اقتصاد در گذر زمان

از گشایش راه آهن تهران-قزوین تا مشروط شدن فروش دلار

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز اسفند ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

17 اسفند 1318، راه‌آهن تهران - قزوین گشایش یافت.

17 اسفند 1329، کمیسیون نفت پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت کشور را با قید دو فوریت جهت تصویب، تسلیم مجلس شورای ملی کرد.

17 اسفند 1332، آمریکا و انگلیس بر سر تقسیم سهم شرکت نفت سابق در کنسرسیوم نفت ایران دچار اختلاف شدند.

17 اسفند 1342، لایحه سه وزارتخانه جدید تاسیس شد که عبارت بودند از: 1- وزارت اطلاعات، 2- وزارت آب و برق، 3- وزارت آبادانی و مسکن، به مجلس شورای ملی تقدیم شد.

17 اسفند 1353، قسمتی از بازار تهران آتش گرفت. مدت آتش‌ سوزی 20 ساعت به طول انجامید و مجموعا 350 مغازه و انبار سوختند.

17 اسفند 1356، روزنامه فایننشال تایمز نوشت: اشاره شاه به اینکه ایران تحت شرائط خاصی حاضر است صدور نفت به اسرائیل را محدود یا قطع کند، به این معناست که وی تایید می‌ کند که کشورش هم اکنون نفت مصرفی این کشور را تامین می ‌کند.

17 اسفند 1359، در اعتراض به آشوبها و قانون شکنی های بنی صدر و هوادارانش در حادثه 14 اسفند دانشگاه تهران امروز بازار بسیاری از شهرهای کشور تعطیل بود.

17 اسفند 1389، سرانجام با کناره گیری آیت ‌الله اکبر‌ هاشمی‌ رفسنجانی از ریاست مجلس خبرگان و عدم کاندیداتوری وی برای این منصب، آیت ‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی به این سمت انتخاب شد.

17 اسفند 1390، نمایندگان مجلس با تصویب کلیات طرح «وظایف و اختیارات وزارت نفت» به کاهش قدرت و اختیارات شرکت ملی نفت در برابر وزارت نفت رای دادند و زمینه تغییر ساختار در مدیریت بزرگ ‌ترین منبع درآمدی دولت را فراهم کردند.

17 اسفند 1392، اداره گردشگری و بازاریابی تجاری دبی از سفر 277 هزار گردشگر ایرانی به این امیرنشین در سال گذشته میلادی، خبر داد و اعلام کرد: ورود ایرانی ‌ها به دبی در این سال 14 درصد کاهش داشته است.

17 اسفند 1394، رئیس جمهور روحانی اعلام کرد: طی دو سال تعداد شاغلان یک میلیون و 179 هزار نفر اضافه شده است.

17 اسفند 1396، برخی صراف ی‌ها با نصب اطلاعیه ‌ای خبر از مشروط شدن فروش دلار دادند. براساس این اطلاعیه، صرافی ‌های مذکور اعلام کردند از این پس دریافت دلار منوط به احراز 6 شرط است. داشتن کارت ملی، پاسپورت، ویزا، بلیت و عوارض خروج از کشور 5 شرط ابتدایی بودند که به همراه کپی این مدارک برای دریافت ارز لازم بود.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان