هشدار درباره افزایش درخواست‌ها برای دریافت سهمیه ویژه

احتمال ایجاد رانت و فساد در اختصاص واکسن کرونا

اگر خوزستان به دلیل شرایط وضعیت قرمز کرونایی خواستار واکسن است، بسیاری دیگر از استان ها روزهای سخت تری از خوزستان را پشت سر گذاشته اند و در آینده هم بیشتر در معرض آن قرار دارند

به گزارش تابناک به نقل از فرارو، با ادامه واردات واکسن کرونا به کشور درخواست های ویژه برای در اولویت قرار گرفتن دریافت آن افزایش یافته است.

 چندی پیش بحث در اولویت قرار گرفتن هنرمندان و بازیگران سینما و تلویزیون مطرح شد که حاشیه‌های زیادی ایجاد کرد و با واکنش های تندی همراه بود و نهایتا منتفی شد.

پس از آن یک عضو شورای اسلامی شهر تهران خواهان اختصاص واکسن کرونا به افراد در معرض خطر در شهرداری شد.

حجت نظری در تذکری به شهرداری تهران گفت: «شهرداری تهران هم باید ترتیبی اتخاذ کند تا کارگران شهرداری، رانندگان تاکسی، اتوبوس، راهبران قطار‌های مترو، کارمندان و ماموران ایستگاه‌های مترو، پاکبانان، کارمندان میادین میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های بزرگ، آتش‌نشانان، کارمندان بهشت زهرا و تمام کسانی که به عنوان کارمندان شهرداری در صف اول مقابله با کرونا هستند جزو اولویت‌های اول دریافت واکسن قرار بگیرند.»

در ادامه این ماجرا اخیرا بازهم درخواست تازه ای در این باره مطرح شد. اما با این تفاوت که ظاهرا وزارت بهداشت با این درخواست موافقت کرده است.

سه روز پیش سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی گفت: "ماموران پلیس بعد از کادر درمان در خط مقدم مقابله با کرونا قرار داشته و دارند، در همین راستا به وزارت بهداشت و وزیر محترم بهداشت اعلام کردیم که ماموران ناجا را نیز در اولویت قرار دهند و ایشان هم پذیرفتند."

البته تاکنون وزارت بهداشت این موضوع را رسما تائید نکرده است.

حالا امروز درخواست دیگری در این باره مطرح شده است. رئیس مجمع نمایندگان خوزستان از ارسال نامه‌ای از سوی این مجمع به شخص رئیس جمهور به عنوان رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا برای اختصاص سهمیه ویژه واکسن کرونا برای خوزستان خبر داد.

دکتر سید کریم حسینی در توجیه نگارش این نامه گفت: «وضعیت شیوع کرونا در خوزستان، یک جو روانی منفی برای مردم استان ایجاد کرده است.»

او افزود: "خوزستان تنها استان کشور دارای شهرهای با وضعیت قرمز است و 11 شهر استان خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارند."

او تاکید کرد: «خوزستان باید در اولویت سهمیه اختصاص‌یافته واکسن کرونا و اقدامات واکسیناسیون قرار بگیرد زیرا در شرایط فعلی، حجم مراجعات حتی به مطب‌های خصوصی نیز بسیار بالا است و پزشکان و کادر درمانی خوزستان باید به سرعت واکسینه شوند.»

با این حال به نظر می رسد نه این درخواست و نه در خواست‌های دیگر هیچ یک منطقی نیست و موافقت با این درخواست ها می تواند باعث ایجاد رانت، بی‌عدالتی و بی نظمی در اختصاص واکسن کرونا شود.

اگر خوزستان به دلیل شرایط وضعیت قرمز کرونایی خواستار واکسن است، بسیاری دیگر از استان ها روزهای سخت تری از خوزستان را پشت سر گذاشته اند و در آینده هم بیشتر در معرض آن قرار دارند. تهران، خراسان رضوی و استان های شمالی که رفت و آمد به آنها بسیار زیاد است از جمله این استان ها هستند. در این شرایط هر استانی ممکن است با استدلال مدعی شود که باید در اولویت واکسن قرار گیرد.

درباره اقشار و گروه های شغلی نیز همینطور است اگر پلیس می گوید در معرض ویروس قرار دارد، مشاغل دیگر از جمله تاکسیرانان، رانندگان اتوبوس، کارمندان شهرداری، کارمندان بانک‌ها و بیمه ها، کارگران فصلی و ... هم می توانند ادعای مشابهی داشته باشند که احتمالا بیراه هم نباشد.

باید در نظر داشت این درخواست‌ها به صورت رسمی و علنی مطرح شده است، احتمالا درخواست‌های دیگری هم وجود دارد که هنوز رسانه‌ای نشده‌اند.

در همین راستا روز گذشته کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: "هیچ تغییری در برنامه جامع واکسیناسیون کرونا اعمال نمی‌شود و جز برای کادر درمان و سالمندان که در معرض خطر قرار دارند، واکسیناسیون «وی آی پی» (VIP) برای افراد و اقشار ویژه نخواهیم داشت."

وزارت بهداشت باید در مقابل هرگونه درخواستی مقاومت کند در غیر اینصورت دریافت واکسن کرونا هم آلوده به رانت و فساد می‌شود.

واکسیناسیون کرونا در ایران همزمان با دهه فجر و از روز 21 بهمن با واکسیناسیون حدود 10 هزار نفر از کادر درمان با اولویت کارکنان بخش های آی سی یو شروع شد.

بعد از آن بر اساس اعلام وزیر بهداشت، واکسیناسیون حدود 100 هزار نفر از کادر درمان در مرحله دوم واکسیناسیون شروع شد که البته در این مرحله قرار است علاوه بر کادر درمان گروه های آسیب پذیر دیگری از جمله سالمندان، معلولان و جانبازان نیز مشمول این واکسیناسیون قرار گیرند. بر همین اساس واکسیناسیون سالمندان نیز از روز پنجشنبه هفتم اسفند با حضور وزیر بهداشت در آسایشگاه سالمندان کهریزک شروع شد.

دیروز 250 هزار دوز واکسن سینوفارم اهدایی چین وارد کشور شد. تاکنون دو محموله واکسن اسپوتنیک وی محصول شرکت گامالیای روسیه وارد کشور شده است، محموله اول شامل 20 هزار دوز و محموله دوم شامل 100 هزار دوز واکسن بود که برای واکسیناسیون 60 هزار نفر( هر نفر دو دوز) کفایت می کرد.

سازمان غذا و دارو تاکنون برای پنج واکسن خارجی مجوز مصرف اضطراری صادر کرده است، اولین آنها واکسن اسپوتنیک وی بود . بعد از آن مجوز مصرف اضطراری برای سه واکسن دیگر شامل واکسن کوواکسین ساخت موسسه باهارات بیوتک هند، واکسن آسترازنکا - آکسفورد تولیدی R-pharm روسیه و واکسن آسترازنکا - آکسفورد ساخت شرکت SKBio کره جنوبی را صادر کرد.

آخرین واکسن خارجی که سازمان غذا و دارو برای آن مجوز مصرف اضطراری در ایران صادر کرده، واکسن شرکت سینوفارم چین است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان