامه الشرق قطر نوشت، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در این تماس تلفنی از وضعیت سلامتی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی اطمینان یافت و برای او و ملت عربستان آرزوی سلامتی، توفیق، پیشرفت و شکوفایی کرد.

دو شاهزاده درباره اوضاع منطقه، جهان و نیز توجه به تقویت تلاش عربی و نیز اقدام مشترک کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس رایزنی کردند.

امیر قطر بر حمایت راسخ کشورش از مردم و دولت عربستان و تقویت امنیت، ثبات و حاکمیت عربستان تاکید کرد و ثبات عربستان را بخشی جدایی ناپذیر از ثبات قطر و منظومه شورای همکاری خلیج فارس دانست.

پیش از این نیز قطر حمله موشکی و پهپادی انصارالله یمن به ریاض را محکوم کرده بود.

وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای ادعا کرده بود، حمله مذکور اقدامی "خطرناک علیه غیرنظامیان" و مغایر با عرف‌ها و قوانین بین‌المللی است.

وزارت خارجه قطر در موضعی جانبدارانه افزود: با شدیدترین عبارات این حمله را که ریاض پایتخت کشور برادر را هدف گرفت، محکوم می‌کنیم و آن را اقدامی خطرناک علیه غیرنظامیان می‌دانیم.

این وزارتخانه افزود: موضع قطر در مخالفت با خشونت، اقدامات مجرمانه و خرابکارانه با هر انگیزه و دلیلی ثابت است.

واکنش آمریکا به حملات انصارالله یمن به خاک عربستان سعودی

وزارت خارجه آمریکا بدون اشاره به حملات روزانه ائتلاف سعودی علیه غیرنظامیان یمنی، حملات روز گذشته ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به خاک عربستان سعودی را محکوم کرد و مدعی شد که حملات یمنی‌ها نه تنها غیرنظامیان را تهدید می‌کند بلکه روند صلح در یمن را نیز با مشکل مواجه می‌سازد.

رد پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا از سوی ایران؛ حمله هوایی اسرائیل به دمشق؛ هشدار المالکی درباره ظهور یک اقلیم خودمختار جدید در عراق؛ تماس تلفنی امیر قطر با ولیعهد عربستان

براساس گزارش شبکه الجزیره، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته، ما از «حوثی ها» می‌خواهیم که به حملات خود علیه عربستان سعودی پایان دهند و برای دستیابی به صلح با نمایندگان سازمان ملل و آمریکا تعامل کنند.

وی همچنین تاکید کرد که آمریکا متعهد است به عربستان سعودی برای دفاع از سرزمین های خود در برابر حملات گروه های متحد ایران کمک کند.

«یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز یک شنبه از حمله گسترده پهپادی و موشکی شنبه شب به عمق خاک عربستان سعودی خبر داد.

او گفت که این عملیات با نام «توازن الردع الخامسة» (موازنه پاسخگویی پنجم) با پهپاد و موشک بالستیک، مشترک انجام گرفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان