خطیب‌زاده:

در برخی حوزه‌ها دولت بایدن بدتر از دولت ترامپ است

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد: ما هیچ گفت و گوی دو جانبه ای با آمریکا نداریم و تا زمانی که آمریکا مسیر خود را اصلاح نکند تغییری در سیاست ایران ایجاد نمی شود.


به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شده بود در پاسخ به سوالی مبنی بر این که رژیم صهیونیستی ایران را عامل اتفاق افتاده در کشتی این کشور در خلیج فارس دانسته با بیان این که این اتهامات را قویا رد می کنم تصریح کرد: رژیم صهیونیستی مبنای تمام ناامنی ها و بی ثباتی ها در منطقه است و این فرافکنی ها کاملا خط روشنی دارد.

اتهامات مقامات رژیم صهیونیستی درباره انفجار کشتی فرافکنی است

وی ادامه داد: خلیج فارس و دریای عمان حوزه های امنیتی بلافصل ما هستند و ما اجازه نمی دهیم که با این گونه اظهارات و مسائل آنها در این منطقه هراس افکنی کنند .

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه به نظر می رسد نخست وزیر رژیم صهیونیستی یک بیماری وسواس گونه ای در ارتباط با ایران دارد به وضعیت داخلی رژیم صهیونیستی اشاره کرد و گفت: به نظر می رسد که مقامات رژیم صهیونیستی تصور می کنند که بافرافکنی می توانند از وضعیت اسفباری که در داخل این رژیم وجود دارد بگذرند.

وی با تاکید بر این که این گونه اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی فرافکنی است خاطر نشان کرد: اقدامات مشکوک دیگری نیز رژیم صهیونیستی آغاز کرده است که ما این گونه اقدامات را رصد می کنیم و آنها به خوبی می دانند که پاسخ ما در برابر هر گونه اقدامی همواره دقیق و محکم است .

خطیب زاده همچنین ادامه داد: ما این اتهام زنی ها را قویا رد می کنیم و تاکید بر آن داریم که رژیم صهیونیستی منشاء ناامنی و بی ثباتی در منطقه است.

از صحبت‌های سفیر ایران در عراق برداشت نادرستی شد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر سفیر ایران در عراق و نوع واکنشی که مقامات ترکیه ای از این سخنان داشتند گفت: از صحبت‌های ایشان برداشت نادرستی شکل گرفته است و هم دولت ایران و هم دولت ترکیه به حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورها از جمله عراق تاکید دارند.

همان طور که اشاره کردم برداشت نادرستی از صحبت های ایشان صورت گرفته بود و در مورد این موضوع دو کشور با یکدیگر صحبت کردند.

مسائل فنی آزادسازی اموال ایران در عراق در حال مرتفع شدن است

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که در جریان سفر وزیر خارجه عراق به تهران صحبتهایی از آزاد سازی منابع مالی ایران در بغداد صورت گرفت و آیا این اتفاق با چراغ سبز آمریکا صورت گرفته است گفت: صحبت از آزاد سازی منابع ایران در عراق است و گفت و گو در مورد این موضوع مربوط به امروز و دیروز نیست.

وی با اشاره به همکاری ها و گفت و گوهای دو کشور در این زمینه اظهار کرد: این موضوع در مسیر همکاری ها بین دو کشور در حال پیش رفتن است و این تعهدات قطعی عراقی ها است و هیچ وقت دولت عراق از انجام استنکاف نکرده است. در ارتباط با این موضوع برخی مسائل فنی مطرح بوده که در حال مرتفع شدن است.

پیگیری آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد گفت و گوهای ایران و کره جنوبی در ارتباط با اموال بلوکه شده ایران در سئول و آخرین تحولات در این زمینه هم اظهار کرد: همان طور که می دانید در ارتباط با این مساله گفت و گوهایی در سطح کارشناسی و دیپلماتیک و بانک مرکزی انجام شده پیگیری ها در این سطوح ادامه دارد من از شما درخواست می کنم که جزییات این موضوع را از رئیس بانک مرکزی بپرسید ولی همان طور که اشاره شد در این زمینه تحولات و توافقاتی صورت گرفته و باید دید این تحولات به کجا می رسد.

تا به امروز در عمل هیچ تغییری در سیاست های ضد انسانی آمریکا علیه ایران ندیده ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه نشست خبری خود در ارتباط با اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه ایران پیشنهاد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ارتباط با برگزاری نشست غیر رسمی بین ایران و گروه 4+1 با حضور آمریکا را رد کرده است، گفت: آنچه که در این زمینه مطرح شده بود همان پیشنهاد آقای بورل بود. ما مواضع جمهوری اسلامی ایران را به روشنی، صریح و کامل اعلام کرده‌ایم و هیچ تغییری در آن صورت نگرفته است.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: مسیری که آمریکا باید طی کند مسیر عبور از سیاست های غلط دولت قبلی آمریکاست اما متاسفانه تا به امروز در عمل هیچ تغییری در سیاست های ضد انسانی آمریکا از جمله در مورد بحث تحریم ها و اعمال فشار حداکثری به ایران صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: آمریکایی ها تا امروز رسما موضوع بازگشت به تعهدات خود را اعلام نکرده‌اند و کشورهای اروپایی نیز همچنان در نقض تعهدات خود ذیل برجام به سر می برند.

اگر آمریکا می خواهد به برجام بازگردد باید به تعهدات خود ذیل قطعنامه 2231 عمل کرده و تحریم ها را بردارد

وی ادامه داد: پیشنهادی برای برگزاری نشست غیر رسمی از سوی آقای بورل رسیده بود، این پیشنهاد بدون زمان خاصی از سوی اتحادیه اروپا مطرح شده بود و ما همانطور که قبلا گفته بودیم تاکید بر این موضوع داریم که مسیری که باید طی شود مسیر روشنی است و اگر آمریکا می خواهد در کنار میز برجام جایی داشته باشد باید به تعهدات خود ذیل قطعنامه 2231 سازمان ملل عمل کرده و تحریم ها را به صورت موثر بردارد. طی کردن این مسیر نیاز به مذاکره و بده بستان ندارد.

خطیب زاده ادامه داد: دولت آمریکا با یک اشتباه شناختی می خواهد مسیری که ترامپ در پیشبرد آن موفق نشده بود را با چند جانبه گرایی منفی به جلو ببرد که این هم موفق نخواهد شد. پیشبرد این سیاست از سوی آمریکا جای تاسف دارد و امیدواریم که آنها مسیر روشنی که مشخص است را انتخاب کنند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما عمل را با عمل و اقدام را با اقدام پاسخ می دهیم تصریح کرد: اگر ما رفتار متفاوتی از سوی طرف های مقابل ببینیم پاسخ ما نیز متناسب با این رفتار خواهد بود.

این دیپلمات ارشد کشورمان تصریح کرد: در اینجا می خواهم نقطه ای را به شرکای اروپایی یادآور شوم و آن این است که مسیر همکاری بهتر از هر مسیری جواب می دهد. مسیر تهدید و اتهام زنی مسیر کارساز و موفقی در برابر ایران نیست. بلکه مسیر همکاری متقابل پاسخ می دهد. در صورتیکه آنها به تعهداتشان عمل کنند ایران نیز فورا پاسخ این موضوع را خواهد داد.

مسیر همکاری ایران با آژانس در مسیر پادمان روشن است و ادامه خواهد داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با تلاش های آمریکا برای تصویب قطعنامه ای علیه ایران در شورای حکام و آژانس بین المللی انرژی اتمی و نوع واکنش ایران به این اقدام آمریکا گفت: اینکه آمریکا در مسیر غلطی گام برداشته است مسئله روشنی است. دولت جدید آمریکا در عمل به تعهدات خود شروع ناامید کننده‌ای داشته است.

وی در مورد موضوع آژانس نیز گفت: مسیر همکاری ایران با آژانس در مسیر پادمان روشن است و این همکاری ادامه خواهد داشت.

وی همچنین به توافق اخیر سه ماهه ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و گفت: طرف های مقابل باید حسن نیت ایران در تفاهم سه ماهه با آژانس را قدر بدانند و آن را به عنوان دریچه ای برای بازگشت به تعهدات خودشان در نظر بگیرند.

روابط ایران و عراق روابطی چند لایه است و دو کشور رایزنی های نزدیکی در حوزه های مختلف دارند

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر وزیر خارجه عراق به تهران و اینکه آیا در مورد مسائل امنیتی پیرامون ایران نیز در این سفر بین مقامات دو کشور رایزنی و گفت وگویی صورت گرفته است یا نه؟ گفت: یکی از موضوعات مورد بحث در جریان این سفر، برخی تحولات صورت گرفته در عراق بود. همچنین در جریان این رایزنی ها در ارتباط با پرونده ترور شهید سلیمانی نیز صحبت و رایزنی شد. آقای فواد حسین گزارشی از آخرین وضعیت امنیتی عراق ارائه دادند. روابط ایران و عراق روابطی چند لایه است و طبیعی است که دو کشور رایزنی های نزدیکی در حوزه های مختلف از جمله در مورد بحث تروریسم داشته باشند.

نباید بحث مسلمانان اویغور در چین را سیاسی کرد

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تا کنون وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد آزار مسلمانان ایغور در چین واکنشی نداشته است گفت: بدترین رویکرد به موضوعاتی از این دست سیاسی کردن این مسائل است که از سوی برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا با اهداف کاملا سیاسی پیگیری می شود.

وی ادامه داد: موضوعاتی از این دست که در حاکمیت ملی کشورها هستند همواره در مسیر خودش مورد گفت وگو بوده است ولی اینکه برخی طرف ها تلاش می کنند از این موضوعات برای ابزار سیاسی و چانه زنی های خود استفاده کنند از سوی ایران مردود است. ما مسیر گفت و گوهای خود را با چین در موضوعات مختلف داشته ایم و این روند را در مسیر محترمانه ای ادامه داده ایم.

باید حواسمان باشد روابط ایران و چین رقیبان و بدخواهانی دارد

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال دیگر همین خبرنگار مبنی بر اینکه چین در موضوع نفتکش سانچی و وضعیت خدمه آن شفاف سازی نکرد و در مواردی نیز در شورای امنیت سازمان ملل رای مثبت به قطعنامه های ایران داده است و آیا شما علی رغم همه این موضوعات باز هم معتقدید که روابط چین با ایران دوستانه است گفت: در دوران تحریم یکی از کشورهایی که روابط نزدیک با ما داشته است کشور چین است. کشور چین در زمان یاغی گری های آمریکا نفت ایران را خریداری کرده و این موضوع پنهانی نبوده است. تهران و پکن در حوزه های مختلف مراودات نزدیکی دارند. مشارکت و همکاری ایران و چین راهبردی است که در برخی از حوزه ها مردم از آن اطلاع دارند و در برخی از حوزه های دیگر این همکاری ها در وقت مقتضی اعلام می شود.

خطیب زاده با بیان اینکه روز یکشنبه 250 هزار دوز واکسن اهدایی چین در ارتباط با کرونا وارد ایران شد ادامه داد: باید حواسمان باشد روابط ایران و چین رقیبان و بدخواهانی دارد ولی در دو کشور مدیریت درست روابط در دستور کار بوده و است.

رژیم صهیونیستی ریشه بسیاری از گرفتاری‌ها و ناامنی‌ها در منطقه است

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اظهارات اخیر نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران از جمله اینکه تل آویو اجازه نمی دهد که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا کند و به دنبال ضربه زدن به ایران در منطقه هستیم، اظهار کرد: این وسواس ذهنی بیمار گونه ای که نخست وزیر رژیم صهیونیستی نسبت به ایران دارد امر جدیدی نیست و اینها همه حاکی از آشفتگی عجیبی در سرزمین های اشغالی و حاصل رفتارهای ماجراجویانه آنها در داخل سرزمین های اشغالی و خارج از آن است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی ریشه بسیاری از گرفتاری ها و ناامنی ها در منطقه است و جمهوری اسلامی ایران اقدامات این رژیم را با دقت رصد می کند گفت: این فرافکنی ها فقط به درد خود نخست وزیر رژیم صهیونیستی می خورد.

خطیب زاده با بیان اینکه ایران سیاست های خود را بر اساس منافع و مصالح خود پیگیری کرده است ادامه داد: در دکترین جمهوری اسلامی ایران سلاح هسته ای به دلایل مختلف هیچ وقت جایگاهی نداشته و در مقابل متاسفانه کشورهای غربی و آمریکا هستند که چشم های خود را بر روی سلاح های انبار شده و بمب های هسته ای رژیم صهیونیستی بسته اند.

خطیب زاده ادامه داد: اینگونه ادعاها و اظهار نظرها به درد مصرف داخلی نخست وزیر رژیم صهیونیستی می خورد.

آمریکایی‌ها نمی توانند به نام دیپلماسی همان گردن کشی های ترامپ را ادامه دهند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه علی رغم تاکید ایران بر موضوع دیپلماسی و پیگیری امور از طریق گفت وگو و رایزنی چرا ایران از مذاکره با دولت جدید آمریکا طفره می رود و از این امر تا کنون خودداری کرده است در حالیکه شعار اول دولت یازدهم و دوازدهم موضوع حل مشکلات از طریق دیپلماسی بوده است اظهار کرد: دیپلماسی یک واژه نیست بلکه یک مفهوم است و با اسم دیپلماسی نمی توان جنگ کرد. با اسم دیپلماسی دولت آمریکا نمی تواند سیاست فشار حداکثری دولت پیشین این کشور علیه ملت ایران را ادامه دهد. آمریکایی ها نمی توانند با اسم دیپلماسی نزدیک به دو ماه تمام مسیرهای ارسال غذا و دارو به ملت ایران را مثل دولت قبلی این کشور مسدود کنند. آمریکایی ها نمی توانند به نام دیپلماسی همان گردن کشی های دولت قبلی را در زرورق بپیچند و ادامه دهند.

خطیب زاده خطاب به این خبرنگار افزود: ما کشوری با تمدن و با محاسبه گری دقیق هستیم و تیم پیشینی که دیپلماسی را به پیش برد و به توافق رساند، می گوید مسیر دیپلماسی روشن است و امروز وقت عمل کردن طرف های مقابل به تعهداتشان است.

در حل مسائل باید نگاه به داخل باشد و هر گاه نگاه به خارج بوده مشکلات دو برابر بوده است

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه در حل مسائل باید نگاه به داخل باشد و هر گاه نگاه به خارج بوده مشکلات دو برابر بوده است ادامه داد: ایران نه تنها مسیر دیپلماسی را باز کرده بلکه مسیر آن را روشن کرده است. ما سه قدم ساده را برای آنها اعلام کرده ایم. اعلام برگشت به تعهداتی که داده اند، برداشتن موثر تحریم ها و اینکه بعد از این اقدامات می توانند به میز برجام بازگردند.

خطیب زاده ادامه داد: این مسیر برعکس نیست، آنها نمی توانند مسیر فشار حداکثری را حفظ کنند و همان گردن کشی های دولت سابق آمریکا را با شکل و شمایل دیگری ادامه دهند و بعد پشت میز بنشینند و دوباره بخواهند همه چیز را از اول شروع کنند. مسیری که ما گفته ایم کاملا روشن و مشخص است و احتیاجی به نشستن پشت درهای بسته نیست.

وی ادامه داد: تاکنون دولت آمریکا نه تنها مسیر خودش را در برابر ایران اصلاح نکرده بلکه متاسفانه به نظر می رسد که آنها در پی ایجاد مسیرهایی هستند که به زعم خودشان فشار علیه ایران را افزایش دهند.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران بر موضوع اقدام در مقابل اقدام تاکید کرده و این پاسخ ماست در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: ما هیچ گفت وگوی دو جانبه ای با آمریکا نداریم و تا زمانی که آمریکا مسیر غلط خود را اصلاح نکند تغییری در سیاست های ایران ایجاد نمی شود. تا امروز نزدیک به دو ماه از آغاز کار دولت جدید آمریکا گذشته است و دولت بایدن رسما بازگشت به تعهدات خود را حتی در کلام نیز اعلام نکرده است. در حالیکه آنها در کارزار انتخاباتی خود صحبت دیگری می کردند ولی اکنون در عمل با رفتار دیگری روبرو هستیم.

وی ادامه داد: حرف هایی این طرف و آن طرف به صورت پراکنده مطرح شده و به گوش ما نیز رسیده است ولی مبنای ما عمل است نه حرف و ما سیاست های خودمان را بر اساس حرف ها و اظهار نظرها تنظیم نخواهیم کرد.

درخصوص روابط ما با اتحادیه اروپا، مسیر دیپلماسی همواره باز بوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد همکاری ایران با اروپا و نوع تعامل ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: در خصوص روابط ما با اتحادیه اروپا، مسیر دیپلماسی همواره باز بوده است و مسیر کمیسیون مشترک برجام در مسیر خود ادامه کار خواهد داد و آمریکا برای اینکه به میز برگردد به عنوان کشور ناقض برجام باید تعهداتش را اجرا کند و اقدام به رفع موثر تحریم ها کند.

واکسن‌های خریداری شده به تدریج وارد کشور می شوند

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ارتباط با آخرین تلاش ها برای خرید واکسن کرونا و اقدامات وزارت خارجه در این زمینه گفت: جزئیات فنی در مورد واکسن کرونا را باید از وزارت بهداشت بپرسیم ولی به شما می گویم که هر گاه وزارت بهداشت درخواستی در این زمینه داشت ما جلوتر عملیاتی کردیم. مسیرهای متعددی در خصوص واکسن از چند ماه قبل انجام شده، خریدهایی انجام شده است و مبالغی پرداخت شده است. این خریدها به تدریج وارد کشور می شوند و برخی نیز در اوایل بهار به کشور وارد خواهند شد.

وی تاکید کرد: مسیر فنی مربوط به موضوع واکسن کرونا را از وزارت بهداشت جویا شوید ولی همانطور که گفتم هر کجا از ما در این زمینه وزارت بهداشت درخواستی داشته ما جلوتر عملیات را انجام داده و کار را به جلو برده ایم.

در برخی حوزه ها مسیری که دولت جدید آمریکا طی می کند بدتر از دولت قبلی است.

سخنگوی وزارت خارجه با تاکید بر اینکه موضع ایران اصولی است و در حوزه عمل تاکنون تفاوتی بین دولت بایدن و ترامپ در ارتباط با موضوع برجام و رفع تحریم ها مشاهده نکرده ایم، تاکید کرد: در سیاست آمریکا در مورد ایران هیچ تغییری صورت نگرفته است و همانطور که گفتم در حوزه عمل تفاوتی بین بایدن و ترامپ تا به امروز وجود نداشته است و چه بسا در برخی حوزه ها مسیری که دولت جدید آمریکا طی می کند بدتر از دولت قبلی است. چنانکه امروز آمریکا خودش در صدور برخی از قطعنامه ها علیه ایران پیش قدم می شود و آنها به اشتباه تصور می کنند که چند جانبه گرایی یعنی دور هم جمع شدن برای توطئه.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: مادامی که آمریکایی ها از این اشکال شناختی فاصله نگیرند همچنان دچار اشتباه محاسباتی خواهند شد.

موضوع این نفتکش کره‌ای مسیر حقوقی خود را طی می کند

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد آخرین وضعیت نفتکش کره ای که از سوی ایران به خاطر ایجاد آلودگی های زیست محیطی متوقف شده است گفت: موضوع این نفتکش مسیر حقوقی خود را طی می کند و باید منتظر طی شدن این روند باشیم.

اتهام زنی صهیونیست‌ها بی‌اساس است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مقامات رژیم صهیونیستی در راستای اتهام زنی خود در مورد اتفاقاتی که در کشتی این رژیم رخ داده به برخی از مطالبی که در روزنامه های صبح ایران منتشر شده استناد کرده‌اند اظهار کرد: شاید اگر این را مبنا قرار دهیم وقتی رسانه های سرزمین اشغالی را دنبال می کنیم می بینیم که روزانه از این اتهام زنی ها زیاد است و ادعاهای زیادی وجود دارد ولی در مورد این موضوع همانطور که پیش از این گفتم منشأ این اتهام زنی، (رژیم صهیونیستی) خود بی اعتبارترین منبع است و باعث ایجاد بی ثباتی و ناامنی در منطقه شده است.

سند همکاری ایران و روسیه تا فروردین 1401 قابل تمدید است

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد سند همکاری ایران و روسیه و اینکه آیا ایران و روسیه قرار است این سند را تمدید کنند یا سند جدیدی را منعقد کنند گفت: این سند در سال 71 امضا شده است و پنج سال به پنج سال قابل تمدید است. در همین راستا این سند تا فروردین 1401 قابل تمدید است. یک سری گفت وگوهای جدید بین دو کشور صورت گرفته است و بر اساس این گفت وگوها تا آن زمانی که فرصت هست یا قرارداد جدیدی امضا می شود یا اینکه برای پنج سال دیگر این سند تمدید خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در ابتدای این نشست خبری خود، گاه شمار سیاست خارجی کشور را در طول هفته گذشته تشریح کرد و گفت: در اوایل هفته شاهد سفر فواد حسین وزیر خارجه عراق به تهران بودیم و ایشان در جریان این سفر علاوه بر دیدار با آقای ظریف ملاقات های خوبی با دیگر مقامات کشورمان داشتند.

وی همچنین به ارائه گزارشی از سفر اخیر خود به دمشق و دیدارها و برنامه هایی که در جریان این سفر داشته پرداخت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان