نقش رونق گردشگری ساحلی در جلوگیری از صید غیرمجاز

ایرنا نوشت: مدیر اداره بندر و دریانوردی شهید حقانی و فعال گردشگری گفت: رونق گرفتن گردشگری ساحلی با تاثیر مثبتی که در کسب درآمد بیشتر و بهتر و همچنین بی خطر برای افراد دارد آنان را از انجام صید غیر مجاز برای کسب معیشت بی نیاز می‌کند.

نقش رونق گردشگری ساحلی در جلوگیری از صید غیرمجاز

محمد احمدی زاده روز دوشنبه در رویداد دورهمی با محوریت گردشگری توسط مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی هرمزگان برگزار شد، اظهار داشت: همچنین این کار از وارد شدن آسیب به محیط زیست نیز جلوگیری می‌کند زیرا گردشگری نیز نباید منجر به وارد آمدن خسارت به طبیعت شود.
این کارشناس حوزه گردشگری با اشاره به کمرنگ شدن شیوه های صید سنتی، ادامه داد: همین شیوه های سنتی می‌توانند یکی از بهترین جاذبه‌های بندرعباس برای جذب گردشگر پس از پایان دوره کرونا باشد، بسیاری از مردم دوست دارند این شیوه‌ها را تجربه کنند.
احمدی زاده گفت: علاوه بر این شهرداری می تواند با دادن مجوز به ایستگاه‌های ساحلی که خدمات منتوعی به گردشگران مراجعه کننده می‌دهد هم زمینه بهبود معیشت مردم را فراهم کرده و هم نسبت به ایجاد اشتغال اقدام کند.
وی اضافه کرد: این هم بر بهبود زندگی و معیشت مردم جوامع محلی تاثیر مثبت برجای می‌گذارد و هم موجب حفظ این شیوه‎‌ها و فرهنگ استفاده از آن می‌شود.
به گفته این کارشناس، حوزه گردشگری ساحلی و دریایی ظرفیت بی انتهایی برای فعالیت دارد که بایستی به صورت تخصصی به آن پرداخته شود تا هم بر اقتصاد کلان تاثیر بگذارد و هم برای زندگی و معیشت ساکنان جوامع محلی مفید باشد.
این فعال حوزه گردشگری در پاسخ به یک پرسش پیرامون تبدیل سواحل مناسب برای گردشگری به مزارع پرورش میگو، پاسخ داد: به عنوان کارشناس می توانم بگویم زمانی که برنامه ای برای بهره‌برداری از پهنه در اختیار نداشته باشیم و یا اینکه استفاده نکنیم دیگران برای کارهای دیگر استفاده می‌کنند.
وی اضافه کرد: مطالبه گری در حوزه گردشگری باید شکل بگیرد و تعداد فعالان و علاقه مندان به فعالیت در این حوزه باید بیشتر باشد تا بتوانند تاثیر مناسبتری در جامعه برجای بگذارند.
مدیر اداره بندر و دریانوردی شهید حقانی یادآور شد: اما اصلی ترین چالش‌های گردشگری ساحلی شامل نبود شناخت از ظرفیت های حوزه گردشگری دریایی و ساحلی در هرمزگان، نیاز جوامع محلی به آموزش و نبود زیر ساخت کافی گردشگری است.
این فعال گردشگری در خصوص نوار ساحلی بندرعباس گفت: اولین مشکل بندرعباس نقض حریم ساحلی 60 متری است که به واسطه بلوار ساحلی این حریم از بین رفته است، این بلوار می توانستند 100 متر عقب‌تر احداث کنند تا نوار ساحلی برای مردم حفظ شود.
احمدی زاده در پاسخ به سوالی پیرامون اسکله قدیم روبه تخریب بندرعباس که میله‌های فلزی آن از سوی برخی افراد به سرقت می‌رود، هم پاسخ داد: این اسکله درحال تخریب در فهرست آثار ملی ثبت شده و تفاهم نامه ای بین وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با سازمان بنادر و دریانوردی برای مرمت آن منعقد شده است که باید امیدوار بود این کار انجام شود.
وی پیشنهاد داد: برای رفع مساله سردرگمی افراد وعلاقه مندان به سرمایه گذاری در حوزه دریایی در این استان ساحلی و دریایی معاونت دریایی و ساحلی در ارگان هایی مختلف دولتی مستقر درهرمزگان تشکیل شود.
این کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: تشکیل این معاونت در ارگان‌های مختلف مانند اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، استانداری هرمزگان، شهرداری بندرعباس و غیره از مشکل های فعالان می‌کاهد و نگرش ها را نسبت به دریا تغییر می‌دهد.
مدیر اداره بندر و دریانوردی شهید حقانی با اشاره مجدد به ظرفیت های فراوان دریا در حوزه دریا گفت: اکنون به دریا تنها به عنوان مسیری برای تجارت نگریسته می‌شود، البته تفاهم نامه ای بین وزارت میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی برای رونق گردشگری دریایی و ساحلی منعقد شده است اما فعال‌تر شدن اداره‌های محلی نقش تاثیر موثرتری بر این بخش صنعت سفر و گردشگری برجای خواهد گذاشت.

48

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان